solceller

Hej

Någon som vet var man kan få tag på solceller. Inte paneler på 70W utan det
jag behöver är 20 mA 10-12 volt när solen skiner
alltså ganska små celler.

mvh/Håkan

Re: solceller

det

Har du kollat hos exempelvis Kjell & Co? (www.kjell.com). Har för mig att
dom har små solceller som skulle kunna seriekopplas till önskad spänning...
Jag tror att även Hobbex, Clas Ohlson och ELFA har liknande solceller.

/Peter

Re: solceller

Elfa eller Claes...

har för mig att det har labb/expriment
solceller - dock oftast som 0.45V celler som man
själv får seriekoppla.

Ibland brukar det finnas 'prylar' (typ 'energibank')
med solceller i båt och fritidshandel av olika slag.

/TE

Re: solceller

fundering:

plocka från sådanna där solcellsdrivna trädgårdslampor
finns för 49kr, och då får du en lysdiod och några batterier på köpet

funderar på att göra det själv till en sak

OT: trädgårdsbelysning

Batterierna som sitter i sådana trädgårdslampor, hur påverkas de av
solvärmen? Vinterkyla? Livslängden blir väl kortare på dessa batterier?

--

/Anders

Re: trädgårdsbelysning

det

Som kuriosa kan jag meddela att jag köpte ett gäng av dessa 49:- lampor på
Rusta och alla åkte tillbaks lika snabbt! Som trädgårdsbelysning/dekoration
var dom helt värdelösa, endast en gul punkt (lysdioden) syntes i skymningen
och såg ut att sväva ovanför blomrabatten, otroligt fult! Näe, det får bli
ett 12V system istället så det finns kraft att belysa rabatten och annat man
vill exponera i skymningen/natten :o)

För att plocka prylar ur kan det ju vara annorlunda, men det såg inte ut att
var några högpresterande solceller i dom heller, och en lysdiod och ett
eller två batterier (troligtvis även dom av tvivelaktig kvalitet) för 49:-
blir dyrt...

/Peter

Re: trädgårdsbelysning

Håller kanske i två säsonger lagom till dess att garantin utgått.
Nåja för 49 kr är nog inte garantin mycket värd ändå.

Re: trädgårdsbelysning
Har plockat sönder en 49 kr lampa. Solcellen ger 5volt 60mA i fullt solljus
Men det verkar ju litet omständigt att köpa en massa lampor för att bara
plocka ur cellerna
det ända stället som jag hittat som säljer olika små celler är
http://www.plastecs.com/solar_cells.htm
fast frakten blir väl dyrare än cellerna

Håkan

trädgårdsbelysning/dekoration
skymningen
bli
man
att
49:-

Re: trädgårdsbelysning

solljus
lampor
annat
ut
ett

Har du verkligen kollat kjell.com som jag tipsade om? Då jag sökte på
"solcell" fick jag följande träffar på Kjells sida:

/Peter

   (För att få mer info om produkten klicka på artikelnumret.)
      Artnr Benämning Pris Antal
      88026  KEMO solcellskonverter M026
     89.00
      44010  Solcell 0,5V 400mA
     29.00
      44014  Solcell 0,5V 800mA
     59.00
      44008  Solcell 14,5V 1,5W
      med ciggplugg 249.00
      44006  Solcell 14,5V 5W
     399.00
      44009   Solcell 14V, 13W
     1299.00
      44016  Solcell 2V 200mA
     59.00
      88149  Solcellsregulator
     129.00
      44007   Solcellsregulator 4A
     299.00
      Order under 300:- varuvärde noteras ej
      Samtliga priser inkl. moms.
      Kundservice

begin 666 space.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````!``$`0 ("
$5 $`.P``
`
end

Re: trädgårdsbelysning

Hej

Du har helt rätt. Den dumma sökmotorn förstod inte att jag ville söka efter
solcell när jag skrev solceller

Tach Håkan

Re: trädgårdsbelysning

trädgårdsbelysning/dekoration
skymningen
man

Håller med.
Jag köpte också några sådana , fast på Jysk , a 35:-

Fan va usla dom va!!!!
/Morgan

Re: solceller
det

Hej, jag har köpt ett antal solceller (alltså kvadratiska plattor som ger ca
0.45V, 2.5A) till ett projekt som inte blev av.  Kostar 15:-/st och har runt
72st (normalt behöver man 36st för att ladda ett 12V bilbatteri).

Re: solceller

0.45v 2a? var köpte du dessa

Site Timeline