Meten van de stand van het regenwater.

Wat is de beste manier om de hoeveelheid regenwater in een regenwaterput te meten? Is het doenbaar om op verschillende hoogtes de geleidbaarheid te meten (geen geleiding is lucht/wel is water). Of is de geleidbaarheid van regenwater zeer moeilijk te meten?

Alle hints/schema's links zijn welkom.

Wim.

Reply to
Wim Verdonckt - verwijder _ns

"Wim Verdonckt - verwijder _ns" schreef in bericht news:1073981135.828065@slbhw0...

te meten?

(geen geleiding is lucht/wel is water).

Vlotter maken, waarbij de pen boven het deksel van de put uitkomt. Schaalverdeling en klaar is kees. Eventueel de vlotter (kurk met een pen erop) in een verticale buis monteren.

Reply to
Xico

"Wim Verdonckt - verwijder _ns" schreef in bericht news:1073981135.828065@slbhw0...

te meten?

(geen geleiding is lucht/wel is water).

Op een simpele wijze misschien? Ik gebruik daar zo'n niveaumeter voor die ze gebruiken in ondergrondse mazouttanks. Juiste benaming ken ik niet, maar er hangt een pompje onder waarmee je de luchtdruk opbouwd en adhv de luchtdruk kun je dan op de schaalverdeling aflezen hoeveel water er in de regenput is.

Het enige wat je nodig hebt is een buisje of een darm(pje) die tot op de bodem van uw regenput loopt, de meter zelf mag in uw woning staan, afstand tot de regenput is niet belangrijk.

zie foto op

Gilbert

Reply to
Gilbert

Het zou makkelijker kunnen. Als je een bol gevuld met lucht (of een stuk piepschuim) aan een stang in de tegenton monteerd is de opwaardse kracht een maat voor de vulgraad van je ton. Je zou dus aan 't einde van die stang een veer kunnen maken met een potmeter. Hoe harder de bol zich omhoog wil drukken hoe meer water er in de ton staat. Je zou ook een druksensor kunnen gebruiken uit een wasmachine. nadeeltje daarvan is dat je maar 2 posities kunt meten.

Een geleidingsmeter zou ik niet gebruiken in verband met vervuiling van de geleidingsstrip (algen, etc....).

Reply to
Ivo Vermeulen

meten?

geleiding is lucht/wel is water).

Onbetrouwbaar. Je krijgt te maken met oxiderende contacten. Beter is, om tuimelschakelaartjes te gebruiken. (kant en klaar te koop, een drijvertje, reedcontact en magneetje in één waterdichte behuizing.)

--
m.vr.groet,
Gerard Bok

de

de

afstand

Vind jij dat eenvoudiger? Tja...

Reply to
Gilbert

"Gerard Bok" schreef in bericht news:4003d713.9163976@194.134.0.61...

te meten?

(geen geleiding is lucht/wel is water).

De OP vroeg om de "hoeveelheid" regenwater te meten. Niet een Leeg/Vol indicatie.

Reply to
Gilbert

Dit wordt in elke wasmachine gebruikt. Dus een kant&klaar product zogezegd.

Maar de vrager wil eigenlijk een niveau meter. (hebben we dat al niet eerder gehad hier?)

De simpelste en goedkoopste manier is het meten van de overgangsweerstand tussen twee (roestvaststalen) geleiders in je Ton.

De praktische weg wijst zich vanzelf.

Aroen.

Reply to
Aroen

Ik weet niet of dit iets voor je is

Groetjes Thijs

regenwaterput

Reply to
mpb

in

de

afstand

Reply to
Jan Siepelstad

En de oplossing die ik gaf is dat ook niet :-) Ik stelde voor, om in plaats van contacten met water als schakelelement, tuimelschakelaars te gebruiken. En zoals de OP al dacht: op verschillende hoogtes :-)

--
m.vr.groet,
Gerard Bok

Wim, Ik heb geprobeerd je een schema te zenden (ns verwijdert uit e-mail adres) maar het lukt niet (delivery failed) stuur even je exacte e-mail adres naar snipped-for-privacy@home.nl

te meten?

(geen geleiding is lucht/wel is water).

Reply to
Jan Siepelstad

Bij nader inzien zou je daar wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar dat kun je weer oplossen door i.p.v. een bol een lange cylinder te gebruiken (waar lucht in zit, of de cylinder kan van piepschuim zijn) die tot de rand van de ton komt. Op die manier zal nooit de volledige cylinder onderwater komen en zal je wel drukverschil kunnen meten.

Isolatie voor verwarmingsbuizen zou hier goed bruikbaar voor zijn!:).

Nog ff terugkomend op wat Jan Siepelstad zegt: Ik vraag me af waarom duikers dan uit moeten kijken voor extreme dieptes (decompressieziekte meen ik). Dat heeft iets met druk temaken. En hoe kan een duiker door lucht in of uit zijn pak te laten dan op een bepaalde diepte blijven hangen? Voor een onderzeeer geld 't zelfde verhaal.

Reply to
Ivo Vermeulen

Met een parkeer 'radar' kun je ultrasoon afstand meten. (Mistral RPX500) De transeiver is al goed weerbestendig verpakt. Maar of het goed werkt in een ton is natuurlijk de vraag.

te meten?

(geen geleiding is lucht/wel is water).

Reply to
Peter Stuivezand

"Wim Verdonckt - verwijder _ns" schreef in bericht news:1073981135.828065@slbhw0...

te meten?

(geen geleiding is lucht/wel is water).

Er zijn tal van mogelijkheden, maar maak eens duidelijk wat je nu echt wil. Je hebt dus een regenwaterput, ik neem aan onder de grond. Wil je meten hoe hoog de waterstand in de put is. Dus een analoge meting bv .... cm. of een digitale meting, put is vol/leeg.

Gaarneantwoord in de groep.

Jantje

Reply to
jantje

Zo'n idee heb ik ook al eens gehad. Sorry, ik weet niet meer wie het was, maar iemand met onverdachte 'kennis ter zake' waarschuwde me toen, dat die ultrasonore elementjes oxideren als de pest. Letterlijk zei hij: 'je mag blij zijn als die dingen één jaar meegaan'. (En hij verkocht ze, dus daar heeft het niet aan gelegen :-)

--
m.vr.groet,
Gerard Bok