Bärbart internet, finns det?

Bärbart internet för lap-top, finns det väl fungerande och till vettiga priser för privatpersoner?

Har det diskuterats på ngn usenetgrupp (nyckelord)?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Du har ju bredband i 3G, är väl bara att koppla ihop eller sätta ett kort i en pcmciaadapter

Reply to
ron

Vodafone kränger iväg 3G/GPRS-kort för en 500-dring i månaden (ex. moms tror jag), flatrate första året. Billigare än så och för privatmarknaden tror jag blir svårt att hitta.

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu

På ställen som flygplatser, varuhus, affärscentra finns det ofta "surfzoner" där man (oftast mot betalning) får trådlös internetaccess.

Jag vet att stans (Skellefteå) McDonalds i fjol bjöd gästerna på trådlös access. Folk satt och tryckte i sig burgare och surfade samtidigt....

Sedan finns det ju en massa trådlösa nät som oftast oavsiktligt ligger öppna för "allmänhetens åkning".

/JS

Reply to
Johan Stäck

GPRS-kort... behövs det ngt mer extra?

Då surfar man på minutpris väl?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

En telefon som stöder gprs behöver bara anslutas til laptopen med kabel eller IrDA (Infraröd).

Såklart finns det särskilda gsm-kort att sätta i laptopen.

Telefonen tillsammans med "modem" på datorn används med "uppringning", t.ex. med Comviq kontant *99# samt användarnamn "gprs" lösenord "internet" såsom om det var ett vanligt modem.

Gprs debiteras per överförd datamängd, kan vara uppkopplad hela tiden, man kan telefonera på sin gsm-telefon samtidigt! Överförs ingen data kostar det inget! Inget minutpris alltså!

Reply to
Ralph Höglund

Jag har ett Nokia PhoneCard, pccard med inbyggd gsm-telefon, hade lånat ut det till en kompis på segling i år, det gick jätte bra enligt honom, han kunde kolla sim mail & annat utan probl på sin laptop, visserligen max 28800bps på hans gsm abb, men det gick ju !!! själv kan jag göra samma sak via ett comviq kontant kort, lite dyrare avgifter, men bra för mail koll.

--
har ett extra till övers...

"Morgan Ohlson"  skrev i meddelandet

> Bärbart internet för lap-top, finns det väl fungerande och till vettiga
> priser för privatpersoner?
>
> Har det diskuterats på ngn usenetgrupp (nyckelord)?
>

> Morgan O.
Reply to
ClueLess

ClueLess skrev:

Vill du sälja det? Hur mycket vill du ha i så fall?

Ralph Höglund

Reply to
Ralph Höglund

+Johan Stäck wrote

Dessa är oftast bara skyddade med macadreslås dessutom, så det är tämligen busenkelt att "knycka" bandbredd :)

Blir dock mindre och mindre sånt känns det som.