Spaliły się 3 zasilacze do PC. O co chodzi? [foto]

Tydzien wstecz spalił mi się pierwszy zasilacz. Przy podłączaniu zasilania błysnęło z tyłu obudowy i więcej zasilacz nie zadziałał.

Kupiłem zasilacz na allegro. Spalił się po 3 dniach exploatacji. Tym razem niechcący w trakcie pracy komputera wyłączylem przycisk na listwie. Komp zgasł i więcej się nie włączył. Tym razem bez wybuchu. Zasilacz wewnatrz - nie widac nic spalonego.

Wczoraj spalił mi sie zasilacz w innym komputerze podłaczonym w drugim pokoju. Spalił sie w dokładnie taki sam sposób -rezystory są upalone, a płytka niemal przepalona.

Czy ktoś wie, co może być przyczyną?

Reply to
Adam Kondrat

Sądząc po zdjęciach, to są zasilacze budowane przez księgowych. Nie posiadają żadnych układów eliminujących zakłócenia pojawiających się od strony sieci energetycznej. Uważam, że przyczyną wszystkich śmierci :-), są przepięcia pojawiające się w Twoich gniazdkach sieciowych lub inne stany nieustalone przy włączaniu i wyłączaniu tych zasilaczy.

GM

Reply to
SP9RJT

Przepiecia masz w sieci czy co. Spalil Ci sie jakis inny sprzet w tych pomieszczeniach.

Adam Kondrat <adam_nielubie.spamu@dalete_kondrat.pl> napisał(a):

To standartowe uszkodzenia regulatora napięcia spowodowane przeciążeniem. TL494 to najbardziej zapalny punkt każdego zasialcza. Jego obsługę robi się bardzo oszczędnie i stosując tylko "aplikacyjny" zestaw elementów. To podowduje takie problemy.

Reply to
VSS

A jakie masz podzespoły w kompie, mozliwe ze zasilacze sa za slabe do twojego kompa. Ja miełem wczesniej zasilacz 230W i spalil mi sie w ten sam sposob, po wymianie na 300W problem zniknął,

Reply to
Janek M.

Użytkownik "Adam Kondrat" <adam_nielubie.spamu@dalete_kondrat.pl> napisał w wiadomości news:bpb1ll$2top$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

podłączaniu zasilania

exploatacji. Tym razem

listwie. Komp

Zasilacz wewnatrz -

podłaczonym w drugim

są upalone, a

Podaj chociaz marke tych zasilaczy i mich moce, moze pozytek z tego bedzie taki ze inni koledzy ustrzega sie podobnych wypadkow :-)

Andrzej

Reply to
Andrzej

3 różne zasilacze. Mysle ze to nie przypadek, ze mi sie przepaliły. Do tej pory nigdy w zyciu mi sie zasilacz nie przepalił
Reply to
Adam Kondrat

Użytkownik "Adam Kondrat" <adam_nielubie.spamu@dalete_kondrat.pl> napisał w wiadomości news:bpb1ll$2top$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

problem wiekszosci zasilaczy "made in china" na TL495

rada jezeli nie lubi ktoś zmieniać zasilaczy albo grzebać w nich to polecam wyłącznie wtyczki z gniazda sieciowego - zasilacz ATX pracuje nawet kiedy wyłaczy sie kompa

innym sposobem jest podmianka rezystorów z 0,125W na 0,25W (tych co ci sie sfajczyły) i drobna przeróbka układu zasilania wentylatora - przepuscić przez diody nap +12 i +5stanby i sume podpiac pod wentylator wydłuza to znacznie zywot zasilacza ale nie jest tak skuteczne jak odłaczanie od sieci zasilającej lub kupno porzadnego zasilacza

Reply to
BARMAN

W tych zasilaczach wysycha elektrolit w okolicy TL494, bodaj 22 lub 10 uF i traci pojemność. Z tego powodu napięcie zasilające TL494 rośnie z 25V nawet do 50V - zależy to od tego, ile wytrzyma konkretny egzemplarz. Jak już układ " nie wytrzymuje" to się po prostu pali, dookoła jakieś diody, rezystorki, czasem jakieś tranzystory... ale najważniejsze jest to, że zamiast 5V i 12V idzie z zasilacza dużo więcej i często w komputerze psuje się duuużo więcej... Mam takich zasilaczy cały karton. W najgorszym wypadku ocalała blacha od komputera ;) Z reguły strzelają dyski twarde, napędy CD, płyty głowne, czasem grafika. Pocieszające jest to, że od jakiegoś roku producenci zmienili zasilacze i teraz nawet te najtańsze są tak robione, że nawet jak strzeli TL 494 to już na wyjściu nie będzie 12V zamiast 5V...

