problem z separacja galwaniczna

Witam

Wczoraj mialem nieprzewidziany pad systemu. Wszystko stalo sie tak:

podczas normalnej pracy komputera, w pewnym momencie sprzed wylaczyl sie. podczas proby ponownego uruchomienia, okazalo sie ze nie chce "sie podniesc" plyta glowna - spalona. komputer jest zasilany z sieci za posrednictwem UPS'a, oraz polaczony z siecia za pomoca skretki, i ze wzmacniaczem audio (nowy, nie uszkodzony).

w zwiazku z tym mam pytanie: jak sie uchronic przed czyms podobnym w przyszlosci? cios 400PLN "w plecy" jest nadzwyczaj bolesny...

sadze ze plyte uszkodzil impuls przeniesiony skretka, ale nie wiem jak sie to ma do rzeczywistosci. moze ktos mial, niefortunnie, stycznosc z taka sytuacja, i pomoze?

Reply to
Popey

Popey napisał(a):

Niemożliwe w 99%.

Nie padł ci zasilacz a od niego płyta główna ???

Reply to
Willy

Sun, 16 Jan 2005 22:01:09 +0100, na pl.misc.elektronika, Willy napisał(a):

nie. zasilacz mam stosunkowo dobrej firmy (chieftec), co w polaczeniu z ups, jak myslalem, daje mi dosc duze szanse na unikniecie podobnych ekscesow?

Reply to
Popey

To znaczy że 7 komputerów w małej sieci do której i ja jestem podłączony uwaliło się bo padło jednocześnie 7 zasilaczy. Przy okazji padło 7 kart sieciowych. Potem sie okazało że tylko 3 kompy są do zezłomowania a 4 wystarczyło wymienić uszkodzone karty. Też sie kiedyś zastanawiałem czy aby nie warto było założyć jakiś transoptorow. W podobnym przypadku do wymiany byłyby tylko te transoptory. Jakie w takich sieciach są napięcia , prądy i częstotliwości, Może da się to zrobić na kolanie. Tomek

Reply to
Tomek

Sun, 16 Jan 2005 22:53:17 +0100, na pl.misc.elektronika, Marcin Madej napisał(a):

jak mowilem - skretka (100baseT ?), siec jest polozona w budynku - dokladnie akademiku, w oslonach po scianach. z gniazka w scianie przewodem do komputera. nie jestem pewien - ale czy moze cos tam sie indukowac jezeli przechodzi obok urzadzen elektrycznych typu lodowka, mikrofala, wzmacniacz audio?

to wiesz jak ja sie czuje :)

tak wlasnie myslalem - optoizolacja. ale nie wiem wlasnie czy to z tego powodu - szukam jakichs racjonalnych wyjasnien... przy okazji - jaki bylby przykladowy kosz tegoz rozwiazania swiatlowodowego?

Reply to
Popey

Na kolanie sie nie da. Ale na skretce powinny wystarczyc transformatorki izolujace .. ktore przeciez i w kartach i w hubach sa, wiec dziwi mnie troche ze padaja.

A prawdziwa swiatlowodowa siec troche kosztuje .. ciagle chyba wiecej niz zabezpieczany sprzet, wiec jak mial ze 2 lata to i tak by sie nie oplacalo - nie liczac kosztow utraty danych.

P.S. swego czasu kolega mial ciekawostke - modemowal sobie, blyslo za oknem a komputer sie wylaczyl. Z calego komputera padla najtansza czesc - karta multi-IO [dla tych co jeszcze to pamietaja]. Co ciekawsze - modem nie padl, a na samej karcie upalilo nozki masy i zasilania na scalaku. Podejrzewam ze zasilacz zwariowal, dal za duze napiecie, a karta zachowala sie dzielnie, stlumila przepiecia i ocalila cala reszte sprzetu..

