Mętlik w głowie czyli napędy gramofonów.

Witam,

Proszę o podanie krótkich definicji trzech rodzajów napędów stosowanych w gramofonach:

  1. Napęd paskowy - belt drive.
  2. Napęd bezpośredni - direct drive.
  3. Napęd liniowy - linear drive.

Później wyjaśnię dlaczego pytam o to tu, a nie "googluję" :-)

GM

Reply to
SP9RJT

Użytkownik SP9RJT napisał:

Co Wy? nie wiecie?

Reply to
Senicz

Ja wiem ale jeden facet próbuje mnie przekonać, że napęd liniowy jest napędem bezpośrednim. I chciałbym wiedzieć, czy ja się mylę czy on? Ja twierdzę, że jedynym napędem bezpośrednim jest napęd, w którym silnik jest ustawiony osiowo pod talerzem gramofonu a jego oś jest jednocześnie osią talerza.

GM

Reply to
SP9RJT

Użytkownik "SP9RJT" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:c72mbf$4va$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Witam Wszystko jest kweestią firmowego nazewnictwa. Być może jest to napęd bezpośredni z silnikiem liniowym, aczkolwiek nie musi być.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

W przypadku silnika liniowego trudno mówić w ogóle o osi... Tak, jest to napęd bezpośredni.

Zgadza się. Jedyną osią w przypadku gramofonu jest oś obrotu talerza. Ale moim zdaniem jest to napęd pośredni, gdyż elementem pośredniczącym pomiędzy statorem silnika i jego wirnikiem, czyli talerzem jest pole magnetyczne pomiędzy nabiegunnikami statora i magnesem na talerzu.

GM

Reply to
SP9RJT

Wtakim układzie nie istnieje napęd bezpośredni, bo zawsze jest pole magnetyczne.

------------------------------------ Użytkownik "SP9RJT" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:c72n76$fjl$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Witam, Tak to jest napęd bezpośredni "Made in Poland" ;)

Magnetofon Koncert, Adam, marzenie polskiego świadomego technicznie obywatela za czasów schyłkowego gierka, do tego wszystkiego albo radmor

5102, albo jakaś fonica PA, i człowiek czuł że jest bogaty.Tylko te głośniki:|. Pomyśleć ze wtedy na świecie można było od dawna kupić zestaw 700 ReVoxa,

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Użytkownik SP9RJT napisał:

A jaka to roznica? zaraz jakis baran napisze ze mu po wymianie kabla sieciowego obroty skoczyly w gramofonie i zastanawia sie czy to jest lepiej czy gorzej. A co do napedu to wszystkie sa posrednie bo albo pasek albo pole magnetyczne popycha talerz.

Reply to
Senicz
[...]

Moje nie - brakowało prędkości 38.1 cm/s i nie dało się profesjonalnych taśm odtworzyć :-(

8-O Co Ty chcesz od polskich głośników? Pół Europy zachodniej je kupowało... [...]

Nie rozumiem, dlaczego tyle sarkazmu i kpiny???!! Przeciez taka konstrukcja silnika zrobila ogromna kariere, bowiem w oparciu o taka konstrukcje, wykonuje sie do dzisiaj silniki bezszczotkowe do magnetowidow, napedow HDD i FDD, CD i wielu innych!!! I tak naprawde chcialbym, aby ten rodzaj silnika, a raczej pomysl na tego rodzaju konstrukcje, byl 'Made in Poland'...!!! Niestety... Notomiast nikt z Panow nie zapytal autora watku, na jakiej zasadzie pracowalby silnik LINIOWY w gramofonie..??? To Was nie dziwi?? ;)))

Kristo

Reply to
HaMMeR

Schemat posłałem na priv'a :-)

GM

Reply to
SP9RJT

Użytkownik "HaMMeR" snipped-for-privacy@astercity.net napisał w wiadomości news:c731uq$1ha6$ snipped-for-privacy@mamut.aster.pl...

Witam Dlaczego?, hmm, bo u nas kraju, jak już coś naprawdę dobrego chciano zrobić to robiono mniej udane kopie. Rozumiem że było to podyktowane marną jakością parku maszynowego. Jak coś wymyślono od podstaw to widać ewidentne błędy projektowania. W Adamie jest wszystko luks, ale kto miał porównanie do zachodniego np. Thorensa wie o czym mówię. Kto w gramofonach (nie mówię o wszystkich) stosował prostowniki jednopołówkowe?? -My. Kto projektował tory odsłuchowe magnetofonów w których przy +3dB występowały zauważalne zniekształcenia (pomijam te w taśmie). Mnie ręce opadają czasem jak widzę jak niewiele potrzeba było włożyć wysiłku żeby coś było luks, niewielkie zaniedbania powodują że sprzęt jest o kant stołu rozbić. Wystarczy właśnie jak pisałem zerknąć co produkowało się w u nas w Polsce i co na zachodzie (wiem że nie mieliśmy w RWPG przydziału na zbytni rozwój elektroniki). Z racji zamiłowania siedzę w starym sprzęcie audio, mam pewne porównanie, ech szkoda jakbym nie widział to co było na zachodzie to bym był zdrowszy.

