Q: Lysdioder /Larmindikation

Goddag. Bygger ett minstsagt rejält inbrottslarm och passagesystem i min sommarstuga och har sett att det blir vanligare o vanligare på större larmade objekt (mest företag) med en strob eller annat blixtrande/blinkande som blinkande lyser upp interiören. Det får ju inte dra mycket ström alls, det ska tåla kontinuerlig drift och synas lagom mycket.

Min spontana idé är högintensiva blåa LEDs i rätt blinkfrekvens. En polare sa att om man seriekopplar 6st lysdioder så slapp man klydda med motstånd... Jag är skeptisk, men ligger det nån sanning i detta? det är ett 12 Vdc-system bör tilläggas.

Köpte en blinkmodul "Led-flasher" på conrad.se men den var trasig, så de ska skicka en ny.. tar en jäkla tid dock. Osäker på om den klarar o driva flera.. verkar byggd för EN diod.

Några spontana idéer på smidiga, billiga lösningar???

Tacksam för svar! Mvh Johan, Malmö

Reply to
Johan Stenkilsson

"Johan Stenkilsson" skrev i meddelandet news:0X%gh.26630$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...