Arduino: Voltage meten van externe accu

In datzelfde robot project van mijn vorige post hier wil ik vaststellen
hoeveel volt er nog in de accu van de stofzuiger zit.

Die accu is 14.4 volt en voedt de wielen en de zuigmotor. De arduino
zelf krijgt zijn voeding door ergens op de PCB 5 volt op te pikken en
aan de V5 aansluiting van de arduino te connecten. Dus zelfs als de
grote accu bijna leeg is, zal de arduino zijn 5 volt blijven ontvangen.

Wat is nu de slimste manier om de lading van die grote accu in te lezen?

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Als het een Li-ion accu is dan is de enige goede manier om een coulomb
counter toe te passen. Die meet de stroom en telt de hoeveelheid lading
per tijdseenheid. Wellicht zit er zoiets als in het accupack en kun je
dat uitlezen. Aan de spanning van een Li-ion accu zie je helemaal niets.

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Nee, het is een Nimh accu.

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Met twee weerstanden een spanningsdeler maken zodat je bij volle accu op
ca. 5 volt uit komt. Dan kun je met de interne ad convertor de spanning
meten.
Meet de digitale waarde als die vol is.
Meet de digitale weerde als de accu leeg is.
Daarna lineair waardes uitrekenen in stappen van 10 procent.

--
pims

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Suggestie over het wattage van die weerstanden?

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Als het wattage een probleem is dan is de weerstand veel te laag!

Je moet kijken in de specs wat de inwendige weerstand van je A/D converter
is en als die "merkbaar" is (bijv 10K) dan moet je daar rekening mee
houden met de dimensionering van je weerstanden.

Maar ik denk dat dit niet het geval zal zijn en je dus heel hoge
weerstanden kunt gebruiken (bijv 100K en 47K) en dan is het wattage
uiteraard onbelangrijk.

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Dat klinkt inderdaad veel mooier dan "Ampere-meter" ;-)

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Het is geen ampere-meter maar een ampere-uur-meter.

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Ik durf toch best te beweren dat een ampere meter de hoeveelheid lading
(C) per tijdseenheid (s) telt, want de eenheid van stroom is toch echt
C/s ;-)

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Ja maar dat is dus ook niet wat je wilt weten.
Het gaat om de stroom maal de tijd.  Het aantal Coulombs.
Dit stond er verkeerd in de posting van Nico: de coulomb counter
meet niet de stroom PER tijdseenheid maar de stroom MAAL tijdseenheid.

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Ah, en daarna de Coulomb-uur per uur.

Ook een mooie eenheid,

Jan

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Ah, je bedoelt ampere-seconde? ;-)

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Waarom makkelijk gedaan als het ook moeilijk kan?
Er staan Ampere-uren op zo'n doos,
dus dat zijn met de nieuwe wijsheden Coulomb-uren per seconde,
die je dus om moet rekenen naar Coulomb-uren per uur
om echt practisch te worden,

Jan

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Ik bedoelde: beetje omslachtig om te praten over "Coulomb-uur per uur"
i.p.v. "Coulomb". Daaroom omschreef ik de Coulomb nog maar eens als
"Ampere-seconde" ;-)

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Ik was geinspireerd door de lampedoosjes
waar tegenwoordig het verbruik in kWh per 1000 uur opstaat,

Jan

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Als OP word ik een beetje overdonderd door al deze informatie...

Het gaat om een "NiMH, 14,4V, 800mAh, 11,5Wh" accu, en hoe krijg ik de
benodigde informatie in een Arduino-pin... Om het nog wat ingewikkelder
te maken is het geen Arduino, maar een WEMOS, die maar een enkele 3.3
volt analog pin heeft.

Ik pak dus een 100K en een 47K weerstand zo0als tuinkabouter
suggereerde, of 1M? (R1) and 470K? (R2), zoals op de site en volg het
schema van https://www.mysensors.org/build/battery? Maar als het om 3,3
volt versus 14,4 volt gaat is het dan net beter om een lagere waarde
voor R2 of een hogere voor R1 te nemen?

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Volgens internet bronnen heeft het ding een input impedantie

Voed hem dus met iets wat ruim lager ligt, bv
33 kOhm en 10 kOhm. Dus 43/10x14,4 V = 3,35 V,
of 39 kOhm op 10 kOhm als je aan marge wilt.

Het vermogen in de spanningsdeler is dan slecht wat milliwatt,
dus kleine weerstandjes zijn goed genoeg,

Jan

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

O jee, komt nog wat bij. ;-)

Als het een 14.4V NiMh is, dan neem ik aan dat deze nominaal 14.4 Volt
is en dus 12 cellen heeft. Ik zou dan zeker een aardige marge nemen, op
een snellader kun je zo maar 1.6V/cel krijgen en dus op bijna 20 Volt
komen.

Ik zou denk ik voor een 10:1 deler gaan van 100k en 11k. Rekent lekker
makkelijk en je kunt tot 33V ingangsspanning aan.
Je verliest wel wat resolutie, maar wat is de ADC resolutie en wat is
de gewenste resolutie van de meting?

idd.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

There is no delight the equal of dread.  As long as it is somebody else's.
Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Ik vond deze link:

http://www.electroschematics.com/9351/arduino-digital-voltmeter/

Aangepast voor 3.3 volt in regel 22 doet hij het redelijk goed voor de
batterij zelf (geeft 16 V aan).

Hij moet alleen maar aangeven wanneer de spanning te laag is en de
stofzuiger dus naar de oplader moet. Dus kijken we niet op een voltje
meer of minder.

Re: Arduino: Voltage meten van externe accu

Dat ziet er goed uit dan. Ook de correcte waarden voor R1 en R2
ingevuld? 16V is een prima spanning voor een opgeladen 12-cel NiMh.
Nog nagemeten met een voltmeter?

Is de meting eigenlijk een beetje stabiel? Ik weet niet of die
analogRead() al een ingebouwde demping heeft. Vaak is wat dempen
(middelen) van de meetwaarde wel nodig, zeker als de omgeving wat
stoort. Wat zeker niet uit te sluiten is bij een werkende stofzuiger.

Dat kan toch nog redelijk precies komen, het grootste deel van de
ontlaadcurve is redelijk vlak:

http://shdesigns.org/batts/battcyc.html

Maar hoe hoog die kromme ligt is weer afhankelijk van belasting, en ook
wel van temperatuur. Dat wordt dus wel wat experimenteren denk ik.

Je hoeft in ieder geval geen snel resultaat te hebben, dus wat demping
zal wat dat betreft geen probleem zijn.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

A real person has two reasons for doing anything ... a good reason and