Växla mellan två S-video källor med ett relä?

Vill kunna växla mellan två S-video källor med hjälp av ett relä.

Är detta möjligt, eller uppstår det störningar när signalen vandrar igenom relät?

Hade tänkt använda ett fyrpoligt växlande relä. så alla signaler växlar utom jord höljet, om det nu är kopplat??

hittade en pin out på nätet

1.Ground (y) 2.Ground (c)
  1. Y
  2. C

Kanske man kan koppla ihop dom båda jordarna å på så sätt spara en pol?

Det är ju inte värre än jag kan testa, men finns säkert någon som vet....

// Dan

Reply to
Dan Bengtsson

"Dan Bengtsson" skrev i meddelandet news:3nZsf.153104$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Fan, kom på att jag behöver ljud också!

Så samma fråga gäller rca kontakter för ljud, fast där är väl jorden gemensam?

Har hitta små relän i skrotlådan som jag tror funkar:

Problemet är dom relän jag har inte är växlande, 4 pol slutande, men går ju med två relän, å två styrsignaler istället...

/Dan

Reply to
Dan Bengtsson

+Dan Bengtsson wrote

Lär bli försämring, frågan är om du märker det ?

Skojigt: För ett tag sen plockade jag hem lite AV-prylar från ett rivet kontrollrum modell äldre (Nån som vet vad man kan sälja sådana prylar förresten ? bland annat en videomixer modell hyfsat stor, samt lite PA-prylar) Iaf så fanns det en "videokällaroterare", alltså om du har typ 10 kameror och vill titta på en monitor så ska den skifta mellan dom i tur och ordning..

Det var en snygg sak i rejäl 19"-låda med BNC-kontakter på baksidan och en logga från nåt videoföretag på framsidan.. när jag öppnade på locket blev jag dock lite förvånad, inandömet bestod av en wellermanbyggsats på ett rinnande ljus, kopplad till 10 stycken reläer och sedan en massa kabel mellan allt! Dessutom låg sladdarna i lådan löst och byggsatsen var fastsatt med dubblhäftande tejp!

"Glenn" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@canit.se...

He he, intressant läsning! Mina relälösningar är kanske inte så tokiga ändå...

Lösningen är till för att växla mellan olika bildkällor, en Boxer mottagare och en Telia Digital Tv mottagare, kopplad till en dator via en Analog/digital omvandlare (canopus ADVC100)

Så att jag kan spela in från vilken mottagare jag vill, utan krypa in bakom tv bänken och dess tillhörande ormbo med kablar å damm...

//Dan

Reply to
Dan Bengtsson

Var väl tur att den firman inte byggde något för flyg eller marint bruk.. :)

+pbdelete wrote

Hur vet vi att dom inte gör det ? :)

Det är väl inge större fel att använda färdiga byggsatser för att lösa specialsaker - men det skall fortfarande vara snyggt monterat med snygg kabeldragning och fastsättning.

Första frågan man skall ställa är 'klarar den en transport mellan Ystad och Haparanda löst liggande på en ofjädrad släpvagn och fortfarande garanterat fungerar efteråt' - bara denna frågeställning brukar få folkt att börja fästa upp kablar och skruva fast prylar...

Man ser lite sådana byggen ute i 'fält' och det som förvånar mig är att vissa 'företag' inte har något som helst sinne till snygga jobb utan det är bara inslängt så fort det nätt och jämt fungerar, medan mer sällsynta fall är det glimmrande snyggt med sydd vaxtråd och hela kitet. Jag själv försöker få det snyggt med rimlig insats, kanske inte med vaxtråd, men grejorna skall vara fastskruvade med försänkta hål (om det är mot frontpaneler), bandkablar snyggt vikta efter vägen och kopplingskablar ihopsnurrade eller med slang/fläta och uppfästa rakt och snyggt samt slack och snygg vikning vid eventuella dörrörelse. Dubbelhäftande använder man bara i yttersta nödfall och efter tvätt av ytorna, medans man istället bör fundera på vad ett extra liten 3 mm borrhål för buntband kan placeras utan det syns eller påverkar kapslingens täthet...

om man gör det rätt och har en filosofi redan från början så är extraarbetet inte så hemskt stort samt att man kan nu visa bygget/produkten för kunden utan att skämmas.

--
Reläer och kontakter är induktiva för högfrekvens om det inte är
speciella och dyra coax-reläer, om matchning är viktigt (tex undvika

den sida som matar ut RF-effekt bör alltid avslutas med 50 Ohm (radio)/
75 Ohm (TV/video) efter reläet/kontakten om den inte är vidarekopplad,
stående våg och  inte tillräkligt isolerande kablar, kontakter/relä och
elektronik kan annars ge oönsakde effekter på fel ställe.

Vänta tills någon flygdator får blåskärm.. "FULL THROTTLE!".. :)