regulacja obrotow wiertarki

Czy ktos (moze RoMan?) juz przetestowal pomysl automatycznego ogranicznika obrotow wiertarki przy braku obciazenia ("bieg jalowy")? Do wiercenia plytek drukowanych zaleca sie wysokie obroty. Zmniejsza to jakoby mozliwosc powstawania "obwarzankow" z miedzi przy otworach. A tu wlasnie w chwili rozpoczecia wiercenia obroty beda zmniejszone. Czyli gdy wiertlo zaczyna dobierac sie do miedzi. Czy zastosowanie tego pomyslu nie wplynie na jakosc otworow? Moze prog zadzialania ustawic na prad minimalnie tylko wiekszy od pradu jalowego (dla full napiecia)? Nagle teoretyk sie we mnie obudzil. Poprosze o uwagi praktykow.

Reply to
Arek
Piotr "Pitlab" Laskowski

Arek napisał(a):

Układ taki był opisany w Elektronice dla Wszystkich, numer chyba 9/1999 albo coś w okolicy. Działał całkiem przyzwoicie chociaż czasem wiertarka się wzbudzała ale to mogła być sprawa jednostkowa.

Reply to
badworm

Wiertarka jest ok. Ale statyw okazał się za trudnym wyzwaniem dla starczowzrocznych i zezowatych oczu :-O Okazało się, że 'z ręki' wierci mi się sprawniej i czyściej :-( Ale podkreślam - to autentycznie problem wzroku a nie samego statywu.

Dziekuje za odpowiedzi. Kiedyc wyczytalem na grupie, ze szybkie obroty moga pomoc na kolnierze wokol otworow. Tu jednak przewaza zdanie, ze ostre wiertlo. O ile pamietam moje ostatnie doswiadczenia to nie bylem w stanie ustalic co ma wieksze znaczenie. Wietarke mialem badziewiasta i wolna. Ale wyraznej korelacji ostrosci wiertla i braku kolnierzy sie nie dopatrzylem... Wychodzily roznie. Ale niedlugo znow sprobuje. Arek

Reply to
Arek