Usługi wykonywania projektów elektronicznych

Ahoj grupo, szperam po internecie za specyficzną usługą dot. zaprojektowania oraz wykonania płytek elektronicznych. Byłoby to coś zbliżonego do Raspberry Pi, ale z kilkoma dodanymi drobiazgami (zasilanie awaryjne na goldcapie lub akumulatorku, dodatkowe interfejsy..) i z wyciętymi innymi drobiazgami (dźwięk, grafika...). Dalszym krokiem byłoby wyprodukowanie kilkuset sztuk takiego dziwaka.

Oczywiście jakimś pomysłem mogłoby być zaprzęgnięcie jakiegoś Pi i dolutowanie pająków, ale jednak wolałbym rozwiązanie w pełni zintegrowane, bez druciarstwa.

W internecie można znaleźć różne oferty w tym kierunku. Póki co jedyny konkretny odzew jaki otrzymałem jest od chińczyka który zawołał kilka tysięcy $ za goły design a do produkcji nie chce się zabrać bez MOQ na poziomie 6K sztuk, a to jednak trochę więcej niż potrzebuję :)

Zakładam design oraz produkcję przez tą samą firmę, głównie po to by nie bawić się później w detektywa gdyby pudełka zaczęły się masowo sypać ("design zły, podzespoły niedobre, a może brzydko polutowane?").

I tu pytanie do grupy - czy któryś z kolegów z takich usług już korzystał? Jakieś opinie? Rady czego unikać/nie robić?

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

A masz przynajmniej prototyp, z tymi drobiazgami, etc?

:-))))

Reply to
Kaczin

Ale właśnie w tym rzecz - szukam wykonawcy do zmajstrowania takiego czegoś od zera. I tacy są, w chinach - tylko że ci zakładają natychmiastową produkcję na dużą skalę. Stąd pytanie do grupowiczów - czy ktoś podobne kompleksowe prace już zlecał, komu i z jakim wynikiem?

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

W dniu 24.01.2019 o 18:45, Mateusz Viste pisze:

Na upodobaniach Kitajców za bardzo się nie znam, ale tak mi się coś

*wydaje*, że i na małoseryjny wyrób szybciej (i taniej) tam właśnie znajdziesz podwykonawcę, niż w całej Mumii Jewropejskiej...

Niedługo już *niczego* nie będzie się tu opłacało produkować!

Reply to
JaNus

Chyba nie zrozumiałeś co napisałem. A może to ja nie zrozumiałem ciebie. W mojej opinii, nie masz zielonego pojęcia o projektowaniu stosunkowo skomplikowanych układów mikroprocesorowych. To znaczy, we własnym mniemaniu sądzisz, że to prościzna i przysłowiowa bułka z masłem i dowolny student elektroniki zrobi to za skrzynkę browara. A ci Chińczycy są zdaje się mądrzejsi od ciebie, pewno nie raz spotkali się z takimi łosiami i zaproponowali cenę (ilość) zaporową, tylko po to żeby cię uprzejmie spławić.

P.S. Nie dolutowuje się "pająków", tylko robi się coś "na pająka".

Reply to
Kaczin

Też tak czuję, no ale właśnie dlatego pytam tutaj - bo dla mnie to temat nowy, a niejeden grupowy tubylec już go pewno przerabiał... A ja pewnikiem pytałem nie tych żółtych braci co trzeba. Tylko jak ich rozróżnić?? :)

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Zgadza się w 100%.

W żadnym wypadku. Gdyby tak było, to wziąłbym do tego młodego stażystę na pół roku i oczekiwał cudów. Jestem świadom że to nie są proste sprawy, i że wymagają doświadczenia żeby nie wpaść we wszelkie możliwe pułapki, oraz czasu i testów. A to musi kosztować.

To bardzo prawdopodobne, i zapewne wiąże się też z tym, że pytałem nie tych co trzeba. Kilka tysięcy $ za custom design nie wydało mi się zaporową ceną, natomiast ta ilość do produkcji... A samego design nie chcę kupować, z powodów o których już pisałem. Ma być kompleksowo. Ci, których pytałem, to tacy co sami wymyślają i wytwarzają różne klony RPi w modelu "open-source".

