Hur länge ska en router hålla?

att dela ut ip-adresser till datorer som ansluts, trots att dom varit

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

:

fungera?

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Stämmer. Men båda är ännu bättre om skalet är gjort i plåt istället för plast, då är de från deras "enterprise"-serier*. Oavsett (för eget bruk) lyfter jag alltid på locket och ser till att det blir riktig ventilation för komponenterna.

*Detta gäller inte Linksys, de är fixerade vid plast i alla dess former oavsett nisch och trots att de är ägda av Cisco.
--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte mina V8-or".
"Den enda goda miljömuppen är en komposterad miljömupp!"

Det blå laget leder över det röda och Sverige är på rätt väg.

Detta inlägg omfattas av lagen om upphovsrätt, nu för stunden
och fram till 70 år efter min död.
Reply to
Crister Sporrong

Det är ofta värmen som förstör (kondensatorer i första hand). Tumregel, 10 graders temperatursänkning ger dubbel livslängd. Det går att bygga elektronik som tål hög värme länge, men det kostar och idag vill folk bara köpa billigt. Det gör att marknaden för kvalitetsgrejor är liten och det är svårt att få tag på sådant. Kan man själv på något sätt se till att apparaterna alltid är svala så håller de oftast mycket längre.

"Crister Sporrong" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Att skruva av locket för bättre kylning fungerar nog för fläktlösa apparater, som min netgear, men finns det en eller flera fläktar inbyggda från början så ska man vara lite försiktig med att skruva bort locket, eftersom den tänkta luftströmmen som ska cirkulera inne i lådan med hjälp av fläktarna då inte blir densamma, och det kan eventuellt bli högre temperatur på vissa kretsar än när locket sitter på plats.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Det var länge sedan jag såg en router med inbyggd fläkt för SOHO. Och de större grejorna brukar akompanjera servrarna bra i datorhallarna.

--
[...]

Ja just det.

:

Det kanske inte var en router jag tänkte på i första hand, utan fläktkylda elekteiska apparater i största allmänhet. En dator är ett typiskt exempel på en burk med fläkt som man helst ska låta locket sitta kvar på.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

snipped-for-privacy@4ax.com...

=F6sa

gda

ocket,

d hj=E4lp

. Och

=E4ktkylda

empel p=E5

S=E5g ett spelparty p=E5 tv. Mer =E4n 50 datorer p=E5 l=E4=E4=E4nge. Enl en = d=E4r var "locket av" det som kylde b=E4st.

Reply to
buss100

Då var det säkert nåt sånt där hembygge som dom hade, med underdimensionerade kylfläktar eller med komponenterna placerade i lådan på ett sätt som inte tar hänsyn till hur luftströmmen går i lådan. som jämförelse kan du säkert kyla ned hela stan ifall du sätter igång AC:n i bilen på full effekt och vevar ned sidorutorna.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr