Synchronizacja zegara przez GSM

Pan J.F. napisał:

A może niemiał tego ntpd włączonego? Kiedyś często się zdarzało. I wcale nie było łatwo o publicznie dostępny serwer czasu. Więc ntp używało się w obrębie własnej sieci, żeby przynajmniej w niej komputery tak samo cykały. A to już wymagało wskazania lokalnego serwera i opisania tego w konfigach. Domyślna instalacja tego nie mogła mieć.

Jak wspomniałem, zmienia się rzadko. W miare łatwo jest wyprodukwać kwarc wysokiej jakości, o dobrej stabilności, w tym temperaturowej. To się trzaska jedno po drugim na linii produkcyjnej. Ale kalibracja tego, to już poważniejsza sprawa -- wymaga czasu. Korzystanie z ntpd pozwala na to, by czas ten płynął nie w fabryce, ale w już gotowym urządzeniu.

Tak, to w praktyce tak właśnie wygląda.

Ale problem nagrzewania jest już w zancznym stopniu wyeliminowany przez technologię. Niekótrzy nawet próbują kompensowac uchyb RTC w systmach, które są odcięte od sieci. Porównuje się czas sytemowy z rtc przy starcie (zero z definicji) i po określonych odcinkach czasu. Wtedy wiadomo ile na dobę ten RTC się spieszy lub spóźnia. Przy kolejnym bootowaniu wiadomo ile się rozjechał i uwzględnia to przy syncronizacji. A po niej robi się zapis system --> RTC. Sprytna metoda, która pozwala zachować lepszy czas w systemach bez połączenia z siecią.

Dodatkowo chyba każda sieć ma zaimplementowane 3GPP TS 03.71 dzieki czemu operator moze na zywo odczytywac ten parametr poprzez połączenie wykonane bez wiedzy własciciela telefonu a nawet odczytywać pozycję GPSa wbudowanego w telefon. O ile pamietam, moze go nawet włączyć jeśli jest wyłączony przez użytkownika.

c.

Reply to
cezar

O ile pamietam stare zabawy z netmonitorem, to bylo jakos inaczej jednak. Albo ten parametr byl dostepny tylko dla jednego BTS, a moze wrecz tylko przy rozmowie. Albo to po prostu netmonitor byl ulomny na tych telefonach.

No ale z Javy IMO i tak nie bylo do tych danych dostepu.

Przede wszystkim to TA jest, a przynajmniej bylo w GSM, zadawane przez siec. Wiec siec dobrze wie ktore, siec moze przelaczyc na innego BTS czy moze nawet moze bez przelaczania ustalic.

W nowoczesnych to wcale bym sie nie zdziwil. Ale ja sprawdzalem na telefonie jeszcze bez GPS :-)

Pan J.F. napisał:

Jedno nie implikuje drugiego. Protokół wymyślono dawno, publiczne serwery pojawiły się dużo później.

Ale co wychodziło tak sobie? Komputer zsynchronizowany z serwerem tryma się wzorca czasu jak pijany płotu. Zmiany w pliku nie są zbyt częste.

A na co wpływa? Przecież drga dowolnie ucięty, a dopiero jeśli zrobić to precyzyjnie według wyliczeń, to będzie stabilny.

Mogli tak zrobić, to przypomina idee NTP, było na czym się wzorować.

Nie mierzyłem, to nie będe się spierał. W praktyce problem synchronizacji czasu uważam za rozwiązany.

Widziałem takie rozwiązanie. Można sprawdzać na przykład co godzinę i *nie* korygować RTC. Czas wyłączenia znany jest od razu po uruchomieniu

-- różnica między czasem bieżącym a czasem ostatnirgo zapisu pliku z odchyłką.

Z RTC nie ma nic wpólnego. Z *przesunięciem* czasowym też nie. To jest stan wirtualnego trymera, czyli korekta *częstotliwości*, tak w skrócie.

A skąd, mikrosekundowa dokładność dostępna jest nawet dla programu sleep (który śpi z taką dokładnością). Programy związane z ntp też podają dokładną różnicę czasu.

Nie wiem czy to przypadek, ale ja zawsze trafiałem na późniący się zegar na płycie głównej! Kiedyś mnie to dziwiło, ale może tak t ma być!

