reflektorek halogenowy - grzeje sie :-(

Mam ja sobie takie mały elegancki reflektorek halogenowy - montują takie w lampkach biurkowych, do oświetlania witryn w sklepach itd... Mój ma 35W na

12V. Problem z nim mam taki, że strasznie się cholerstwo grzeje :-( Podpinam go pod zasilacz (komputerowy AT, bo innego nie ma pod ręką) no i niby wszystko jest ok, ciągnie ok 3A świeci ładnie, tylko że po parunastu sekundach nie da się tego trzymać w ręce w żaden sposów i przypuszczam, że po upływie ok 2min po prostu obudowa tego cuda zaczęłaby się zwyczajnie topić... Co robie źle? Czy do czegoś takiego potrzeba może jakiegoś wymyślnego układu, może nie można po prostu zwyczajnie podpinać tego pod 12V i się cieszyć że świeci? Hm... a może mi się jakiś felerny egzemplarz trafił?
Reply to
ArteQ

Tego nie da się trzymać w ręce. To normalne że grzeje się jak cholera. A obudowa reflektorka jest szklana, także stopienie się raczej nie grozi. Zwróć uwagę że do dołączania się do takich reflektorówk stosuje się ceramiczne złączki z mikową izolacją. Właśnie ze względu na temperaturę.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Czyli nie mam się czym przejmować i martwić się tylko jak to zainstalować żeby mi niczego nie stopiło? To teraz przynajmniej wiem na czym stoje :-)

Hm no mi to na jakiś plastik wyglądało dlatego się troche przestraszyłem, ale skoro tak ma być...

A może ktoś ma patent jak to prosto zrobić? Wpadłem na głupi pomysł, żeby sobie to zainstalować jako światełko do roweru... Tylko boje się, że sam gruby kabel może nie wystarczyć. No i chciałbym to w jakąś oprawkę włożyć...

Reply to
ArteQ

Może jesteś z okolic Pyskowic?

Jechałem tam tydzień temu po zmroku. Wyjechałem zza zakrętu i widzę światło z przeciwka. Silne. Zmieniam na światła mijania, tamten też wyłączył i prawie przestało być go widać. Jak się zbliżyłem i oświetliłem to coś światłami mijania okazało się, że to rower ze skrzynką około 30x30x30cm z reflektorem fi 20cm...

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki
[...]

ROTFL!

Ale to nie na tej grupie jest 'piatkowo' ;-P

Piotr Grzesiak

Badania prowadzone w naszym instytucie pokazują raczej coś innego. Efekt świecenia dookoła jest związany z modulacją kołową fal elektromagnetycznych które _wtórnie_ dają efekt oświetlenia "dookołoa". Więc nie jest to efekt bezpośredni stosowania transformatora ale pośredni. Fale o modulacji kołowej interferują z sobą tworząc przestrzenny kolisty hologram który odbieramy jako oświetlenie dookóle "kołowe" - stąd po oświetleniu powierzchni mamy koliście zaokrąglone okrągłe koło w kształcie krągłego okręgu. Podobnie zastosowanie transformatora typu EI powoduje modulacje pionową bądź poziomą (ważne jest ustawienie szczeliny transformatora względem włókna żarówki) co daje efekt (_wtórny_ !) "kwadratowości" oświetlenia. Z reszą w popularnych halogenach zastosowany jest odbłyśnik w kształcie plastra miodu, który w razie zasilania z transformatora EI wytwarza wiązki dające złudzenie kolistości oświetlenia, jednak przy bliższym rzucie oka na promienie światła wyraźnie odznacza się ich wielokątowa budowa.

;)

Reply to
Sebastian Bialy

bosh.... to sie kwalifikuje pod zboczenie zawodowe :)

Reply to
kamtzu
[...]

Bawię się luxeonem 3W z soczewką-reflektorkiem. Daje po oczach równo - zimne, białe światło z niebieską dominantą. Jeden LED wystarcza za dobrą latarkę. Fajne ale drogie.