Sikker spænding til blybatterier.

Hej ng. jeg har en kammerat der bor i en båd (fiskekutter) han har landstrøm 230v en inverter der laver strøm til batterierne ved landstrøm. Ved sejlads laver (Motoren 24 dc) inverteten 230ac til køleskab computer mv. Problemet er at når han bruger landstrøm futter han batterierne af. hvorfor det når ladespændingen er 28V målt med et harald nyborg multimeter. Jeg skal ned til ham i morgen. for at skifte batterier igen efter ca 6 måneder. jeg ved det egentligt ikke men måske kan spændingen på inverteren justeres? Mit spm. hvor høj er den maksimale spænding kan et 24V(2*12V) batteri tåle kontinurligt. Mvh. Ole.

Reply to
Ole Hansen

Mister de vand?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

14 volt pr. batteri skulle de nok klare ..

men hvor store er batterierne og hvor stor ladestrøm leverer laderen på landstrømmen.. Hvis laderen er for stor. leverer for meget strøm, så koger syren i batterierne væk, og det dør de af .. hvis laderen ikke er elektronisk og derfor bliver ved med at lade på batterierne det kan de også tage skade af ..

Det kan også hvis batterierne bliver afladet for meget. svjh. så må de ikke komme under 11 volt, inden de lades op.

~~Frank .,

Reply to
CopyCat

Det er også muligt at batterierne bliver flade da landstrømmen engang imellem svigter hvad kan købe for at beskytte batterierne? "CopyCat" skrev i en meddelelse news:_GmQf.966$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Reply to
Ole Hansen

Ole Hansen skriver:

En ordentlig lader.

Eller et 230 volts relæ der kobles mellem lader og batterier og styres af landstrøm.

Er der batteriovervågning på, der sikrer mod dybdeafladning ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

"Ole Hansen" skrev i en meddelelse news:4411e735$0$171$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

de bedre 12V ladere starter med 14,4V og kører så ned til 13,8V for at fylde de sidste 10% på. Jeg vil gætte på at hvis spændingen er på batterierne dag og nat så er 27V rigeligt.

Jacob

Reply to
Jacob

mv.

hvorfor

justeres?

Hei.

Om det ikke brukes strøm av batteriene må ikke ladespenningen overstige 13,6 volt x2 i mer enn 3 måneder. Om det forbrukes strøm, slik at batteriet skal lades minst en gang i måneden må ikke ladespenningen overstige 14,4 volt. Om derimot batteriet brukes minst en gang i uken er den riktige ladespenning

14,8 Volt. Dette betyr at det faktisk ikke finnes en generell lader som passe i alle tilfeller. De beste laderne (som jeg har laget noen av) bruker puls lading til 14,4 Volt.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

"Arne Offenberg" skrev i en meddelelse news:441375c0$0$15795$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

inverteren havde overladet batterierne. inverteren er nu sendt til rep. (hvis det kan svare sig) 10år gammel). se nyt indlæg OBH.

Reply to
Ole Hansen