ladowanie akumulatora zima

Czesc,

ile km musi jechac samochod (lub stac na wlaczonym silniku), aby stan
akumulatora po rozruchu (1 krotnym) powrocil do tego samego poziomu
naladowania?

--
ThinkXtra

Re: ladowanie akumulatora zima

x - moc uĹźyta do rozruchu silnika [Wh]
y - czas potrzebny na wsadzenie mocy x z powrotem do aku [h]
z - nadwyżka mocy alternatora ładująca aku [Wh]

x=z*y /z

y=x/z

Pomogłem?
w praktyce około 5-15 minut potrzeba.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Po uproszczeniu wychodzi Ĺźe:

x=y

:-)

Re: ladowanie akumulatora zima

Dobrze że dałeś uśmieszek :)
ale racje masz dla warunku z=1 :)

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: ladowanie akumulatora zima

Nie dlatego dałem uśmieszek. Ten wzór po uproszczeniu zawsze
taki będzie, niezależnie od wartości z :-). Zawsze myślałem
że najpierw coś pomnoże, a potem podzielę przez tę samą
wartość, to wyjdzie to co na początku...

Re: ladowanie akumulatora zima

Załapałem w czym rzecz, myślałem że odseparowanie /z od równania będzie
oczywistym sygnałem że jest to przeniesienie "z" na drugą stronę.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: ladowanie akumulatora zima

:-)

Re: ladowanie akumulatora zima

W czasie jazdy 3 godz., wczasie postoju 6 godz. :-)
Rozsadniej podlaczyc do prostownika ( koszty ).

Pzdr

Re: ladowanie akumulatora zima
Hello henry1,

Chcesz PLONKiem po głowie?

Wymyslił...

Re: ladowanie akumulatora zima

Cholera, to musialbym ladowac aku dzien w dzien ;-). Nie ma
dnia zebym auta nie odpalal 5-10 razy, a nie jezdze 15
godzin ;-)

Re: ladowanie akumulatora zima

Nie da sie odpowiedziec bo zalezy od ilosci enegii zuzytej na rozruch i
pradu ladowania na obrotach jalowych.
Trzeba by przeprowadzic jakis szacunkowy pomiar pradu/czasu miernikiem
cegowym.
Mozna by jeszcze mierzyc gestosc elektrolitu areometrem.

Lukasz

Re: ladowanie akumulatora zima

Poza tym co oznacza jednokrotny rozruch? U mnie jeden z ostatnich rozruchów
zakończył się rozładowanie akumulatora. Im silniej rozładowany akumulator tym
większy prąd ładowania jest i prawdopodobnie na jałowych obrotach wydatek
alternatora jest za mały by ładować z maksymalną szybkością, co może być za to
zdrowsze dla akumulatora. No i jeszcze kwestia jakie auto.
Ale gdzieś coś ktoś mówił chyba w TV :), że po rozruchu potrzeba 7km jazdy by
akumulator odzyskał energię. Tylko ja myślę, że możę to być realnie w bardzo
szerokich granicach. Poza tym jak jest akumulator dobry i silnik łatwo zapala,
to prawdopodobnie może wykonać ze 20 odpaleń bez ładowania, tak więc nie musi za
każdym razem odzyskać energii w pełni.

Pozdr
EM

Re: ladowanie akumulatora zima

Z praktyki - jakies 3km/7minut. I to diesel jest, wiec rozruch trudny
:-)

Choc glowy nie dam - byc moze powolutku sie rozladowuje, albo
rozladowuje sie do polowy, a potem prad ladowania rosnie na tyle ze
bilans jest zerowy.

Normalny rozruch zuzywa niewiele pojemnosci - benzyniak to juz wcale,
a diesel powiedzmy 10s grzania swiec pradem 40A i 6s krecenia przy
pradzie 200A (bo za pierwszym razem nie odpalil) to jest 0.4Ah.  5A w
5 minut doladuje.
O ile 5 A poplynie, a w pelni naladowanym aku prad zmierza do zera
:--)

J.

Re: ladowanie akumulatora zima
Wystarczy wsadzic akumulator do miski z goraca woda na godzine.

R.

Re: ladowanie akumulatora zima
Witam
Jeżeli powodem zapytania są kłopoty z rozruchem, to możliwe przyczyny jakie
nasuwaja się od razu: stary akumulator - wymienić lub zbyt mały prąd ładowania
akumulatora - udać się do warsztatu, niech sprawdzą prąd ładowania akumulatora.
PP

Re: ladowanie akumulatora zima
Hello PL(N)umber_One,

Wystarczy tydzień+ na takim mrozie z właczonym autoalarmem i czuwaniem
radia, żeby nawet młody akumulator nie był w stanie zakręcić
rozrusznikiem.

Re: ladowanie akumulatora zima

A swoja droga czemu ?
Niby sie pisze ze na mrozie zostaje tylko 30% pojemnosci ... ale czemu
?
Masy z plyt przeciez nie ubywa. A temperatura aku ustala sie po kilku
godzinach.

A moze to znow - pojemnosc liczona przy pradzie C/10 do momentu gdy
napiecie spadnie ponizej 10.8 V czy ile sie tam stosuje ...

J.

Re: ladowanie akumulatora zima
Hello J.F,

Nie mam pojęcia i nie chcę nawet się nad tym zastanawiać. Wczoraj
zamiast jechac do dentysty musiałem rozwijać kabel i ładowac
akumulator. Jak usłyszałem płaczliwe, opadające "buuuuuuuuuuuuuu"
pompy paliwowej i zerknąłem na lampkę oswietlenia wnętrza, to od razu
stwoerdziłem, ze programowanie zegarka, radia i "komputera
pokładowego" w taki mróz to bez sensu - lepiej naładować. Tym razem
jednak pół godziny ładowania było za mało, żeby odpalił - ledwie
chciał kręcić i szybko zrezygnowałem, zanim mi się wszystko
zresetowało.

Ale cały czas coś prąd pobiera a pojemność, która w normalnych
warunkach starczyłaby na prawie miesiąc spadła do tygodniowej.

Nawet lampka oświetlenia wnętrza swieciła bardzo smętnie...

Re: ladowanie akumulatora zima

Wraz ze spadkiem temperatury maleje gęstość elektrolitu (elektrolit traci
jony SO4). Spadek gęstości jest rzędu 0,01 g/15stC.
PP

Re: ladowanie akumulatora zima

ano niestety ubywa.. Przekonałem się o tym wczoraj. Zostawiłem w piątek
wieczorem przez głupie zapomnienie włączone oświetlenie w kabinie -
żarówka bodajże 5W. W temperaturach dodatnich na akumulatorze 74Ah by to
w zasadzie żadnego wrażenia na akumulatorze nie zrobiło, tym razem nie
działało już nic.. Trochę humorystycznie wyglądało chwilę później
odpalanie przy minus 16 stopniach siedemnastoletniego 2,5 litrowego
diesla mającego prawie 300 tys km na liczniku kablami przy pomocy Opla
Corsy.
Ale odpalił nad podziw sprawnie :-)

--
Pozdr.