Parallellkoppla blybatterier

I den proffesionella världen parallellkopplar man inte batterier utan frånskiljare/isolerare av något slag, punkt.

Att fritidsvärlden med sina ransonerade pengakassa och okunskap gör det, betyder inte att det är OK och att ha det som förebild.

- kraftdioder är inte så dyra... - speciellt inte om man jämför med en båthamnsbrand - eller kemikalie/brandrök från batteriboxen medans man sover i båten.

När allt fungerar ja!.

Men som alltid måste man ändå tänka på vad som händer då det inte går bra, att verkan av ett haveri ger acceptabla skador/risk och inte en katastrof som tex. husbrand anses vara. - något att tänka på vid sjöliv tex.

Därför bör man använda batterifrånskiljare/diod/FET-trissa mellan batteribankerna. - kom ihåg, haverier är inte alltid rena kortslutningar (då tar säkringen detta) utan lastar på ungefär samma sätt som en avsedd större last, men ger värme på fel ställe. Säkringar kan inte skilja på 50 A nyttig last eller

50 A i haveriström!!.

Att alltid köra med 'det går nog säkert bra' i alla lägen är att utmana turen, då man med lite strategisk tänkande och mindre kostnader nästan kan helt elimimera riskerna.

--
Själv har jag tagit hand om lite större batterier (75Ah)
i utrustning som har varit klotformade, >100 grader varma

Batteriet var i dessa fall mindre än 6-12 månader gamla
och kommer från kända tillverkare...

Det här råkar man alltid ut, för eller senare, när man
hanterar lite större antal batterier...
dvs. hur försiktig man än bygger och installerar
så kan man aldrig utesluta tillverkningsfel på batteriet.

- Skall sådan situation riskera nedbrända hus/husvagn/båtar!!??

Svaret är alltså Nej. - Använd minimum dioder när
parallella batteribankar kopplas ihop.
Reply to
=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Det är just det här som gör att jag tänker efter först. Jag har mina batterier i lägenheten! Min verklighet är inte på den vanliga amatörnivån, Min verklighet är på den professionella nivån. Mitt förra gamla batteri blev väldigt varmt på slutet, så varmt att det inte längre var fyrkantigt. Det gick bra utan läckage den gången, men den här gången skall batteriet få tempgivare som skall starta larm som låter och även i möjligaste mån stänga av laddaren över en viss batteritemperatur. Min laddare orkar ju 20A och det kan bli rejäl värme av det har jag erfarit. Det är precis som Torbjörn skriver, att det förr eller senare inträffar något och det har det gjort för mig. Det är precis därför jag startade denna diskussionstråd för att få fram erfarenheter, synpunkter och lösningar på hur man gör på bästa sätt. Mina egna erfarenheter sedan 60-talet gör att jag vet hur riskabla batterier kan vara. Det är en oerhörd kraft i dem. Jag vill inte ha brand i min lägenhet i.