Löda kopparrör för dricksvatten

Hej!!

Är väl inte direkt en elektronikfråga men det gäller ju lödning......

Jag ska dra om vattenrören i huset. Använder kopparrör och hade tänkt löda
med kopparlod.

Såg på Classe att de rekommenderar Tenn-silverlod
(http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q163q176q323&CampPath=&NoCache10%/13/2004%2011:52:32%20AM&IsCampaign=N&SelectedWAG11%314&COSID6A%3FA51851944A63B9EB96D1D76B793E110805 ).

Verkar som om tenn-silverlodet har lägre smältpunkt och borde därför vara
lite mer lättarbetat.

Nån som vet vad man ska använda nu för tiden?

Mvh

Anton

Re: Löda kopparrör för dricksvatten
(http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q163q176q323&CampPath=&NoCache10%/13/2004%2011:52:32%20AM&IsCampaign=N&SelectedWAG11%314&COSID6A%3FA51851944A63B9EB96D1D76B793E110805 ).
Inget svar på dina frågor men här är ytterliggare en metod.
Det finns lödfria skarvar som man bara värmer
med en presstång, Clas i sjön har dom oxå.

[...]

Vet och vet. Trenden för proffsen när det gäller klenare konstruktioner (typ
<28mm) tycks ha gått från silverlod+gassvets via tennlod+värmetång till
klämkopplingar+klämtång.

För amatören utan egen gassvets eller svindyr tång skulle jag rekommendera
kapillärlödning med lodet från Clas-i-sjön.
Värmen ordnar man aningen med liten butangasbrännare, butandriven värmetång
eller helt vanlig gasolbrännare och det är suveränt enkelt att jobba med.
Muffar för lödning är nästan gratis och det går inte åt särskilt mycket tenn
heller. Tänk bara på att använda lödpasta eller liknande för att få oxidfria
ytor, då blir det 100% tätt direkt och du ser direkt när fogen är fylld.
Värm gärna isär en skarv igen för att själv se hur bra tennet täcker ytorna.

Notera bara att öppen låga i försäkringssammanhang klassas som heta arbeten
vilket är omgärdat med rätt mycket restriktioner.
D v s försök göra så mycket som möjligt på säkra platser och montera det
efteråt. Vid de få skarvar som verkligen är kritiska får du se till att
skydda omgivningen med rejält med värmeskydd. Var beredd på trubbel om du
råkar sätta eld på kåken när du håller på.

Har du eget vatten eller om det gäller värme så är det ju 'fackmannamässigt'
som är kravet och med ovanstående metod så blir det proffsnivå även
estetiskt. Jag har för övrigt så förtvivlat svårt att komma ihåg namn på
gamla rörkrökare som varit hemma hos mig och kvitton försvinner så lätt i
högarna...;-)

/P

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Finns det någon mer koncis definition av 'fackmannamässigt' ?
Verkar vara en luddig term som försäkringsbolag använder.

Re: Löda kopparrör för dricksvatten
'fackmannamässigt'

Inte vad jag sett i mina egna vilkor men ser man till variationer i tid och
begåvning inom hantverkarskrået är det nog kärvt att definera det mer exakt.
Det som är norm ett år är det inte nästa o s v. Då blir det plötsligt
viktigt exakt NÄR någonting är gjort (jmf fuktspärrar i badrum).

Min personliga tolkning är att så länge du monterar material till det som de
är avsedda för och på det sätt som tillverkaren rekomenderar så kan det bli
fackmannamässigt. D v s vitsen med skrivningen är att komma åt öoch neka
skadeersättning till de som leder vatten i hoplimmade VP-rör och inte de som
råkar välja rörfogningsmetod enligt gårdagens hantverkarmode.

