Re: Naświetlarka do płytek PCB

Użytkownik "Gusioo" :

współczuję :) wg. mnie jedyna słuszna metoda to termotransfer;
tu opisałem odpowiednią przeróbkę laminatora:

http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t55%6320&highlight=termotransferowca&sid =

--
pzdr.
JR

Re: Naświetlarka do płytek PCB

Też wolę tą metodę - a zaczynałem od Positiva (w przypadku samodzielnego
natryskiwania płytek powinien się nazywać - "przynajmniej jeden
paproch"). Niestety - słyszałem że nowe laserówki się nie nadają - w
celu zaoszczędzenia energii używa się teraz fuserów pracujących w
niższej temperaturze i nowych "niskotemperaturowych" tonerów. Ponoć
ciężko je przenieść na płytkę. Należy się zaopatrzyć w starą drukarkę i
zapas tonera :) Powyższe na podstawie postingu na jakimś forum CNC - sam
mam ML-1210 z regenerowanym tonerem i jak na razie żadnych problemów.
Pozdrawiam
GRG

Re: Naświetlarka do płytek PCB

Użytkownik "grg12" :

specjalnie do termotransferu kupiłem używaną HP1100 z małym przebiegiem
i standardowym problemem pobierania pojedyńczych kartek :)
to co zauważyłem, to rzeczywiście są różnice w przydatności
regenerowanych tonerów do termotransferu;
metoda -- trafić odpowiedni i używać go już tylko do termotransferu :)

--
pzdr.
JR

Re: Naświetlarka do płytek PCB

a ja używam 2 metod w zależnośći do jak jest płytka
płytki proste robie termoransferem na hp4 i papierze kredowym
bardziej skomplkowane positivem naswietlarka to zbita rtęciówka
choć tu właśne najbardziej wkurzający proces to natryskiwanie positivu

Re: Naświetlarka do płytek PCB

A mógłbyś zdradzić jakiego papieru/folii używasz do drukowania maski?
Jednym z powodów dla których dałem sobie spokój z positivem były
zniekształcenia spowodowane skurczem folii (drukowałem na laserówce).
Dla płytek jednostronnych albo małych dwustronnych bez znaczenia - dla
dużych (używam darmowego eagle więc "duże" tylko względnie) odchyłki na
brzegach płytki były tak duże że przelotki się nie zgrywały.
Jeśli chodzi o naświetlanie - początkowo naświetlałem halogenem 300W,
potem zrobiłem zacząłem budować naświetlarkę - ale w międzyczasie
nauczyłem się "metody żelazkowej" ("kuchenno-płytowej" w moim przypadku
:) ) i naświetlarka robi teraz za podświetlany stolik do zgrywania "klisz".
Pozdrawiam
GRG

Re: Naświetlarka do płytek PCB
Każda folia zmienia wymiary w czasie utrwalania termicznego w laserze -
nic na to nie da się poradzić bo polimery mają dużą rozszerzalność
termiczną.
Znacznie lepsze wyniki w tym zakresie daje wydruk na dobrej jakościowo
cienkiej kalce technicznej - nie miałem żadnych problemów ze zmianami
wymiarów przy płytkach formatu A5 (większych nie robiłem). Można taką
"kliszę"  naświetlać UV "świetlówkowym" bez specjalnej dodatkowej
obróbki.
Ale jeżeli ktoś ma w "zasięgu wzroku" jakąś naświetlarnię gdzie robią
klisze do offsetu to na prawdę polecam robienie tam klisz - pieniądze
na prawdę żadne a czerń jest na prawdę czarna i nie ma żadnych problemów
ze skurczem/niezgodnością wymiarów nawet przy formacie A0 :-) No i
klisza jest znacznie trwalsza.

Re: Naświetlarka do płytek PCB
UBF%ytkownik wkwj napisaB3%:
na takB1%

Tu uwaga - wiEA%kszoB6%E6 drukarek laserowych trzyma wymiary rysunku w20%
poprzek arkusza ale nie trzyma wzdB3%uBF% (w kierunku przesuwu) - naleBF%
y20%
sobie wykonaE6% kilka prF3%b i ewentualnie, jeB6%li odchyB3%ki sB1% za du=
BF%e,20%
wprowadziE6% korektEA%.

--20%
Darek