Generator 3*400V - Page 2

Re: Generator 3*400V

Han menar nog den gamla varianten norskt elnät som är trefas 3 x 130 V
med 220 V mellan faserna (finns inte det i fler europeiska länder
också?). Man kallar det tvåfas eftersom det alltså är två delar av ett
trefassystem där man kopplar två faser till saker som går på 220 V,
alltså i de fall vi använder enfas.

Fördelen är att man bara har 130 V mot skyddsjord vilket lär vara
betydligt mindre livsfarligt om man själv råkar hamna mellan. Å andra
sidan får man inte så där smidigt 400 V till saker som drar mycket ström
vilket gör att man använder grövre ledningar och kör på 220 V istället
med ökad brandrisk m m som följd.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

motorerna behöver inte bli så hemskans stora förrän man börja köra
flera kilovolt till motorerna istället numera.

i en gruva jag var i så var 2 KV matning väldigt vanligt
till bergborrmaskinerna (kommer inte ihåg exat värde)
- och då börja tom. jag bli nervös...

/TE

Re: Generator 3*400V

Det största i elmotorväg jag träffat på var på 3 MW (vill jag minnas)
och gick på 10 kV.

Motorn matades från en egen trafo i ställverket. Detta p.g.a. att man
ville jorda nollpunkten på 10kV-sekundären via ett motstånd för att
ett jordfel i motorn med tillbehör inte skulle få allt för våldsamma
konsekvenser.

Om man också hade någon speciell styrning/anordning för att hålla nere
startströmmen kommer jag inte ihåg.

M v h
   /Patrik

Re: Generator 3*400V

Det är suveränt med motorer och generatorer vid de här höga
spänningarna. Även om det krävs lite speciell konstruktion så gör den
höga spänningen att strömmen blir liten och eftersom förlusterna minskar
med strömminskningen i kvadrat så blir det riktigt effektivt. Dessutom
behövs det mindre antal transformatorer mellan nätet och en sådan motor
vilket ytterligare minskar förlusterna totalt sett.

På grund av detta känns det inte riktigt bra att ersätta 3-fas 400 V
maskiner i hemmen, typ spisar, ugnar, tvättmaskiner m m med 1-fas 240 V
dito.

Kan tänka mig just det ja... Man vill nog _inte_ ha nolla eller
skyddsjord svävande på flera kilovolt i det läget...

Olof Lagerkvist
ICQ: 724451
Re: Generator 3*400V

..För att inte tala om hur stora och dyra dessa motorer blir, afaik så
kör man ibland egna elverk/omformare och riktiga trefasmotorer pga att det
blir billigare i längden att kunna köpa billiga trefasmotorer från tex sverige.

Re: Generator 3*400V

Det blir knappast någon ökad brandrisk så länge man dimensionerar
ledningarna rätt. Tänk vad många bränder vi skulle ha i
transformatorstationerna annars :-)

Det finns fortfarande några europeiska länder som har 230V som
huvudspänning i gamla nät: Förutom Norge även Belgien, Italien och
Spanien m.fl. länder. Även i Sverige finns det en och annan
installation (t.ex. labb) där kunden har en egen transformator till
230V. Utanför Europa så används 127/220V i Mexico, Brasilien och Saudi
Arabien och en del andra exotiska resmål.

Beteckningen 3 x 230V används ofta för 230V huvudspänning och 3 x 400V
för 400V huvudspänning. Lite skumt, men det är väl bara att gilla
läget.

/Clas-Henrik

Re: Generator 3*400V

Visst är det så. Problemet är bara att det verkligen ska dimensioneras
rätt också... :)

En sådan labbtrafo bekantade jag mig med på en skola där vi byggde om
ett gammalt elektroniklabb till datorsal. Datorerna fick då gå på tvåfas
230 V.

Ja, det är lite förvillande, ibland står det 3 x 230 V och ibland 3 x
400 V för samma sak.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Vet du hur det är i USA och andra 110 voltsländer?

Fredrik Östman

Re: Generator 3*400V

USA är (oftast) mittjordad enfas 240V, eller ibland 2 faser av 208V 3-fas.
Båda varianterna betraktas som 120/240V vid installationer (det är väl inte
så noga med spänningen). 3-fas till abonnent är i stort sett okänt, annat
än till större industrier.

/Anders

--
 -- Of course I'm crazy, but that doesn't mean I'm wrong.
Anders Hammarquist                                  | snipped-for-privacy@cd.chalmers.se

Mening 1 och 3 håller instämmer jag helt i. :-) Mening 2 invänder jag
mot: De kollar nog om grejorna de ansluter är gjorda för 208V eller
240V. Om man har nolla + två faser så spelar det ingen roll om
fasvinkeln är 120 eller 180 grader så länge man bara ansluter last
mellan fas och nolla.

Amerikanerna har ett gäng andra system också. Japanerna har likaså ett
eget, 100/200V. Att det är just 100V sägs bero på att de ville göra
spänningen mer "metrisk". 100 cm på en meter, så varför inte 100V på
elsystemet?

/Clas-Henrik

Re: Generator 3*400V
[snip]

I Japan skiljer det även i nätfrekvens mellan olika regioner, en del
har 50 Hz andra 60 Hz. På utrustning där det spelar roll kan man ibland
hitta omkopplare för detta. Anledningen sägs vara att regionerna fick
bistånd från olika länder under uppbyggnaden efter andra världskriget.

/Henrik

--

Re: Generator 3*400V

Nej nackdelen är grymt dyra elmotorer, i många liftanläggningar kör man
diesel elverk för att driva motorer till liftar å snökanoner. Det blir
billigare än att köpa 220v motorerna.

--

Mysko

Site Timeline