Reläutång via serieporten

Jag behöver alltså kunna styra ett gäng (minst fyra, gärna fler) reläer via
min RS232 serieport. Finns det några färdiga "moduler" till överkomligt
pris jag kan använda? Var hittar jag en sån? Har sett ett flertal modeller
i prisklassen "överkomligt", men alla för parallell data :(

--
C:\Magnus
http://strip.se

Re: Reläutång via serieporten
via

Jetronic har ett RS232 interface i byggsats som man kan bygga ut med ett
reläkort. Jag har aldrig haft någon kontakt med det företaget själv, men dom
har en tydlig inriktning mot oss "hemmapulare" och det finns ingående
dokumentation om deras produkter.

http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm

/Mauritz

Re: Reläutång via serieporten

Både den och Bernts förslag skulle fungera bra. Tyvärr inser jag att jag
håller på å bita mig i aktern lite grand. Det kommer bli ont om serieportar
i mitt projekt hmmm...

--
C:\Magnus
http://strip.se

Re: Reläutång via serieporten
Du kanske kan använda parallellporten om du inte har skrivare inkopplad där
förstås. Jag fick min ledig då jag införskaffade ny skrivare med USB
anslutning.
Det finns ju även serieports kort med fler portar.

Jag är också planer på I/O kort för relästyrning via serieporten. Det borde
gå att hitta enkla scheman någonstans. Det kan ju inte vara så avancerat att
knåpa ihop själv. Hittar jag inget bra så kanske det blir en byggsats.
Hittar jag något bra så återkommer jag...

Re: Reläutång via serieporten

där
borde
att

http://home.planetinternet.be/~dc11cd
Detta kanske kan va nått.....finns ritning på ett I/O kort med en massa
in/out till serie porten.....Kolla in DCI bus också, verkar va
interessant....
Anders

SV: Reläutång via serieporten

diskussionsgruppsmeddelandet:6QFDb.42358$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...
Extra portar finn att köpa so instick ex. isa pci m.m.

Re: Reläutång via serieporten

Verkar vare en bra länk. Byggde själv en PC styrd ljusorgel för 10-15 år
sedan baserad på seriella utgången med opto-isolerad styrning av 220 VAC.
Tyvärr hittar jag inte kopplingschemat just nu men fortsätter söka. ( Kan ju
vara kul att jämföra även om komponenterna  inte går att finna).

Site Timeline