Rezystor ograniczający napięcie

Witam Jaki należy zastosować rezystor do ograniczenia napięcia z 230v to 12v przy prądzie 0,05 A. Chodzi mi o moc i wartość rezystancji. Prosiłbym również o obliczenia. Pozdrawiam Janusz

Klemuś schrieb:

R = U / I P = U * I

U = U1 - U2

Podstaw wartości i policz.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

samobójca? NIe dotykaj 220V. Kup zasilacz wtyczkowy od Tatarka za 15zł.

Reply to
Marek Lewandowski

lapiej zaloz kondensator..rezystor bedzie wielki i bedzie produkowal mnostwo ciepla wartosc liczysz ze wzoru C= 1/6.23*f*Xc gdzie Xc= U/I = (220V-12V )/0.05A = 4160 OHM (taka musialaby byc rezyst rezystora, a jego moc P=(220-12)*0.05 = 10.4W!!!) kondensator bedzie mial wartosc C= 1/6.28*50*4100 = 776nF.. ze wzgledu na mozliwosc spadku napiecia, mozna przyjac 1uF/400V. dalej za nim instalujesz 2 diody - jedna Zenera 5.6V anoda do masy a katoda do kondensatora, a druga prostownicza, katoda do kondensatora a anoda do kondensat 1000u, ktorego - idzie na mase.. w ten sposob masz na nim 5V, prad do 50mA

W przypadku rezystoram, odpada 1 dioda, ale dochodzi duuuzo ciepla.. POZdr Greg

Reply to
greg

a i bym zapomnial.. w szereg z kond daj rezystor 50..100omow (ogranicz prad przy wlaczaniu), a rownolegle do kondensatora daj 1 mega/0.5W - dla zabezpieczenia przed porazeniam w przypadku odlaczenia..jesli monotwane bedzie na stale, mozesz go pominac...

Reply to
greg

pi = 3.115 ? Możesz mnie oświecić, kiedy to się zmieniło, bo ja - biedaczek - jeszcze w średniowieczu nauczyłem się, że pi =

3.141592653...

A miało być 12V ;-P

Pomysł jest w ogóle chory i niebezpieczny.

Dzieki wszstkim za szybką odpowiedź. Pytanie było czysto teoretyczne, chodziło mi głownie o sposob jak to wyliczyć.

Pozdrawiam Janusz

2*pi = 6.28 :) omega = 2*pi*f Xc=1/omega*C = 1/2*pi*f*C

ups..jasne..moze i byc 12..trzeba zenerke na 12V...13V zalozyc

bo ja wiem..widzialem go w wielu fabrycznych urzadzenaich zasilanych z sieci, jak reglulatory oswietlania, mocy..

kolega pytal o zasilacz beztransformatorowy, weic mu odpowiedzialem... niebezpieczny - jasne...ale mozlwe ze potrzebuje go do celow nei wymagajacych separacji..

Reply to
Greg

O! A przed chwilką jeszcze było 6.23 ;-P

Niemożliwe! Znowu jakaś zmiana :-( Bo za moich czasów było to: Xc=1/(omega*C) = 1/(2*pi*f*C) ale ja chyba jakiś przestarzały jestem ;-P

[...]

'Powinni tego zabronić'

Różnie to bywa :-(

jaka chwila? napisalem 6.28...

:) czepiasz sie...wiadomo przeciez o co chodzi..

to musialbys walczyc z polowa tego typu urzadzen.. skoro nei ma mozliwosci zeby uzytkownik dotknal..tak wiec po co robic separacje.. a kondensatorek + 2 diody kosztuje mnie jniz trafo i mostek..

Reply to
greg

Poniekąd ;-P

Tak poważniej - Twoje posty nie giną - pozostają w archiwach. I kiedyś ktoś się może naciąć. To, że Ty wiesz, ja wiem i wiedzą inne osoby o niczym nie świadczy. Jakiś początkujący elektronik będzie góglał i dogógla się Twojego posta...