Sun, 16 Jan 2005 23:12:23 +0100, na pl.misc.elektronika, J.F. napisał(a):

a jest gdzies moze schemat jakiejs prostej izolacji - moze na transoptorach wlasnie? chcialbym sobie takie cos zrobic, i miec spokojna glowe... sprawa ze swiatlowodem, jak sobie czytam, jest wlasnie tego typu ze nie oplaca sie przy starszym sprzecie - a ten taki jest (procz plyty glownej... :()

Reply to
Popey

Te transformatorki to straszna malizna. Jak pójdzie spory impuls to przebije izolację. Transoptor byłby lepszy. Tylko pytanie. Czy sieć Lan to się chyba tak nazywa, taki kabel wielozyłowy zakończony wtyczką podobną do telefonicznej tylko z większą ilościa styków. Czy taka sieć wysteruje diodę w transoptorze. jaka jest częstotliwośc w tym kablu, żeby odpowiednio szybki transoptor wybrać itp. Rozwiązania drogie mnie nie interesują. Ten komp podłączony do netu to stary śmieciowy komp. Jak się uwali to wezmę drugi. Tylko znowu będę musiał kupić kartę sieciowa za 10 zł. i to mnie wpienia. Zresztą niedługo problem u mnie się skończy. Dostawca do budymku będzie ciągnął światłowód. i przepięcia od burzy się nie zaindukują w kablu. Tomek

Reply to
Tomek

Jest.

o ile dysponujesz paroma metrami to odporne do MV :-)

No i potanialy tranceivery - ponizej 1000zl da sie juz komplecik zlozyc [2 tranceivery+pachcord]

Mon, 17 Jan 2005 01:53:31 +0100, na pl.misc.elektronika, J.F. napisał(a):

prosze ze mnie nie zartowac :) 1000pln sa moze warte wszystkie czesci ktore moga mi sie spalic :)

a co do tego projektu "ronja" - to tam nie znalazlem takiego czegos o co mi chodzi. nie wiem czy w ogole cos takiego zrobic mozna: jeden uklad na plytce drukowanej. rozcina sie kabel sieciowy, jedna czesc przylutowuje do jednej strony plytki, druga czesc do drugiej strony a na plytce jakas izolacja :) transoptor czy cos w tym stylu (prosze sie nie smiac z mej niewiedzy :P)

Reply to
Popey

Mon, 17 Jan 2005 10:35:12 +0100, na pl.misc.elektronika, Marcin Madej napisał(a):

:) wlasnie sprawdzilem czy to nie zart :) ale chyba wlasnie o cos takiego mi chodzi. jako ze jest to grupa o elektronice to mam pytanie odnosnie tego urzadzenia: czy jego budowa jest skomplikowana? czy moze da sie to zlutowac przez poczatkujacego? (chcialbym sie troszke pouczyc... mam glod wiedzy cos ostatnio :))

Reply to
Popey

Mon, 17 Jan 2005 10:35:12 +0100, na pl.misc.elektronika, Marcin Madej napisał(a):

jeszcze raz. znalazlem cos takiego:

Zabezpieczenie międzyżyłowe 7,5 V Zabezpieczenie uziemiające 250 V Maksymalny prąd stały 1000 mA Maksymalna moc impulsu 1500 W Sposób podłączenia gniazdo i wtyk RJ45 Ilość zabezpieczanych żył wszystkie 8

czy to wystarczajace wartosci w przypadku ew. przepiec?

Reply to
Popey

Mon, 17 Jan 2005 11:08:26 +0100, na pl.misc.elektronika, Marcin Madej napisał(a):

czyli to:

:) w specyfikacji ktora byla na stronie przez Ciebie podanej zauwazylem iz:

Peak Current Normal Mode 6.50 kAmps Peak Current Common Mode 0.25 kAmps

to znaczy: tysiace amperow? no to raczej troszke rozni sie na korzysc od tego co podalem...

i zeby dwa razy nie odpisywac:

czy chodzi o to?:

i co to znaczy dobrze uziemic? tamten firmowy produkt ma kabelek do uziemienia - czy nalezy go podlaczyc do np. kaloryfera (jak gdzies slyszalem) czy tez raczej do bolca w gniazdku elektrycznym?

Reply to
Popey