Glödtrådskärare

Hej jag har byggt en slags b=E5ge med 4mm rostfri st=E5ltr=E5d till vilken jag anv=E4nt en 12 volts bilbatteriladdare kopplad i vardera =E4nden av tr=E5den f=F6r att sk=E4ra i cellplast. Nu har jag inte tillg=E5ng till den utan t=E4nkte anv=E4nda en gammal m=E4rklin modellj=E4rnv=E4gstransformator modell 280A 30VA. Jag misst=E4nker dock att str=F6mstyrkan blir f=F6r liten. Men jag har tv=E5 stycken! Fr=E5gan =E4r huruvida det g=E5r att koppla in b=E5da tv=E5 och p=E5 s=E5 s=E4tt ge mer str=F6mstyrka i st=E5ltr=E5den? Skulle uppskatta all hj=E4lp jag kan f=E5! Tack p=E5 f=F6rhand!

Reply to
martin_amnow

skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@l12g2000cwl.googlegroups.com... Hej jag har byggt en slags båge med 4mm rostfri ståltråd till vilken jag använt en 12 volts bilbatteriladdare kopplad i vardera änden av tråden för att skära i cellplast. Nu har jag inte tillgång till den utan tänkte använda en gammal märklin modelljärnvägstransformator modell 280A 30VA. Jag misstänker dock att strömstyrkan blir för liten. Men jag har två stycken! Frågan är huruvida det går att koppla in båda två och på så sätt ge mer strömstyrka i ståltråden? Skulle uppskatta all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

Jag hade en sådan mojäng på mitt gamla jobb. Byggd av sådant som du nämner. Märklin trafo mm. Ingen aning om strömstyrka på den dock. Men den var inte så stor och detta funkade utmärkt. Skar bla. 100 mm tjocka cellplastbitar. Blå BASF styrodur har jag för mig det var. Hade aldrig mer än 40-50 strömstyrka på trafon, räckte till utmärkt.

XR(V)

Reply to
XR(V)

30 VA är den skenbara effekten U*I. Spänningen ut från transformatorn är 16V om jag kommer ihåg rätt, vilket borde ge ungefär 1,9A i ström. Sen beror det ju på resistansen i tråden om du klarar det eller inte.

Lycka till mvh /Björn Lindgren

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

| 30 VA är den skenbara effekten U*I. Spänningen ut från transformatorn är

16V om | jag kommer ihåg rätt, vilket borde ge ungefär 1,9A i ström. | Sen beror det ju på resistansen i tråden om du klarar det eller inte. |

Jag byggde en sån där cellplastskärare en gång för länge sedan, men jag minns inte att det behövdes särskilt stark ström för att skära cellplast, det var nog modelltågtrafon som fick stå till tjänst. Jag använde kanthaltråd, sån som är gjord för att lätt bli varm, och jag har för mig att det var hos Clas i Sjön som jag hittade den.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Annars finns det en annan fin lösning här:

Lödpistolen 295:- på Clas Ohlson

Detta skall jag investera i , det är så tråkigt med allt frigolitdamm när man skall skära...

// Tony

Reply to
Spamfree