Regler egenkonstruktion?

Vad är dom nuvarande reglerna för egenkonstruerade apparater för eget bruk?

skrev i meddelandet news:41929472$0$175$ snipped-for-privacy@news.luth.se...

Regler finns väl inte några speciella vad jag vet men en egenkonstruerad apparat får givetvis inte vara så beskaffad att den orsakar brand eller annan skada.

Den får heller inte vara en radiofrekvens-sändare konstruerad för icke-fria frekvensband såvida man inte innehar licens för sändaren.

För att bara nämna ett par exempel.

Men det kanske finns regler, jag har aldrig hört talas om sådana däremot.

SM6BJJ Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Apparater är behovsprövade och förbjudna utan apparatlicens. För fungerande apparat är resultatet också beskattat. Samma regler som under 1500-talet mao.

Alla apparater som ryms i egen garderob omfattas inte av några regler, så länge det är för eget bruk och ingen vet om det.

Alla apparaters existensberättigande regleras av en superapparat kallad statsapparaten. Statsapparaten säljer sina produkter i särskilda butiker runt om i landet, och vill helst inte ha konkurrens.

Ska du göra eget biobränsle?

/Alf

Reply to
Alf Friman

Fast då kallas det väl sibbarator ? Sen finns ju dom som döper sina apparater efter sibbaratorer också :-)

(jo, det har tom. erkänt det)

/Johan

Reply to
Johan Pålsson