Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?

Hej,

Jeg står og vil gerne prøve at lave en udendørs antenne til 2,4 GHz som skal
bruges til Wlan. Jeg har fundet eksempler på helical (retningsbestemte)
antenner, men de er meget retningsbestemte. Er der nogen her i gruppen som
har erfaring med at bygge antenner til 2.4 GHz, eller kendskab til links som
belyser dette ? Meget gerne en rundstråle, men andre eksempler er også
velkomne.

/KD

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hej KD

skal
som

Du kan starte her, men vær opmærlsom på at det ikke er
tilladt at bruge hjemmelavet grej til Wlan.

http://turnpoint.net/wireless/has.html

Mvh Max

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

Kan du ikke lige finde det på skrift til mig, da jeg har lavet antenner,
hvor det er lykkedes mig at få et alm. wlan op på over 1½ km, uden booster..

Mvh Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?

booster..

Hej

Prøv at se her under punkt 9
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno13%8216382

 Den tilladte sendestyrke er på 100 mW dette er set fra antennen !

Så hvad giver din PA trin ?

Altså hvis din  PA trin giver  100 mW  så skal du bruge en antenne på 0dB

Mvh
Lars G

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Sådan læser jeg nu ikke punkt 9.

Dette læser jeg som værende uafhængig af antenneforhold/forstærkning.

Grænseværdien er mere bestemt af:

Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?

Måske :)

Prøv lige at se her
http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid21%18278:fid97%26 /

Lars G

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?

Deri står ikke det er ulovligt, blot at man overskrider grænseværdien.....

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?

:-)

Bare fordi i ikke kan se radiosignalerne så kan de godt være "farlige".

eks. forstyrre/stoppe andre apparater/signaler.

Mvh
Lars G

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

Hvilket?

/Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

Q: Er udstrålingen fra trådløse lokalnet farlige?
A: Der kommer meget lidt effekt ud fra et trådløst lokalnet (WLAN). Det
normale WLAN i Europa bruger frekvenser mellem 2,4 og 2,483 GHz. Her er den
maksimalt tilladte feltstyrke 61 V/m (den fastsatte grænseværdi). Den
tilladte sendestyrke er på 100 mW. Ved afstande større end 2,8 cm, er
feltstyrken fra basestationen lavere end den fastsatte grænseværdi.

Hvor står det at det er målt som effektiv effekt som udstråling af antennen,
for det kan jeg ikke læse ud fra det her, der står feltstyrke, men kan du
omregne det til at det er udstrålet effekt?
Men, der skal dog noget forstærkning til, for at få de 5-10 mW som et alm.
WLAN gir fra sig, indtil 100 mW som output fra antennen, når man trækker
diverse tab i kabler og lign, fra.

/Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

Har fået at vide, at det ER 100mW EIRP, men med tab i kabel og andre steder
+ forstærkning i antenne, kræves der en del forstærkning før man kommer så
langt op, og det er der ikke mange antenner der klarer..

/Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hej Hauge

booster..

Til at starte med kan du jo fortælle mig hvilken tilladelsestype du har
der giver dig ret til at bygge og bruge sende udstyr på Wlan frekvenserne.

Hvis du endelig vil have det på skrift kan du jo starte med at kikke
på telestyrrelsens hjemmeside http://www.itst.dk , der ligger de
relevante bekendtgørelser.

Der er meget sjovt i dem forøvrigt, man må f.eks. ikke bruge wlan hvis
man bor mere end 30 meter over jorden og det må heller ikke bruges
udendørs.

Mvh Max

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

Kan jeg ikke se kommer sagen ved, men hvor står det at man IKKE må lave
antenner til WLAN?

Ok, underligt at det så ikke står i diverse manualer, når alt er
CE-"godkendt".

Men når du nu har så travlt med diverse love, som jeg ikke kan finde på
itst.dk ved søgning på wlan, så kan du måske linke til en reel lov, der
siger at det er ulovligt at bygge antenner dertil..

/Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hej Hauge

Nej jeg gider ikke, du kan selv finde dem, det er ikke svært.
Det er nu en gang sådan at alt der har med sendergrej i DK
at gøre skal være typegodkendt, hvis man da ikke har et
certificat der lovliggør brugen af ikke typegodkendt udstyr.

Men du får måske dine antenner typegodkendt så du kan
CE mærke dem, så er det i orden at bruge dem.

Mvh Max

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

Aha, altså en påstand du ikke GIDER dokumentere for.

Men ikke antenner.. Forøvrigt, er det antennekabel du bruger, typegodkendt?

Find du nogle antenner, der er typegodkendte..

/Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?

Kunne man forestille sig at godkendelsen er betinget af en bestemt antenne?

--
Jens       callto://jensep

Contents may settle during shipment.

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

antenne?

Kunne man da sagtens, men så kræver det jo også at producenten oplyser
hvilken antenne der må/kan bruges..
Alle de WLAN's jeg kender, der selvfølgelig har tilslutning til extern
antenne, må tilsluttes en hvilken som helst antenne, da der ikke oplyses
andet..

/Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hej Hauge

Du kan jo passende dokumentere at du har ret.

Mvh Max

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hejsa

Det var dig der begyndte at plabre ud med lovligheder, ikke mig, så derfor
må det jo være dig der skal bevise at din påstand er rigtig, ellers er der
vel ikke rigtigt nogen her, der tror dig over en dørtærskel..
Jeg bruger det når jeg har brug for det..

/Hauge

Re: Wlan (2.4GHz) antenne, hvordan ?
Hej Hauge

Mit udgangspunkt er at i danmark har det altid været sådan at hvis
man ville anvende sendeudstyr skal det være typegodkendt for at
måtte anvendes, det burde være almen viden.