Wiem wiem, aż takim noobem nie jestem :) Ja w znaczeniu takim pisałem, że na pająka zbudować te "dodatki" o których wspominałem wcześniej, a następnie na chama dolutować je do byle RPi. Dla kilku sztuk "do domu" tak na pewno bym zrobił, ale potrzebuję by rozwiązanie było poważne i nie rozpadło się po miesiącu pracu w datacenter. A i też zależy mi by końcowa cena jednostkowa dla - powiedzmy - tysiąca sztuk była możliwie niska (tj. niższa niż RPi + suma pojedyńczych części tych moich dodatkowych "drobiazgów").

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Moze napisz mniej wiecej co to ma byc.

Reply to
Zenek Kapelinder

Niewykonalne, same elementy + PCB przy takiej ilości będzie kosztować więcej niż RPi. A jeszcze trzeba zapłacić za montaż i projekt. I pewnie będziesz chciał linuxa na tym odpalić to dolicz sobie programistę, który sam goły system przygotuje.

Reply to
Jakub Rakus

Ale po to przecież wymyślono Compute Module, dorabiasz co potrzebujesz na dodatkowej płytce, wpinasz moduł i masz skrojone dla siebie hardware.

Albo zwykły HAT tylko zaprojektować.

Kloss

Reply to
KLoSS

wielu tutejszych bywalców, i większość elektrody, to super fachowcy. najczęściej tacy ludzie długo nabywali doświadczenie i chcą teraz maksymalizować zyski. nie zarabiać, tylko odkuwać się za stracone lata. większość z wymienionych, nie zajmuje sie projektami które nie przynoszą im minimum 5 tyś na miesiąc. teraz dochodzę do sedna. Ci ludzie dzielą sie na takich, którzy otrzymują te(lub większe) pieniądze co miesiąc i na takich którzy taką kwotę parę zaledwie razy dostali. Mimo że nie mają lepszej pracy, zajęcia dodatkowego, nie tkną Twojego projektu bo nie oferujesz 5 tysięcy. Jakieś opinie? Rady czego unikać/nie robić? Robić samemu, prosić o porady i przygotować się na przyjęcie mocnych i gęstych kopów w dupę. Nawet jak Twój pomysł będzie genialny, usłyszysz że tak się nie robi bo... jesteś za głupi żeby to zrozumieć. Niemniej jednak nawet jak niczego nie zbudujesz, to bardzo wiele się nauczysz i być może zdołasz sam ocenić komu i ile będziesz musiał zapłacić. ToMasz

Reply to
ToMasz

Tutaj muszę nanieść dwie poprawki:

  1. Ja nie szukam wykonawcy na grupie. Świadom jestem, że to nie ten target. Poza tym, interesuje mnie raczej współpraca z wykonawcą który takie specyficzne rzeczy robi na co dzień, a to nieco inny profil niż 50- letni fachowiec-elektronik (jakkolwiek dobry by nie był). Pytam po prostu, czy ktoś kiedyś zlecał takie cuś, i jeśli tak to komu/gdzie i z jakim skutkiem. Teraz jednak powoli dochodzę do wniosku, że moje pytanie może być całkiem chybione, bo tutejsi bywalcy zaiste mogą nie potrzebować takich usług, bo sami sobie wyrzeźbią co tam potrzebują :)

  1. Budżet o którym piszesz nie jest w żaden sposób zaskakujący, a raczej powiedziałbym - dość przystępny.

To jest dobre podejście pod hobby. W rzeczywistym świecie, gdzie liczy się skuteczność i cena, już niespecjalnie. Jak się czegoś nie umie, to można albo spędzić 5 lat na nauczenie się tego, albo zlecić komuś kto już się naumiał. Ja - w tym konkretnym wypadku - wybieram drugą opcję. Dodam, że elektronika jest tylko poboczną potrzebą projektu. Główną wartością dodaną będzie oprogramowanie działające na tym micro-pc, i jeśli na czymś mam się skupić i przyjmować gęste kopy w dupę, to właśnie na tym.

