Synchronizacja zegara przez GSM

ACMM-033 napisało:

Szczerze mówiąc, nie spotkałem się z takim przypadkiem. Żeby przyduszenie rozjeżdżało. Nawet trudno mi to sobie wyobrazić, jak ktoś to mógł tak zaprojektować. Ale kto wie, myśl ludzka nie zna granic.

Ale nie zawsze jest. Mówiąc inaczej, przy korzystaniu z demona NTP bardziej istotna jest długoterminowa stabilnośc kwarcu, niż dokładne jego dostrojenie.

To nie jest dobre rozwiązanie. A wielu przypadkach fatalne. Jeśli lokalny zegar się śpieszy, to zostaje nagle cofnięty. No i mamy lokalne załamanie czasoprzestrzeni. NTP nie dopuszcza do sytuacji, kiedy czas staje się nieciągły. Jak ma skorygować o kilka sekund, to rozkłada operację na wiele minut, delikatnie korygując tempo zegara.

Można w Ubuntu ustawić, by w RTC pył przechowywany lokalnyczas, jak w Windzie, a nie czas uniwersalny.

Mapy Google nie lokalizują dokładnie. Jeśli nie mają położenia na podstawie okolicznych routerów WiFi, to pokazują pozycję BTSa, do którego telefon jest zalogowany. Błąd bywa i kilkanaście kilometrów :(

Usługi operatorów próbowały wykonywać coś w rodzaju triangulacji i korzystały z więcej niż jednego BTSa oraz parametru TA, co dawało dokładność rzędu kilkuset metrów teoretycznie.

W systemach komputerowych niedopuszczalna jest korekcja przez cofanie zegara! Mógłbyś faktycznie późniejszy przelew mieć zaliczony wcześniej jakby akurat tak trafiło.

Reply to
Czarek Grądys

W dniu 2016-03-22 o 12:33, J.F. pisze:

Google chyba po prostu zrobiło sobie bazę niezbędnych danych. W przypadku WiFi robią to od bardzo, bardzo dawna. Pamiętam, jak w czasach smartfonowej prehistorii (używałem wtedy bodajże HTC WIzarda z odbiornikiem GPS na Bluetooth) zauważyłem, że aplikacja do map Google'a potrafi dokładnie określić moją lokalizację bez GPS-a, jeśli tylko byłem w zasięgu sieci WiFi, z której korzystałem wcześniej, mając równocześnie podłączony GPS. O sprawie zrobiło się głośno kilka lat później, gdy już co druga osoba miała smartfona. Potem chyba nawet wyszło na jaw, że ich samochody z kamerami uprawiają coś w rodzaju Wardrivingu, zbierając dane o lokalizacji okolicznych sieci WiFi.

Nie widzę powodu, dla którego nie mieliby robić czegoś takiego w przypadku BTS-ów. Od użytkowników możesz pozyskać dane na temat tego, z czym się łączą w danej chwili, jaka jest siła sygnały itp. Na podstawie tego można już wyliczyć lokalizację BTS-a, z której potem można korzystać do świadczenia usług geolokalizacyjnych bez GPS.

Reply to
Atlantis

Myślę, że niestabilny czas jednak przeszkadza:

JDX

Pan J.F. napisał:

Dlatego napisałem, że ważna jest *stabilność* zegara, a jego dokładność już mniej. Zaglądam czasem z nudów do pliku ntp.drift w swoich komputerach. Jago zawartość nie zmienia się często, co oznacza, że raz wyliczony współczynnik korekcji starcza na długo, lokalny zegar pracuje stabilnie.

Pan Czarek Grądys napisał:

Co poradzimy, że w Microsofcie mają na ten temat inne zdanie? W Windows jest jedynie możliwość okresowej synchronizacji ze zdalnym zegarem, i to chyba tylko raz na dobę, o godzinie wybranej przez użytkownika. Przynajmniej tak było, gdy ostatni raz widziałem ten system. A to wcale nie tak dawno było. Jeśli zegar systemowy się śpieszy, to nie ma siły, musi być skokowe cofanie czasu.

On 2016-03-23 10:19, J.F. wrote: [...]

Ale te transakcje przecież trzeba w pewnym momencie powiązać z czasem rzeczywistym i mogłoby się okazać, że transakcja która wg zegara systemowego została wykonana po jakiej innej transakcji na skutek korekty RTC została wykonana przed tą inną transakcją. A to daje się przeliczyć na pieniądze.

Reply to
JDX

Pan J.F. napisał:

Ale w jakim systemie? Czas w DOS/Windows faktycznie w praktyce zależy wyłącznie od hardware. W porządnych systemach używających ntpd jest już inaczej. Zegar systemowy jest skorygowany przez doświadczalnie wyznaczony parametr. Tak maszynka, która sobie kilka dni pochodziła w sieci, nawet po odcięciu od niej zachowuje się o wiele lepiej od komputera z Windows. Jeśli oczywiście ma ona system plików z możliwością nieulotnego zapisu (flash przynajmniej). Dzisiaj taką maszynką może być wszystko -- od wielkich i drogich serwerów, aż po tablety, telefony i routery po kilkanaście euro za sztukę. Tylko Windows się ostał bez tego.

Dla mnie są to ogromne zmiany. Zupełnie nieakceptowalne.

Teraz chyba już wpadli na to, by po włączeniu jednorazowo zsynchronizować czas z serwerem. Kiedyś nawet tego nie było.

JDX pisze:

W HFT od synchronizacji zegara ważniejszy jest czas propagacji w łączu telekomunikacyjnym. Gracze giełdowi oceniają je tak samo, jak gracze w CS. Chodzi o to, by szybko pobrać informację, podjąć decyzję i dać odpowiednie zlecenie. Powiązanie z realnym czasem następuje w komputerach giełdowych. Mnie jest wszystko jedno, czy milion dolarów zarobiłem w tej, czy w tamtej milisemundzie.

Nie wiem, jak w nowszych wersjach, ale jeszcze w XP na pewno dało się ustawić w rejestrze częstszą synchronizację. Ja mam ustawione co trzy godziny.

J.F. pisze: [..]

Komórka monitoruje kilka BTSów i każdy z nich ma swój parametr TA który jest bezpośrednio powiązany z odległością od niego.

Reply to
AlexY