Radiator z wentylatorem na Socket 3

Kontynuuję temat renowacji starego komputera 486. Płyta główna przetestowana z procesorem niewymagającym chłodzenia. Chciałbym jednak finalnie zamontować w niej DX4 100 MHz. Procesor ma napisane na obudowie, że wymaga chłodzenia (radiator + cooler). Miałem nadzieję, że będzie pasował któryś z wentylatorów pod Socket 7, bo rozmiar gniazdka jest z grubsza zbliżony. Niestety, rozmieszczenie zaczepów mocujących się różni - w S7 są umieszczone centralnie po jednego z boków, natomiast w S3 znajdują się po przekątnej.

Można gdzieś jeszcze kupić takie zabytkowe chłodzenie? Może stosowano je także w jakichś innych urządzeniach? W najgorszym razie kupię klej termoprzewodzący i po prostu przykleję jakiś radiator z wentylatorem do procesora, ale wolałbym tego uniknąć...

Reply to
Atlantis

Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 3 Aug 2020 10:55:05 +0200 doszła do mnie wiadomość <5f27d0ea$0$524$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl> od Atlantis snipped-for-privacy@wp.pl :

Na Allegro nie widzą, na OLX też nie. Pozostaje samoróbka. Można jeszcze próbować u złomiarzy na bazarach z elektroniką.

Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

Jest dostępny na Ebayu, Amazonie, Newegg pod nazwą Ever Cool EC-486 / EverCool EC-486, ale cena nie zachęca.

Reply to
Marcin Debowski

Tyle się starych MB wala na strychu u moich rodziców... Ale to daleko jechać ;-)

Chcesz zrobić oryginał w stanie kolekcjonerskim czy tylko schłodzić procesor?

Dnia Mon, 3 Aug 2020 10:55:05 +0200, Atlantis napisał(a):

A to radiator nie może być skośnie? :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Ja bym kupił pasujący rozmiarami radiator z termopadem, przykleić i dokręcić wentylator, po problemie.

Reply to
Olaf Frikiov Skiorvensen

Po prawdzie, ja również.

Reply to
Marcin Debowski

Pan Marcin Debowski napisał:

Tu dodam, że procesory Pentium ostatniej serii miały fabrycznie przyklejony radiator. I fabrycznie zamontowany *w* nim wiatraczek. Bardzo porządny zresztą. Kilka dni temu przy sprzątaniu przydasiów natknąłem się na taki okaz (jak ktoś potrzebuje, oddam).

Ostatecznie postawiłem właśnie na to rozwiązanie, tylko zamiast termopada użyłem kleju termoprzewodzącego, który został mi po jakimś projekcie. Radiator z wentylatorem pochodził najprawdopodobniej z jakiegoś wczesnego Pentium, więc jest pewnie zdecydowanie większy niż trzeba. Musiałem go przykleić nieco asymetrycznie, aby wystając nie blokował dźwigni blokującej gniazdo ZIF. W dotyku nie czuć nawet żeby radiator był ciepły, a komputer działa stabilnie.

Kolekcja retro trochę się rozrosła ostatnio. Trzeba będzie pomyśleć o jakiejś Amidze jeszcze. ;)

Reply to
Atlantis

Podobne rozwiązanie stosowano już w procesorach Pentium Overdrive - wczesne procesory Intela z rdzeniem Pentium, przeznaczone do montażu w płytach projektowanych z myślą o 486 DX4.

Reply to
Atlantis