Mogę także zdołać ocenić komu ile na podstawie porównania ofert rynkowych. I to właśnie robię. Na grupę rzuciłem hasło, bo być może istnieją na świecie wykonawcy których wyszukiwarka mi nie wylistowała, a którzy być może wpasowaliby się w projekt i są znani w elektronicznym światku.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Ale czemu dolutowanie pająków, a nie zaprojektowanie płytki łączonej na goldpinach do RPi czy Banana?

Reply to
Mario

Tak, to jest też opcja którą dopuszczam. Za radą grupowego kinomana- balsamisty podam jednak trochę konkretniej o co mi chodzi, coby nie było tak tajemniczo. To 'cudowne pudełko' którego szukam po świecie miałoby mieć:

- zdolność uruchomienia linuksa - moc obliczeniową co najmniej porównywalną z RPi 1 - interfejs eth gigabit - zasilanie PoE - wifi - moduł radiowy Semtech - zasilanie awaryjne na goldcapie (lub ew. aku), dla kilku s. pracy - koszt, przy ~1000 sztukach, w okolicy 60-80 Eur netto

Istnieje wiele gotowych pudełeczek Pi-podobnych, ale żadne z tych które oglądałem nie spełnia wszystkich kryteriów. Da się to zrobić na jakimś Pi- wynalazku z dodaniem dwóch hatów (jeden do PoE, drugi do Semtecha) oraz autorskiego zasilacza, ale to zaczyna być druciarstwo, a i koszt jednostkowych hatów + Pi + specjalny zasilacz zaczyna być duży.

Dlatego obecnie rozważam dwie opcje: a) custom design całego boarda b) custom design hata, który zawierałby PoE+Semtech+zasilanie

Opcja a wydawała mi się rozsądniejsza, bo być może dałoby się "po prostu" wrzucić na pcb projekt klona open-source RPi, dodać na to samo pcb zawartość "hatów" od zasilania/PoE/Semtech, pociągnąć ścieżki pod stosowne SPI/UARTy i dać żółtej fabryce do wytrawienia i zmontowania. Ale po wstępnych poszukiwaniach i rozmowach dochodzę do wniosku że przy MOQ poniżej 10K to kosztuje więcej niż osobne kupienie Pi + haty... (pomijam tu koszt design PCB, który jest jednorazowy)

Dlatego opcja b zaczyna coraz bardziej do mnie przemawiać. I może nawet praktyczniejsze by to było? Ale zasadniczo nie zmienia to mojego problemu

- ktoś te haty musi rozkminić, wrzucić na jedno PCB razem z zasilaniem i zagwarantować że nic się nie pogryzie.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Jak potrzebowałem w firmie zrobić jakiś moduł elektroniczny to zawsze korzystałem z usług

polecam.

Reply to
Gregoriusx

Tak tak, jak wcześniej (w innej odnodze) pisałem, to jest moja druga opcja, do której z czasem, po każdej rozmowie z potencjalnym wykonawcą, nabieram coraz większego przekonania.

Z początku wydawało mi się - naiwnie zapewne - że zrobienie jednego PCB i obsadzenie go wszystkim co trzeba musi być tańsze od kupienia Pi i dorobienia podrzędnego PCB żeby je dolutować. Ale realia wydają się jednak inne. Poniżej 10K sztuk zdaje się, że opcja "daughterboard" jednak wychodzi taniej.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Dzięki! Ich strona nie daje wrażenia że robią cokolwiek przy hatach, CoM itp, ale na pewno obadam.

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Może Propox ma coś gotowego lub może zaprojektować.

Pozdrawiam EdiM

Reply to
EM

Sprawdzę. Jakieś pozytywne doświadczenia z nimi?

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Ale masz juz dzialajacy prototyp? Cyz po prostu wiesz ze calosc bedzie raczej standardowa i zadziala i tylko forma jest problemem?

Jesli to tylko problem z forma to czy mozesz uchylic troche tajemnicy i powiedziec czemu nie moze byc troche nadrutowane?

Reply to
sczygiel