Komponentefterlysning

Är det någon som vet var jag kan få tag i 1 styck komponent märkt med följande uppgifter:

FOX (som jag misstänker är tillverkare?)

8.000000MHZ F1100E 0133

Mvh

Carl

Reply to
Carl

Verkar vara en kristall på 8 MHz.

OK. Har du någon aning om var jag kan få tag i denna modell?

Mvh

Carl

Reply to
Carl

titta hur den är ansluten till ev. CPU i närheten. Har du två små ker. kondingar och kanske ett motstånd på 1-4.7 MOhm tvärs över bena så är det troligen en kristall - även om de oftast brukar ha en plåtkåpa.

8 MHz är en 'typisk' microprocessorfrekvens... och dyliga kristaller bör lätt hittas i Elfa då det sällan är kritiska.

det fins också färdiga DIL-kretsar (8 pinnar) där man med några pinnars styr vilken utfrekvens samt +/- spänningsmatning. (finns/fanns också i Elfa)

--
vad har du gjort - tappat den i golvet?, för kristaller brukar inte gå
sönder så ofta, om man inte är där och bryter så att glastätningarna

Den sitter/satt på ett PCI-kort som är ett mätkort. Den har mycket riktigt en plåtkåpa (se länken

det är den översta i tabellen). Länken avser originalet men jag vet inte hur jag skall se om det finns en likvärdig i Sverige.

Som det brukar heta så är jag oskyldig. Jag fick den via post och den som hade skickat hade packat dåligt så tre av de fyra benen hade gått av jäms med kåpan.

Mvh

Carl

Reply to
Carl

Det måste ha varit RIKTIGT dåligt packat..! Vad tror du om ELFA 74-560-15 ?

--
Robert
Reply to

usch, det är en såndär med färdig elektronik i sig :*), dock är den nog så 'standard' att du kan hitta av flera olika fabrikta så länge pinning och signaltyp är som din PDF.

brukar ju sitta en hel hög sådana på äldre moderkort etc. - dock vill du ha en med rätt frekvens

risk att mer än så har gått sönder då man får vara ganska elak för att slå av en sådan där kåpa - har padar och hål klarat sig (kolla nu noga och med lupp, speciellt det som är ytmonterat i närheten)

om du har betalt för detta så är det faktiskt något som borde returneras till avsändaren då det är den sidan som packade som det har brustit.

Tack för tipset. Skall genast prova detta.

Mvh

Carl

Reply to
Carl