Zmiana kierunku obrotow pradnicy

Witam, Zmuszony jestem wymienic w motocyklu pradnice, w ktorej oryginalnie wirnik krecil sie w odwrotna strone, niz w tej na ktora wymieniam. Szczotka przy ktorej znajduje sie gniazdo D+ odizolowana jest od stojana i jest podlaczona do cewki wzbudzenia, natomiast druga szczotka jest polaczona ze stojanem. Czy wystarczy tylko ta druga szczotke odizolowac od stojana i polaczyc z uzwojeniem wzbudzenia a pierwsza polaczyc ze stojanem? A moze istnieje jeszcze jakis inny sposob uruchomienia tej pradnicy?

Jesli odizolowałbys ją od reszty motocykla, to moglbys zastosowac zwykły mostek Graetza.

Reply to
KrzysiekPP

Marcin Masłoń napisał(a):

Nie jest dobrym pomyslem zmienianie kierunku obrotow pradnicy lub silnika komutatorowego. Jesli ta pradnica ma komutator (czyli jest prawdziwa pradnica, a nie alternatorem) to musisz pamietac ze moment komutacji (styku odpowiednich pol na komutatorze ze szczotkami) jest istotny, i nie wypada wcale w miejscu gdzie pole stojana zmienia kierunek, tylko jest przesuniecie bieguna magnetycznego i mechanicznego. Komutacja (przelaczenie + i -) nie bedzie w tym samym miejscu przy kreceniu w druga strone, wiec silnik/pradnica:

- pradnica bez obciazenia bedzie sie grzala - poniewaz przez czesc obrotu bedzie komutowana w zla strone

- pod obciazeniem (w pradnicy elektrycznym, w silniku mechanicznym) bedzie komutator iskrzyl i sie wypalal.

Dlatego tez _dobre_ wiertarki ktore maja przelaczany kierunek obrotow - maja to robione na komutatorze i przy przelaczeniu obrotow rownoczesnie szczotkotrzymacz jest przechylany dokladnie w przeciwna strone...

Reply to
BartekK

Jeszcze takiej wiertarki nie spotkałem ... a pracowałem w serwisie :)

Reply to
KrzysiekPP

KrzysiekPP napisał(a):

No to zobacz np nastepce boscha gbh2-24, nie pamietam oznaczenia, chyba gbh2-30, niebieski mlot sds-plus. Podobnie kilka innych profesjonalnych narzedzi widzialem z takim ustrojstwem, nawet jedna "zwykla wkretarka" akumulatorowa. Sprzet taki istnieje, a to ze pracowales w serwisie i go nie widziales to tylko dowodzi ze jest to dobre rozwiazanie ;)

Reply to
BartekK

KrzysiekPP napisał(a):

A ja nie pracowałem w serwisie i widziałem. Mam Boscha, gdzie przełącznik obrotów P/L obraca o pewien kąt pierścień na którym znajduje się szczotkotrzymacz...

Reply to
Shreek

Ale pracowalem w nim 13 lat temu :D :D :D :D

Reply to
KrzysiekPP
Reply to
Greg(G.Kasprowicz

a jak to sie robi w silnikach DC np. w serwomechanizmach? na to wyglada ze posiadaja one przesuniecie bedace kompromisem, czy to oznacza ze taki silnik nie posiada optymalnej konstrukcji w sensie trwalosci komutatora lub sprawnosci?

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Coz ... u nas rolnicy kupowali tanie wiertarki :D A jak juz ktos kupił cos wiekszego, to był to "import" z Ukrainy ... :D

Reply to
KrzysiekPP