Termopady (PS4 i ThinkPad)

Mam konsolę PlayStation 4 Slim, która jakiś czas temu zaczęła nieco bardziej hałasować - wentylator coraz częściej przechodził na wyższe obroty. Postanowiłem więc ją otworzyć, wyczyścić i wymienić pastę termoprzewodzącą na APU. Okazało się to być dobrym pomysłem, bo nie dosyć, że fabryczna pasta zdążyła wyschnąć kompletnie, to jeszcze środek był mocno zakurzony na radiatorze zaczęła się tworzyć bariera z kurzu. Po tej operacji konsola zaczęła chodzić nieporównywalnie ciszej.

Jedna rzecz mnie natomiast zastanawia - zauważyłem, że wewnątrz znajdują się także pady termoprzewodzące. Są dość grube, zrobione materiału przypominającego gumę. Łącza one niektóre elementy (np. kości pamięci oraz cewki przetwornic) z blaszanym ekranem. Nie byłem przygotowany na ich wymianę, więc po prostu zostawiłem te, które były - co najwyżej usuwając kurz z ich powierzchni i przyległości za pomocą patyczka higienicznego z odrobiną izopropanolu. Pad z jednego chipu pamięci spadł podczas zdejmowania ekranu, odłożyłem go więc na miejsce, ale nie wiem czy dokładnie w takiej samej pozycji - nie wiem więc, czy dociskający się do niego element ekranu idealnie trafi w swój ślad.

Takie podejście jest właściwe, czy może przy okazji wymiany pasty powinienem także wymienić cały zestaw termopadów? Jeśli tak, to ja jakie? Czy jeśli konsola będzie działała stabilnie, to nie muszę się tym przejmować do następnej wymiany pasty, za kilka lat?

Jednocześnie przy okazji postanowiłem wymienić pastę w moim leciwym ThinkPadzie x201. I tutaj też trafiła mi się niespodzianka - liczyłem na to, że zarówno na CPU jak i GPU będzie nałożona stara pasta. Tymczasem okazało się, że układ graficzny też ma jakiegoś termopada - tym razem znacznie cieńszego niż w przypadku PS4. Jego stan był znacznie gorszy - widać było rysę/pęknięcie. Niestety też nie miałem żadnego zamiennika, więc jedynie wyczyściłem miejsce styku i (po nałożeniu pasty na CPU) nałożyłem radiator ponownie. Czym mógłbym zastąpić oryginalnego pada na GPU w tym laptopie?

Reply to
Atlantis

W dniu 20.08.2023 o 20:34, Atlantis pisze:

Pan z YT od konsol zawsze mówił, że nie ruszać jeżeli są miękkie i wilgotne.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

niedziela, 20 sierpnia 2023 o 21:16:41 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

Ale pewnie też, żeby mimo tego wystawić rachunek ;P

Reply to
Dawid Rutkowski