AC-DC

Hej

Har en gammal schackdator Challenger 10 som ska matas med en AC-trafo. Har
alltså en likriktarbrygga inbyggd. Eftersom jag tappat bort trafon kopplar
jag istället in en batterieliminator med likström ut. Verkar funka bra. Är
det någon nackdel att så att säga likrikta redan likriktad ström?

mvh/Håkan

Re: AC-DC

Om du matar med AC kommer strömmen in att fördelas på fyra dioder, om du
matar med DC kommer strömmen att fördelas på bara två dioder. Det kan _i
princip_ leda till att strömmen i de två dioderna blir så stor att de blir
överhettade. Jag tror dock inte att det blir några problem.

/Mats Karlsson

Site Timeline