Stara anegdota głosi że kiedyś Kudelski odwiedził kasprzaka, bardzo chciano mu pokazać wnętrze topowego modelu magnetofonu, Odpowiedział jednemu z szefów, "Wie Pan,nie potrzeba rozkręcać, ja widzę jak to jest zmontowane po jakości śrubek" Kto widział Nagre wie o co chodzi ;).

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Mnie zdziwilo ale siedzialem cicho, zeby nie wyjsc na ignoranta :)

ZTC napisali inni, to ten silnik jest silnikiem liniowym zwinietym w okrag :)

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Witaj, Bo trzeba w Koncercie wywalić koło zamachowe i wstawić napęd z Revoxa, z A77HS albo A700, z tym że wtedy nie ma 4.75cm/s Heh to koło zamachowe to nasz wkład w ulepszenie A700 ;)

Tylko czy oni nie kupowali naszych Tonsili z racji ceny?.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Nie w okrag. Cewki (3 szt.) statora w "Adamie", sa umieszczone tylko na ok.

1/4-1/5 obwodu calkowitego magnesu na talerzu gramofonu.

GM

Reply to
SP9RJT

No to w luk.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Użytkownik Ukaniu napisał: "Wie Pan,nie potrzeba rozkręcać, ja widzę jak to jest zmontowane po

Nie ze wszystkim bylo tak zle choc komunizm swoje zrobil. Np. Mera na Sluzewcu robila glowice ferytowe do pamieci tasmowych. Kudelski chcial bardzo zobaczyc jak to jest robione bo jakosc byla nadzwyczajna - lustrzana powierzchnia glowic. Wiedzial ze to musi byc super pomysl bo park maszynowy byl raczej w Polsce kiepski. Pan tu os rubkach. A one w planie na wage i tyle. Jakosc zla? to zrobcie se sami a samemu nie mozna bo przydzial. Cale szczescie ze ten komunizm wreszcie upadl. Ale skutki pozostaly. Np. moj znajomy zrobil z zyletek wykrojnik do fotorezystorow. Z cienkiej blaszki srebrnej potrzeba wyciac grzebyczki kontaktowe. Dlatego zyletki. Oczywiscie nagroda premia ale nie dla niego a dla dyrektora. Gdy sie stepilo to powiedzial ze nie umie naostrzyc i produkcja upadla. A Nagre widzialem. Ladna robota. Sam jestem fanatykiem amerykanskiego sprzetu pomiarowego. HP Data itp. jak widze stary sprzet pomiarowy to musze kupic. No i ten gwint calowy. Idealny. Niestety zwyciezylo wstretne m3. tfu

Reply to
Senicz

No to jak nazwac taki naped - silnik?

GM

Reply to
SP9RJT

Nie grzebałem w środku Koncerta. Oblizywałem się na niego strasznie, ale bbrak tej prędkości wybił mi pomysł z głowy. Na prędkość 19.05 cm/s mam do dzisiaj działający (ale już nie używany) M2405S z wymienionym wzmacniaczem wstępnym na mój, który ma niższe szumy od szumów taśmy (w odróżnieniu od oryginału).

A na czorta taki sprzęt z taką prędkością? Nikt nie był mi w stanie tego wytłumaczyć.

Niegłupi pomysł... W sprzęcie profesjonalnym, przy napędzie bezpośrednim wystarczy masa samego wirnika. W Koncercie ciężkiego silnika nie bardzo dało się wcisnąć.

Nie. Tonsil produkował kolumny dla zachodnich firm. Sam kupiłem za późnej komuny razem z radiem Zodiak kolumny... Thomson - oczywiście produkowane przez Tonsila. Radio zdecydowanie do nich nie przystawało. W latach 70-tych dla Tonsila kupiono komplet licencji od Pioneera (tego Pioneera). I nie były to jakieś przestarzałe konstrukcje. Nawet w obecnych czasach, gdy kupowałem głośniki do kina domowego, przesłuchałem kilka subwooferów ze średniej półki - wygrał Tonsil.