Pozdrawiam

Marek

PS. Link do podobnego wątku w archiwum:

Marek

Co nalezy wymienic w takim ukladzie? Czy wystarczy wymienic spalone rezystory? Jesli tak, czy znacie wartości rezystancji? MOze jakis schemat?

Aktualnie po oznaczeniach ich nie poznam, a pomiary spalonych elementów też moga być niewiarygodne.

Adam

Reply to
Adam Kondrat

Wartości spalonych elementów są różne - zależą od konktretnego modelu zasilacza, musiałbyś mieć schemat dokładnie tego modelu który masz, a tu może być kłopot... co firma to inny zasilacz. Niestety, ale chińczyki oszczędzają, i każda firma stara się robić sprzęt (zauważyłem, że nie tylko zasilacze, ale już nawet płyty główne, karty graficzne itp.) według zasady: "ciekawe czy jak wylutujemy te rezystory i ten kondensator, to jeszcze będzie działać... ?" I z reguły działa, ale pech chce, że miesiąc dłużej niż trwa gwarancja... A wtedy, "użytkownik ma pecha"... Zresztą większość tanich zasilaczy ma rzeczywistą moc 170 - 230W, a tylko na obudowie naklejkę 250 - 300 a nawet 350W - zależy co handlowiec zamówi... Dobry zasilacz musi swoje ważyć i kosztować - jak ktoś kupuje "wydmuszkę" to powinien się liczyć z kłopotami...

Pozdrawiam

Marek

PS. Co do schematu, zobacz na

, tam coś było...

Użytkownik "Adam Kondrat" <adam_nielubie.spamu@dalete_kondrat.pl> napisał w wiadomości news:bpbf5e$48i$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

Reply to
Marek

W takim ukladzie nalezy wymienic zasilacz. Nie oplaca sie naprawiac czegos co kosztuje 50zl. A jeslibys zsumowal kase wydana na te zasilacze to kupilbys sobie chiefteca. A jak ci nastepnym razem (albo na skutek twojej naprawy) odpali komp i poleci w kosmos to bedziesz mial straty takie, ze za ta kaske kupilbys sobie zasilacz serwerowy z redundancja, a w dodatku przyniesiony przez ladna panienke (z kolacja w cenie).

Reply to
T.M.F.

Ostatnio oddalem do naprawy .. chiefteca. Wiec nie wszystko zloto co sie swieci.

Dokladnie... "firmowe" tez padaja... np. mój Enlight 230W (ATX-1123B) konkretnie przetwornica +5V standby i na dokladke nie moge skubanej uruchomic !!! Budowa standby rózni sie od stosowanej w "chinszczyznie" Nie ma stabilizatorka 7805, jest za to sprzezenie zwrotne na transoptorze i dodatkowym tranzystorku (2N2222A) w obwodzie bazy tranzystora glównego

2SC4020.

Awaria byla typowa, komputer _wylaczony_ "psssstyk" i do wymiany: 2SC4020 (dalem BUT11A), 2N2222A rezystory 4R7 i 4R3 i transoptor PC817. Mostek i kondensatory glówne ocalaly.

Docelowo wymienilem WSZYSTKO po stronie pierwotnej (to tylko kilka elementów przed trafo STB) i sprawdzilem po wtórnej diode, kondensatorki itp. mogace miec zwiazek ze sterowaniem transoptora. Wszystko sprawne !!! a przetwornica NIE STARTUJE. Przez tranzystor plynie jakis prad (robi sie lekko cieply) ale napiec zadnych na wyjsciu nie ma... Nie mam oscyloskopu zeby sprawdzic ale przypuszczam, ze przeplywa tylko prad staly a generator nie pracuje.

Zostal mi juz tylko transformator - na omomierzu wyglada OK sa przejscia i jakis tam niewielki opór na uzwojeniach ale wydaje mi sie jego uszkodzenie malo prawdopodobne... a moze sie myle ??? Moze ktos spotkal sie juz takim przypadkiem i cos podpowie ???

Reply to
Tomek

Uzytkownik "Tomek" snipped-for-privacy@wp.plUSUNTO napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

ja mialem ATXa No name, ale po prostu nie dzialal. niby wszystko dobre. Po wymianie trafa z podobnego, zasilacz ruszyl.

Reply to
Ja

Mon, 17 Nov 2003 19:10:21 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "SP9RJT" snipped-for-privacy@op.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Mowisz o pieknym "dlawiku" wejsciowym zrobionym w postaci dwoch zwor ? :-)) Uwage zwraca tez kondensator filtrujacy ;-) Tzn. pewnie jest ale doskonale przezroczysty ;-))) Taaa oszczednosci ...

Reply to
BLE_Maciek

To są elementy "wirtualne" :-))

GM