Rezystor czy opornik?

Użytkownik Philips napisał:

Są to sprawy na które nie zwraca się uwagi. I zwracać sie nie powinno, ale sytuacja jest niepokojąca, bo zasób słownictwa ludzi w wieku szkolnym spadł poniżej połowy tego co było lat temu zaledwie 20. I jest sie czym martwić, jedyny sposób - gonić do słownika i napiętnować dyslektyków, bo ogromna wiekszość to zwykłe nieuki z "papierami".

Reply to
A.Grodecki

Wlasciwie to wszystkie. Nie ma wyrobow z "zelaza".

Reply to
test

Hello!! Duraluminium to TWARDE aluminium (podobno dur to po fr. twardy, ale słyszałem też wersję, że to od durability). A stopy aluminium określa się ogólnie jako "stopy aluminum" :) a potem dzieli na duraluminium, aldrey, aluman itd. te są do walcowania i innej obróbki plastycznej, a jak coś masz odlane z aluminium, to ten stop to prawdopodobnie silumin :) I ta książka jest nowa i autorstwa Pana prof. Pacyny z AGH, który jest megaśnym gościem od materiałków i moim guru wykładowym. Tak, że Glin to nazwa pierwaistka, a aluminium to jego nazwa techniczna. pzdr

Reply to
Grzegorz Latocha

Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał:

Leń Grodecki właśnie skończył kolejny projekt. Ale zaczynam mieć wątpliwości, czy nie zaprojektowac od nowa! No bo jeśli okaże się, że nieopatrznie użyłem oporników zamiast rezystorów, to cały zarobek szlag trafi i jeszcze będę musiał pokryć straty... :)

Dzięki Plumpi, ale od ksiażek z definicjami i całkami powierzchniowymi uginają się półki w każdej bibliotece. I lwia wiekszość tej wiedzy nie posuwa umiejetności inżyniera ani o milimetr, jak każdy idiotyczny spór o nomenklaturę. Tam się zagląda z konkretnej potrzeby a nie dla sportu. Tak to już jest, że jedni gadają a inni robią.

Reply to
A.Grodecki
Reply to
Andrzej Kamieniecki

Miałem taką w ręku niedawno. Prawde mówiąc dziwi mnie nieco sposób rysowania źródeł napięciowych i prądowych, ale ja to na pspice wychowany ;)

No i dioda z kreską oczywiście.

Natomiast w samej normie przy odpowiednich MOSFETach jest napisane "zubożony" lub "wzbogacony". Mega ROTFL! U nas każdy student po półprzewodach wie że to tranzystor to jest z kanałem wzbogacAnym lub zubożAnym.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki
Reply to
Andrzej Kamieniecki

Wszystko rozumiem. Studiowałeś filozofię, a elektronika to Twoje hobby :-)

Reply to
Krzysztof

Wybacz moją ciekawość, ale zastanawiam się, kim Ty jesteś? "Menadżerem" od siedmiu boleści, który ocenia wiedzę innych, nie mając pojęcia o elektronice? Wszystko na to wskazuje! Spotkałem już wielu takich :-(. Z ciekawości przejrzałem Twoje posty na grupach dyskusyjnych i uważam, że często wypowiadasz się na tematy, o których nie masz pojęcia! A tekst: "wielu inżynierów przeszło przez moje ręce i wiem co są warci" (sic!), tylko potwierdza moją opinię. Trochę samokrytyki byłoby wskazane!

Nie pozdrawiam.

Reply to
krzysztof.rozniak

"J.F." napisał(a):

/.../

^^^^^^^^^^^^^^^^^

Wow, to jest trafne określenie.....

Reply to
PeJot

"M.Ok." napisał(a):

Taki folklor występuje na każdej uczelni technicznej i prawdopodobnie nasila się z wiekiem.

Reply to
PeJot

Poszukałem po encyklopediach internetowych i:

Nowa encyklopedia powszechna PWN:

REZYSTOR [łac.], opornik, element pasywny (bierny) obwodu elektr., w którym dokonuje się przemiana energii elektr. w ciepło; gł. właściwością fizyczną rezystora jest opór elektr. czynny R (rezystancja), a inne właściwości, jak pojemność i indukcyjność są pomijalnie małe....

Wikipedia:

Opornik (potocznie rezystor - z łac. resistere, stawiać opór) - najprostszy element rezystancyjny, element bierny obwodu elektrycznego. Przy przepływie prądu ma jedynie zdolność zamiany energii elektrycznej w ciepło. Występuje na nim spadek napięcia. W obwodzie służy do ograniczena prądu płynącego w obwodzie. Idealny opornik posiada tylko jedną wielkość charakteryzującą go - rezystancję.

Myśle że już można zamknąć temat. Dziękuje za wszystkie odpowiedzi.

Reply to
Maksymilian Dutka

wg PWN REZYSTOR [łac.], opornik, element pasywny (bierny) obwodu elektr., w którym dokonuje się przemiana energii elektr. w ciepło (...) wyglada na to ze obie nazwy sa poprawne :-)

Reply to
Maciek

zboczkow nigdzie nie brakuje :-( niech sobie poczyta slownik jezyka polskiego!

Reply to
Maciek

wg PN dioda ma kreske w srodku!!!

Reply to
Maciek

sa w PN jest tez taka ksiazka "Czytam rysunek techniczny elektryczny" o ile dobrze pamietam tytul i jest w niej przedruk z PN z symbolami elektryczymi.

Reply to
Maciek