Helt utan sunt förnuft kan man knappast jobba som amatör. Man bör väl ägna
några tankar åt frysrisk, kondensdropp, värmerörelser, vibrationer, yttre
påfrestningar, inte bygga in klämringskopplingar i bjälklag o s v men det är
väl självklart. Om alla dessa begrepp är helt främmande så kanske man skall
avstå från att göra jobbet.

/P

Tackar!!
Jag har tidigare inköpt en PowerJet 2193. Det är en gasolbrännare med
automatisk tändning etc - inte billig precis men fungerar kanonbra. Nu blir
det ett besök hos Clas-i-sjön för införskaffande av tennsilverlod plus deras
pasta.

Mvh

Anton

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Brandkåren anordnar kurser i heta arbeten som ger en behörighet som
räcker 5 år tror jag. Gäller också för arbete med vinkelslip och
liknande.

--
Roland

It's hip to be square.

[...]

Hmmm!

Ingen som protesterar mot frågan. Vad jag kommer ihåg från gymnasiekemin, är att
man inte
ska använda kopparrör till dricksvattnet. Kopparföreningar är väl inte speciellt
lämpliga
att få i sig.

mvh
Bengt

[...]

Beklagar, var inne på livsmedelsverkets hemsida och såg att 90% av vårt
dricksvatten
går genom kopparrör och att eventuell påverkan på kroppen var mer av ett
akademiskt
problem.

mvh
Bengt

Re: Löda kopparrör för dricksvatten
Ingen fara, det bildas oxid på 5 röda...

löda
(http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q163q176q323&CampP
ath=&NoCache10%/13/2004%2011:52:32%20AM&IsCampaign=N&SelectedWAG11%314&COSID
6A%3FA51851944A63B9EB96D1D76B793E110805).
vara
är att man inte
speciellt lämpliga

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

att man inte
speciellt lämpliga

Det är riktigt, vi har kopparrör i vårt hyreshus från 1969
och har mycket koppar i vattnet. Jag kringgår det genom att
spola fram frisk kallt vatten innan jag tar dricksvatten.

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

att man inte
speciellt lämpliga

Om du inte har radon.. då vill du inte spola länge :)

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

att man inte
speciellt lämpliga

radongasen i sig är inte skadligt - det är en ädelgas lika ovillig som
helium att att ingå i kemiska förening, däremot är inte radodöttrarna så
hälsosamma som bildas när radonet har sönderfallit.

Sedan har jag för mig att koppar är en essential grundämne som
vi måste ha i små mängder och överskotte går rakt igenom -
det fins enzymer mm. som byggs kring olika metaller.

/TE

Re: Löda kopparrör för dricksvatten
On 14 Oct 2004 18:29:47 GMT,

Dricksvattnet får lufta i många dagar i kylen innan jag dricker det.
Är det bra?

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Inte för smaken om du har t.ex. en halv lök i kylen.

/Micke

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Smaken blir bättre i kylen faktiskt.
Även om vattnet blir varmare innan drickandet.

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Någon större skillnad gör det nog inte. Många dagar? Hur länge då? Det
frodas gärna bakterier i stående vatten, även om du har relativt kallt
i din kyl.

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Det rör sig om några dagar i 0-2 plusgrader.
Jag tror att det är bättre än det vatten på flaska man
köper i affären som stått i månader i både ljus och värme.
Ljuset påverkar ju tillväxten av bakterier också.

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Dock är ju det vattnet allt som oftast kolsyrat för att hålla sig,
annars blir det inte gammalt... eller så är det vakumförpackat i en
sådan där steril aluminiserad tetra, då är det mörkt.

0-2 grader i kylen? Det låter som min cola-kyl :) Men provar man
stoppa in isbergssallad blir det bara slask av den :)

Re: Löda kopparrör för dricksvatten

Hmm... vakuumförpackad vätska...
Vakuum är väl detsamma som tomrum, fast då är väl iof inte kaffe heller
vakuumförpackat. Vakuum kanske är ett missbrukat uttryck när man menar
undertryck?

/Micke

Site Timeline