spanning meten

Hallo, Graag had ik hulp of een idee gekregen voor het meten van een (lood)batterij spanning. De bedoeling is om mbv een interfackaartje van Velleman (p8055) de spanning van de batterij te meten. De interface heeft een analoge ingang van 5V maar vetrekkende van grond. Ik zou een spanningsdeler kunnen maken maar dan verlies ik te veel resolutie, Ik ben enkel geïterreseerd in het stukje spanning van 10-15 of zelfs van 11.5 tot 14 V. Hoe maak ik best een 'offset' zodat ik de volladige range van mijn analoog signaal kan verdelen over de 5v of 2.5V.

Mvg, Mark

Reply to
Mark

Met een op-amp circuitje je gewenste spanning vergelijken met een referentie. Ik denk dat er wel standaard ic's zijn om een stabiele referentie te maken, want dat is wel voorwaarde. Als je batterij "zweeft t.o.v. aarde kun je ook rechtstreeks het nulnivo van je meetcicuit met bv 10 V t.o.v je batterij optillen. Dat bespaart je weer het op-amp circuit. Als je niet te veel nauwkeurigheid wilt, kun je dat met een zener doen, lijkt me.

Hal.

Reply to
Hal

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ken het basispricipe van een opamp maar heb geen enkel idee hoe ik deze moet instellen. Ken jij (of iemand) een link naar een website met uitgewerkte voorbeeldjes.

Mark

"Hal" schreef >> Hallo,

Reply to
Mark

Misschien wordt ik hier onmiddellijk afgeschoten, maar als het een kale accu betreft, zou je eens kunnen proberen om er domweg een 10 volt zener diode tussen te hangen. (Kathode van de zener aan +12 volt, anode aan de + ingang, aarde / min gewoon aansluiten Eventueel een weerstand van pakweg 10 K over de ingang van je Velleman kaartje zetten.)

Als dat werkt kun je de zener vervangen door bijvoorbeeld 4 in serie geschakelde 2.5 volt reference IC-tjes.

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Alles hangt van de gewenste nauwkeurigheid af. Hij zou ook twee zeners van

6,2 v kunnen nemen of daar vlak onder. Hiervan is de tempcoefficient het laagst. Lijkt mij ook een simpele oplossing, ja.

Hal.

Reply to
Hal