Zasilanie LED z 1 - 1.5V

Muszę przyznać, że - jak na konstrukcję z opisu tekstowego - nie zrobiłeś błędu. Zapomniałeś tylko o jednej istotnej sprawie - to jest przeznaczone dla _dwóch_ LEDów połączonych szeregowo. Z jednym LEDem nie jest rewelacyjnie... Miejsca masz dosyć.

Drobne błędy konstrukcyjne. Kondensatory blokujące zasilanie koniecznie wpięte pomiędzy emiter a odczep cewki. W miarę możliwości warto skrócić przewody...

Rezystor 220 om? Jeśli masz gdzieś rezystor 0.1 - 0.2 oma o małej indukcyjności i dostęp do oscyloskopu - włącz go pomiędzy emiter a - (minus) i sprawdź, czy rdzeń się nie nasyca....

Co potwierdza brak sensu mierzenia miernikami :-(

Próbowałeś odłączać kondensator? Jak u Ciebie wyglądały różnice w jasności?

Zapewne.

Z ciekawostek - po dwóch dobach ciągłej pracy napięcie na baterii spadło do 320 mV i diody zgasły. Po chwili przetwornica znowu wystartowała. Przypilnowałem - do startu wystarcza 530 mV w temperaturze 23 stopni. Wyłącza się przy 320 mV. Zaskoczyło mnie to, że pomimo naprawdę powolnego wzrostu napięcia przetwornica pewnie startuje. Bolączką moich innych, wypasionych konstrukcji był start przy niskim napięciu.

Bylo to sens robic ?

Podswietlacz do kluczy, mozna bylo dac 3 ogniwa i opornik, takie samo by wyszlo :-))

Prawda pewnie gdzies po srodku lezy ...

10mA/200uF daje 50V/s. Biorac pod uwage ze dobre swiecenie od kiepskiego dzieli ulamek V - nie bedzie dluzej _oswietlac_

Jasne. Jak dorwę jakiś nieupierdliwy program nadający się do rysowania schematów. Był wątek na ten temat.

Niestety diodke mialem wsadzona w oprawke... ale teraz juz raczej bede pamietal, ze ta dluzsza noga to (+) ;-)

Pozdrawiam - Darek.

Reply to
dflaga

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-05-27 23:10 RoMan Mandziejewicz nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Nie chcę robić więkzej dziury w obudowie. Zamiast pakować drugą diodę rozejrzę się za jakąś nową, lepszą. Gdyby były łatwo dostępne super jasne diody biłałe 5*5mm albo 2,5*5mm to bym dał dwie a okrągłe IMHO wyglądają nieładnie.

Poprawię w wolnej chwili.

Sorry za takie pytanie ale jak to będzie wyglądać??? Opornik 0,2ohm mam

- kawałek ścieżki 0,5mm szerokości :-), oscyloskop też jest. W tej chwili prąd ma kształt zniekształconej piły, z oscylacjami po opadającym zboczu po czym następuje odcinek płaski(ale nieco poniżej zera), szpilka o amplitudzie mniejszej od właściwej piły, za szpilką opadające oscylacje i dopiero wtedy piła narasta.

Różnice są widoczne ale niewielkie.

Co do pracy w granicach 0,5V to potwierdzam - bez problemu chodziło na akumulatorku RAM, który miał napięcie jałowe 1,4V a pod obciążeniem 0,4V.

Reply to
badworm

A wiec i sprawdzilem jak to jest z ta dodatkowa dioda i kondensatorem... Wlaczylem w szereg z ledem shottky`ego i jedna nozka 10uF. Pomiar "wzrokowy" bez dolaczonego C - led swieci nie za mocno, dolaczam w locie C i widac ze jest jasniej - powiedzmy o ok. 20-25%. Ale oceniam, ze taka sama jasnosc uzyskuje zamiast dolaczenia C zwierajac diode... czyli w najbardziej podstawowym ukladzie. Doswiadczenie zrobilem na jednym zasilanym LEDzie. Pobor pradu ze zrodla we wszystkich konfiguracjach praktycznie bez zmian.

Pozdrawiam - Darek.

Reply to
dflaga

Hmmmm... Zdolna bestia z Ciebie - ja tam nie jestem w stanie ocenić na LEDzie różnicy 10-20%

I to jest własnie ten problem - podałem układ (równoważny fly-back a nie step-up), _DWIE_ diody a już druga osoba miesza...

Dokładnie.

Odrobinę poszerzyć istniejącą...

To nie to - nie wiadomo, co wtedy obserwujesz - spadek napięcia, czy pasożytnicze oscylacje jakie tworza się na tej scieżce + pojemność kabla do oscyloskopu :-(

Te oscylacje to właśnie wszelkie dodatkowe indukcyjności po drodze...