Reply to
Czarek Grądys

Pan Czarek Grądys napisał:

Od dawna nie miałem do czynienia z niezsynchronizowanym zegarem komputera. Tej prawidłowości nie odkryłem, co nie znaczy, ze jej nie ma. Sprytne. Część problemów z załamaniem czasoprzestrzeni taka spóźnialska strategia może eliminować, ale nie wszystkie. Sam zegar systemowy może się śpieszyć, więc przy korektach (z serwera lub ręcznych) będzie cofnięcie. Chyba że zegara systemowego też to dotyczy. Ale tu już jestem niemal pewny, że przy synchronizacji okresowej widywałem poprawki w jedną i w drugą stronę.

Znaczy jak?

Nie.

Ano.

Bo nie ma potrzeby. Dane o lokalizacji są obrabiane przez serwer a nie przeglądarkę.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości Hello J.F.,

Byc moze. Z drugiej strony - jak nie ma rozmowy, to telefon tylko z rzadka cos transmituje, wiec jak ustalic TA ?

Moze i to "rzadko" wystarczy ...

Ale jakie dane ? Zrozum sytuacje - stary telefon, SE K550, zaden tam smartfon, ale jednak "z Java" (J2ME). Instaluje program od googla - i on ustala pozycje. Wyslac do serwera mogl tylko to, co jest udostepnione Javie - a w MIDP

2.0 wiele tego nie bylo. Listy BTS i ich TA na moj gust nie bylo.

Byc moze telefon to robil za pomoca JSR179, producent implementujac funkcje udostepnil potrzebne dane, przeslal na serwer, odebral odpowiedz, wystawil pozycje aplikacji. Ale ... dzialalo bez polaczenia internetowego. Hm, a moze nie ... wszak zeby google pokazal mapy, to trzeba miec polaczenie.

Wyglada mi na to, ze to jednak operator wyznaczal i udostepnial pozycje.

A wtedy dziwi mnie, ze tak latwo zrezygnowal z naleznych oplat :-)

Pan J.F. napisał:

Był, lecz niekoniecznie wszystkim dostępny. Nawet plik konfiguracyjny demona zawiera na końcu linię:

# Don't serve time or stats to anyone else by default (more secure)

Dopiero po niej można ustawić upoważnione zakresy adresów.

Wszystko to niewielkie różnice. Fluktuacje w jsedna i druga stronę.

Często RTC o ogóle nie jest potrzebne. Urządzenia przeznaczone do pracy w sieci szęsto w ogóle nie mają.

No i w ogóle średnio jest potrzebny.

Grzegorz Niemirowski

Nie rozumiem, sugerujesz, że Windows nie umie synchronizować sobie czasu z sieci (ntp)?

Reply to
Marek

Googlowi wystarczy tylko cellid, mają lokalizację wszystkich.

Reply to
Marek

Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

Ale przecież o to chodzi, by *nie* synchronizować "kiedy ktoś chce", tylko żeby zawsze było zsynchronizowane.

Ile to jest "duża różnica czasu" (nie mam w tej chwili dostępu do WWW)? Najwyżej kilka lat temu to było, kliknąłem w jakiś przycisk "synchronizuj" czy podobny -- przestawił wskazówki i poinformował, że synchronizacja zakończona. Różnica nie była wielka, taka jak może się zdarzyc przy rozjechanym RTC.

Pan Marek napisał:

Sugeruję, że Windows jedyne co umie, to zsynchronizować czas z serwera. Może potrafi coś więcej, ale ja tego nie widziałem.

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... On Wed, 23 Mar 2016 17:45:03 +0100, "J.F."

Tez nie bylo. A moze i bylo, tylko ja zle szukam. Jak program w Javie moze odczytac Cell-ID ?

No samo Cell-ID to troche malo - jeden BTS moze do 30km obslugiwac.

Pan J.F. napisał:

Ja to robiłem krótko po tym, jak internet stał się komercyjny. Nikt nigdzie przykładowych serwerów ie podawał, a trochę czasu upłynęło, nim znalazłem pierwszy dostępny publicznie.

Ja nawet nie pamiętam teraz w jakich to jednostkach. Ale na pewno w rozmaitych. Bo na jednym komputerze mam w tej chwili "1.558007e-05"

-- i nie jestem pewny co to znaczy. Na dwóch innych, z innym systemem jest "5.630" i "-44.094". Czyli różny jest również kierunek korekty

-- bez niej jeden by się spóźniał, drugi śpieszył.

No i gdzie tu wada?

Reply to
Marek