Re: Regulacja obrotów silnika DC

Silnik wypatrzyłem na znanym serwisie aukcyjnym. Silnik nie ma uzwojeń

> wzbudzenia, tylko magnesy trwałe.

ACK.

Chcę go zastosować do małej tokarki, w której siedzi teraz silnik > 3-fazowy i nie bardzo mi to pasuje. Silnik będzie przekazywał napęd > poprzez przekładnie pasową, tak na oko 4/1.

Jakiej mocy jest ten silnik 3f? Jakiego rzedu momenty obrotowe? Zeby sie nie okazalo, ze ten DC jest hmmm... nieco niedowymiarowany :-)

charakterystyka pracy w takim urządzeniu to przeważnie kręcenie jałowo.

i uderzenie momentu w momencie przylozenia noza ;)

silnik musi mieć możliwość pracy w obu kierunkach.

Ale raczej przy zmianie kierunku musi zostac zatrzymany, nie?

chcę do tego zbudować prosty układ regulacji na jakimś Atmelu i tam > zawrzeć całą logiczną część przełączania kierunku, miękkiego startu itp. > chcę to wszystko zasilać z trafo toroidalnego 300VA, z którego po > wyprostowaniu będę miał 90V DC.

Nie zapomnij solidnego kondensatora filtrujacego. Silnikowi to ryba, czy ma gladkie napiecie, ale chodzi o unikniecie kluczowania indukcyjnosci na indukcyjnosc (trafo-silnik), co by Ci bardzo utrudnilo zabawe z koncowka mocy.

Poniewaz IMO musisz na raz kecic tylko w jedna strone, to uproscilbym sobie na Twoim miejscu zycie i nie separowal galwanicznie sterowania i silnika. Separacje od sieci masz przez trafo, uziem mase tych 90V i zadbaj o porzadna izolacje w obwodzie 90V. Koncowke mocy widze tutaj jako polmostek H (dwa mosfety 300-400V/25A), IR2110 lub podobny do sterowania bramek, rewers obrotow na styczniku i pomiar pradu silnika przez opornik w masie. W ten sposob masz latwe zycie z pomiarem pradu, mozesz dac regulacje obrotow i kontrole momentu obrotowego i przy odciazeniu wrzeciona mozesz przyhamowac silnik.

Potrzebujesz minimum 2 kanalow ADC (pomiar napiecia zasilania i pomiar pradu silnika)

Reply to
Marek Lewandowski