wielkosc szczeliny a moc przetwornicy flyback

z powodzeniem czynilem przetwornice flybak na kubkach F1001 ze szczelina

2x0.25mm, czestotliwosc 23kHz, mocy ok 25W; potrzebuje z podobnego ukladu 'wydusic' ok 80W; chce uzyc rdzenia z przetwornicy ATX 200W o podobnej przenikalnosci, zwiekszajac jednoczesnie czestotliwosc do ok 50-60kHz; czy powinienem zwiekszyc szczeline powietrzna?

pozdrawiam Artur

Reply to
ArturVF500

Nie we flybacku.

Może nie doradzaj na temat przetwornic flyback, jeśli nie masz o tym pojęcia - bardzo proszę.

moze jednak ktos pomoze? ciezko tak metoda prob i bledow dobierac szczeline i indukcyjnosc pierwotnego;/ w tej chwili przy kolumnie srodkowej rdzenia

1cm^2 i szczelinie 2x0.3mm dochodze do 45W i dramatycznie zaczyna mi spadac efektywnosc - przy czestotliwosci 60kHz; jakies sugestie?

pozdrawiam Artur

Reply to
ArturVF500

Bez parametrów rdzenia? Nijak nie da się pomóc. Zacznij od zwiekszenia szczeliny.

I sugerujesz do flybacka uzyc rdzenia bez szczeliny ??? Ja sie z RoManem calkowicie zgodze :-)

Rdzeń z trafopowielacza z samej zasady doskonale nadaje się do przetwornicy flyback. Materiał o dużej indukcji nasycenia i zazwyczaj rdzeń ze szczeliną. Swego czasu trafiłem na opis obliczania trafa linii/w.n. dla małego telewizora - przepompowywana moc (głównie bierna) wynosiła 700VA.

Nie jako flyback. Materiał stosowany w trafach zasilaczy PC-towych to materiał o dużej przenikalności i małej indukcji nasycenia.

Zawsze najważniejszy jest prąd na pierwotnym. Na wtórnym nic ciekawego się nie dzieje. Natomiast przebieg prądów na pierwotnym pokazuje natychmiast wchodzenie rdzenia w nasycenie.

Wiesz... Dla mnie też szczelina była ciężka do zrozumienia i przełknięcia. I nadal mój umysł się przeciw niej buntuje.

Tu sie nie ma co buntowac - tylko trzeba wyjsc od podstaw - gestosc energii pola magnetycznego ..

Nie rozumiesz. Ja _wiem_, że tak jest i wszystko jest OK. Ale to podobny problem jak z nawijarką do rdzeni toroidalnych - rozumiem jej działanie, dopóki na nią patrzę. A jak się odwrócę, to umysł nadal się buntuje przeciw szpuli większej od otworu w rdzeniu.

[... oczywistości na temat konieczności używania oscyloskopu cytować nie ma sensu ...]

Mylisz się. Szczelinę mają rdzenie przetwornic flyback jedynie. I takie przetwornice znajdziesz w telewizorach. A mowa o rdzeniach z zasilaczy komputerowych, czyli półmostki a w ostateczności jednotranzystorowy forward (w małych Compaqach były). Ostatni flyback w zasilaczu komputerowym widziałem w XT - z 15 lat temu. I był to wyjątek a nie reguła.