I narastanie piły jest w miarę liniowe? Nie zaczyna od jakiegoś momentu narastać gwałtownie?

Uparłeś się na jedną diodę...

A gdy przy odlaczonym C zewrzesz diode, czy jasnosc nie jest przypadkiem taka sama jak z C i D (albo nawet i wieksza - jezeli uzyles do tego niezbyt szybkiej diody)?

Pozdrawiam - Darek.

Reply to
dflaga

Problemy z zasilaniem - trza blokować.

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-05-30 11:00 snipped-for-privacy@USUN-TO.elka.pw.edu.pl nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Nie zauważyłem jakichkolwiek zmian jasności w wyniku zwierania diody(BAT43). Przy dołączaniu pojemności zmiany są niewielkie ale jednak wyraźnie widoczne, nawet w świetle dziennym.

Reply to
badworm

Witaj CosteC,

W Twoim liście datowanym 30 maja 2004 (21:34:04) można przeczytać:

C> zbudowałem :) C> działa ¶licznie na płytce stykowej. 2 białe ledy ¶wiec± sie b. jasno. 3 C> zależnie już od rodzaju rdzenia. na toroidzie o ¶rednicy zew 10mm 3 swiec± C> jasno. Na ramce prostok±tnej o przekroju 1.5x1.5 juz nie. Ale wracaj±c do C> problemu: C> wepchn±łem cało¶ć (LED tranzystor PN2222 transforamatorek i opornik) do C> latarki ze sklepu za całe 4.5zł w sam raz była: zasilana jednym paluszkiem. C> i ok i fajnie ale układ czasem zaczyna migać. w dodatku s± to regularne C> błyski o czestotliwo¶ci około 0.3Hz czasem mniej. A czasem ¶wieci swiatłem C> ci±głym. Kto¶ ma pomysł czemu?

> [...]

a skąd wziąłeś rdzeń , gdzie to kupić

Reply to
=?Windows-1250?B?QW5kcnplaiBOb2N18Q==?=

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-05-30 00:26 RoMan Mandziejewicz nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

A widziałeś latarkę z dwoma żarówkami? ;-)

A te 10cm prostej ścieżki ma większą indukcyjność niż rezystor 0,2ohm "bezindukcyjny"?

Pewnie byłoby lepiej gdybym miał normalną sondę do oscyloskopu ale nie mogę jej nigdzie upolować(P-350). Muszę się posiłkować sondą w.cz. do V640 i kawałkiem kabla koncentrycznego z krokodylkami.

Mniej-więcej liniowo.

Reply to
badworm

LED? Oczywiście - nawet z siednioma ;-P

Nieporównywalnie większą. Pisałem w pierwotnym poście chyba - na 2 cm nogi LEDa (przed podłączeniem kondensatora) indukują się 20 mV impulsy. A im cieńsza ścieżka, tym indukcyjność większa. Ścieżka zapewne max 50 um grubości...

Ojej :-( To choć sklej prostą sondę 9 Mom + trymerek.

To dobrze.

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-05-31 23:06 RoMan Mandziejewicz nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Ustawionych jak lufy w minigunie: dwie, niżej trzy, jeszcze niżej dwie? ;-) A poważnie - prędzej zrobię latarkę z czterema LED-ami niż z dwoma - po prostu IMHO dwa wyglądają bardzo nieładnie.

35um - ta ścieżka jest fragmentem większej, która była zrobiona właśnie do określenia grubości miedzi.

Przy okazji zrobię taką ze starej, zepsutej do V640.

Reply to
badworm

Dokładnie :-)

Bardzo ładnie - jak oczy jakiegoś robala wyłażącego z pudełka :-)

Napisałem 'max'

Ale to można nawet 'na pająka' - ważne, żebys ją skompensował trymerem. Gorzej z rezystorem bezindukcyjnym - na Allegro facet sprzedaje chyba po 24 sztuki na raz a i drogie jak 100 choler :-( Ja mam icbh za mało, żeby rozdawać, bbo potem będę musiał kupić od niego te 24 sztuki. Dawno temu radziłem sobie sam robiąc takie rezystory z drutu oporowego

- nawijane na wiertle 4 mm, bifilarnie z drutu ok. 0.5 mm. Nawet miały sensowne parametry i nie siały za bardzo.

Może ktoś z tutejszych czytaczy pamięta, jak na druku zrobić rezystor o małej indukcyjności? Mi przychodzi do głowy tylko puszczenie długiej ścieżki tam i z powrotem...