Hjælp til blåt lys

Har et par apparater hvor i jeg syntes, at det vil se godt ud med "blåt lys" i stedet for den normale "røde lys" (rød lysdiode).

Derfor købte jeg 2 blå lysdioder (3mm) en "mat blå" og en "klar blå" for lige som at se forskellen.

Tekniske data:

Blå mat LED 3,8V 20mA 18MCD 60GR.

Blå klar LED 3,5V 20mA 800 MCD 15GR.

Jeg monterede dem begge på en lab strømforsyning, så jeg selv kan justere spændingen og strømmen, Der er også forskelle, MEN jeg syntes de begge "lyser" alt for meget, selv om jeg skruer begge dioder ned til de næsten går ud og taper dem ind så de kun lyser fremad (som hvis de sad i et apparat), så syntes jeg stadig de "lyser" alt for meget ud i rummet. Man kan nemt se en hånd foran sig på to meters afstand i et ellers mørkt rum og det er jeg ikke interesseret i.

Med en rød lysdiode under samme forhold bliver lokalet ikke oplyst på sammen måde. (eks. 20cm fra mit vækkeur kan jeg ikke se min hånd, selvfølgelig kan jeg se tallene på lang afstand)

Spørgsmålet lyder NU kan man få andre typer lysdioder der ikke "lyser" ud i rummet men "indiker" blåt.

Evt. andre gode forslag og Links.

Håber man kan få det i samme størrelse som en 3mm lysdiode. Da jeg har en del 3mm røde "indikerings" dioder (on/off) jeg kunne tænke mig at skifte.

--
Bo Nielsen
Reply to

Hvad med at dimme dem vha. PWM (pulsbredde modulering). Kunne det ikke give dig den ønskede lysmængde?

-- Med venlig hilsen

Tomas

Reply to
Tomas Skott

Kan det overhovedet betale sig at smække noget PWM op foran en indikatordiode???

Jeg tror det ville være lettere bare at strømbegrænse dem.

Men self. hvis strømbegrænsningen ikke hjælper er PWM da en mulighed.

Thomas, du har noget i vejen i dine signatur-dashes (~A vises i VIM istedet for et space efter doubledash).

--
Venlig Hilsen
Michal

Jeg kan ikke se, at der bliver forskel på "lys udbyttet" om man bruger PWM eller Strøm begrænsning.

Jeg har med min strømforsyning strømbegrænset dioderne ned til de går ud, (Ca. 5-10 mA). Men der kastes stadig en masse "hvidt" lys ud i rummet som jeg ikke er interesseret i. Da de også skal side i sove værelset, er jeg kun interesseret i blåt indikations lys

Bo Nielsen

Reply to
Nielsen

Jamn, så skader blå lys da ikke!

Jeg har flere ure med lysdioder, de fleste som byggesæt og ét købt binær-ur mm. blå lysdioder. Det er det ur, der er mest irriterende er et rødt et (som jeg dog lige mangler at blive helt færdig med) m. 4 stk 57 mm. digital-tal. Den er specielt irriterende, da det røde lys ryger lige igennem øjenlågene når man skal sove - også selvom uret ikke står på natbordet. Det binære blå derimod, der endog lyser endnu mere (afhængig af tidpunkt) er slet ikke så irriterende endda, for det sørger jo for at man kan se samtidig med at det blå lys har svært ved at trænge igennem øjenlågene og derfor faktisk ikke generer når man skal sove.

Det var bare mine 2 euro-cent.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Jeg har set en blå lysdiode to gange. Og begge gange var jeg enten ved at falde om af smerte, eller smadre diverse ting omkring mig.

Jeg syns de gør nas!

--
Venlig Hilsen
Michal

Ved at begrænse strømmen _bør_ du have rimeligt godt styr på intensiteten....

Det har man i hvert fald kunnet... Se fx. i de gamle VW'ere - der sidder nogle rigtigt ringe blå dioder ;-)

/A

Reply to
Anders F

Hej Bo,

Det gør der heller ikke.

Brug hellere en modstand i serie med LED'en og reguler på spændingen.

Jeg garanterer dig at du kan få lige så lidt lys du vil have ved at strømbegrænse dem, det er blot strømbegrænseren i din PSU der er for grov.

Hvis din forsyning kan varieres mellem fx. ~2V og 24V kan du bruge en modstand på 3k3, så kan du variere fra ca 6mA og ned til 0 ganske trinløst.

Du kan evt. (også) sandblæse LED'ens overflade (eller slibe den med finkornet sandpapir/vandslibepapir/smergellærred), så diffuserer du den så meget at den ikke kan sende lys direkte ud.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Bo

Hvor købte du den matte henne?

Bedste hilsner Rune

Nielsen wrote:

Reply to
Rw

De er begge købt hos århus radio lager.

1 stk mat ca. 13 kr 1 stk klar ca. 7 kr

-- Bo Nielsen

"Rw" skrev i en meddelelse news:ctsqpm$cbf$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Reply to
Nielsen

Tro mig, min stømbegrænser kan nem styre de lysdioder pænt mellem ca. 5mA og

20mA (De går ud hvis de får mindre), Det er da nemmer at gøre med spændings regulering, som du skriver, men det er for længst prøvet. det er ikke regulering af dem der er mit problem. Det er "lys udbyttet" der er forkert, altså forkraftig.

Var i haral-nyborg i går, tilfældigvis kom jeg til at stå ved en lampe lavet af masser af "lysleder" som så drejede rundt med blåt lys i alle leder. holdte jeg en leder ind mod vægen lyste den stor set ikke på vægen, men jeg kunne se den blå effekt på afstand. SE det er NOGET JEG kan BRUGE.

Jeg har læst den lidt nyrer tråd omkring"fiber til led". hvilket også kan sætte idéerne igang.

Skal prøves, jeg håber og tror det kan hjælpe mig. da det er nemmer end brugen af fibre.

-- Bo Nielsen

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns95F165AC1A56Co8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Reply to
Nielsen

Hej Bo,

Nej jeg vil ej ;)

Nej de gør ej. De kan lyse på 100µA hvis det skal være.

De er ikke tale om spændingsregulering, det er blot for at du lettere og mere præcist kan justere strømmen ned (strømbegrænsere på vanlige lab- forsyninger er normalt ret grove).

Ja nu har jeg jo kun brugt lysdioder i 30+ år, så jeg er sikker på at du ved mere om det ;)

Så dæmp strømmen for dælen !

Og fil evt. toppen flad og lad den stå lidt mat.

Sænk nu bare strømmen.

Start med strømmen :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det havde jeg oså tippet - men jeg har nu kun brugt dioder hvor der ikke var problemer med for meget lys :-P

[...]
[...]

LOL - gentagelse fremmer forståelsen! ;-)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Hej Anders,

Ja, i de allerførste blå dioder de havde hos Dansk Mini Radio (lige efter Brinck overtog og senere ødelagde den forretning :( var der ikke problemer med for meget lys ;)

Håbet er lysegrønt :)

--
Venlig hilsen,
Søren