Silnik DC + zasilacz impulsowy + PWM + uP

Hej!

Mam takie pytanie do Szanownych Elektronikow, bo moja wiedza w zasadzie na

5V sie konczy :(

Musze sterowac (prawo, lewo, zmiana obrotow) silnik pradu stalego (zwykly, nie BLCD) 24V 10A (w porywach do 20A). Silnik ma sprzeglo, ktore dziala jako zabezpieczenie przeciazeniowe, czyli silnik kreci sie ciagle, nie da sie go zablokowac/przeciazyc.

Mysle, ze do zmiany kierunku musze dac 4 tranzystory(?) zalaczane kluczem po

2 na wyjsciu zasilacza, a do zmiany obrotow modulacje PWM. Zasilacza ciaglego chyba nie ma sensu uzywac ze wzgledu na duza moc silnika? A wiec zasilacz impulsowy. Lepiej go kupic gotowy czy samemu zrobic? Nie mam zadnych doswiadzen, wiec tylko schematy, ktore znajde w necie. Jakby nie to zwolnienie obrotow, to bym sie nie zastanawial i kupil gotowy, ale chce zrobic PWM, czyli po prostu zalaczac i wylaczac klucz z odpowiednia czestotliwoscia, z procka, banalne. (uP po prostu i tak musze uzyc, oczywiscie z optoizolacja) Ale lepiej wpiac sie z kluczem na wyjsciu zasilacza (odcinane duze prady, przepiecia?), czy wpiac sie z moim kluczem w klucz samego zasilacza impulsowego (a wiec opcja ze zrobieniem samemu zasilacza)???

Co do PWM. Zalozmy, ze chce zwolnic obroty silnika o polowe. To robie wypelnienie przebiegu 50%. Zgadza sie? Czy to 50% mocy to bedzie tez 50% szybkosci, czy sa inne zaleznosci? Jak dobrac czestotliwosc zalaczania/wylaczania? Tzn. jak juz mam np. to wypelnienie 50%, to jaka powinna byc czestotliwosc, zeby silnik dzialal najlepiej? Sa na to jakies reguly?

Czy moze jest cos lepszego od PWM do sterowania szybkoscia obrotowa silnika pradu stalego?

Znacie moze jakies proste i solidne konstrukcje (schematy) zasilaczy impulsowych, ktorymi chcielibyscie sie podzielic? Ale nie takich jak te do PC, co sie przepalaja na nastepny dzien po koncu gwarancji.

Za wszelkie informacje z gory dzieki. Z powazaniem, Andrzej

Reply to
Andrzej

zgadza sie

bzdura.

Reply to
Marek Lewandowski

Możesz podać na jakiej podstawie wyliczełeś 25%? Bez urazy dla dla mnie to totalna bzdura. Przy pominięciu spadku na rezystancji silnika obniżenia napięcia o 50% spowoduje zmianę prędkości o 50%. Przy założeniu, że silnik pracuje przy stałym momencie obciążenia. Moc jako iloczyc momentu i prędkości spadnie też o 50%. Gdyby moment zalezał od prędkości trzeba wyznaczyć moment obciażenia do 0.5 prędkości i przemnożyć przez tą prędkości aby uzyskać moc.

Okres przełączeń powinien być kilka razy większy od stałej czasowej elektromagnetycznej wirnika silnika, aby nie pojawiały się tętnienia prądu i tym samym momentu silnika.

Reply to
Elektrolot

tak.

A dlaczego nie? Trafo 250W bedzie tylko ciezkie, a za to calkowicie niezawodne, przeciazalne i dosc tanie. Jesli to ma gdzies w szafe rozdzielcza pojsc, to pies dmuchal. Przeciez nie musisz miec tego napiecia stabilizowanego! Wystarczy mostek prostowniczy i na silnik z tym.

Robiles kiedys? Nie? To kupic.

Kupic!!!!

Na wyjsciu. Chyba, ze lubisz duzo dymu.

Nie myl mocy i obrotow. Silnik DC ma nastepujace dwie proste zaleznosci:

Obroty = k1 * (NapiecieZasilania - PradWirnika*RezystancjaWirnika) MomentObrotowy = k2 * PradWirnika

Jesli masz silnik duzej mocy na niskie napiecie, to zazwyczaj Rezystancja Wirnika jest mala, to w pierwszym podejsciu mozesz pominac straty na cieplo i liczenie uproscic do:

Obroty = k1 * Napiecie MomentObrotowy = k2 * Prad

Jak zdejmiesz z napiecia, to spadna obroty. Ale czy moment obrotowy spadnie, wzrosnie, czy pozostanie ten sam, to zalezy od obciazenia. Moze pozostac taki sam (np. winda), moze spasc (przy wentylatorze spadnie gdzies miedzy liniowo do obrotow do z kwadratem obrotow, czyl obroty do 1/2 -> moment -> 1/2...1/4)

Tak, przyjmujesz max. dopuszczlna pulsacje pradu i patrzysz, czy masz ukladzie rezonanse mechaniczne. f kluczowania _musi_ lezec daleko (najlepiej sporo powyzej) rezonansow mechanicznych (Zazwyczaj nie problem), oraz musi byc wystarczajaco duza, zeby prad w silniku nie pulsowal zanadto (bo niepotrzebnie silnik sie bedzie grzal i tym samym ograniczal max moc oddawana). Pulsowanie pradu jest zalezne od indukcyjnosci w obwodzie silnika. Czesto wystarcza indukcyjnosc samych uzwojen silnika, ale mozna dolozyc cewke w szereg, jak sie chce kluczowac wolniej (straty na kluczu, dotyczy raczej duzo wiekszych maszyn niz Twoja).

Mozesz jeszcze zintegrowac sterowanie z zasilaczem impulsowym z prostownikiem synchronicznym. Nie, PWM jest OK...

Reply to
Marek Lewandowski

Marek Lewandowski napisał(a):

Mozna dodac, ze przedpisca niech sobie pooglada noty aplikacyjne scalonych sterownikow silnikow, majacych to wszystko co on potrzebuje wliczajac PWM.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Jak ciezkie i jak duze (+/-)? Niezawodne i przeciazalne, to rzeczywiscie prawda w 100% Tanie? Czy takie trafo 100 do 250 zl bedzie duzo tansze od zasilacza impulsowego bez zbednych bajerow?

A ekologia ? :) No nie bardzo w szafe, ale nie problem z miejscem tylko z moca tracona. Musze wszystko zamknac w szczelnej obudowie o pojemnosci okolo 25 litrow. Czyli 10% gorzej z 250W to 25W w pudle wiecej :( Hm... Z drugiej strony to nie bedzie oczywiscie chodzic caly czas na pelna moc (wiec to srednio nie bedzie 25W), zeby ktos nie pomyslal, ze chce to pudlo zaraz po 10 minutach stopic, albo grila na nim robic.

A czy silnik na 24 to silnik na 20 do 30V ? Bo jak nie, to chyba 2000uF na kazdy amper, a wiec co najmniej 10 duzych kondensatorow na 50V dodatkowo. A wiec tyle samo miejsca co zasilacz impulsowy? (Ale ja sie na silnikach nie znam)

ok, zrozumialem :)

A moze jednak sa jakies proste i niezawodne schematy na impulsowy, skoro mi tylko trafo i gretz z ciaglego wystarczy? :)

Czyli H-mostek na wyjsciu, obojetnie czy samo trafo :) czy impulsowy i sterowac PWM ten H-mostek? Cos mi kiedys przez oczy przelecialo, ze teraz sa do kupienia gotowe H-mostki na duze prady po niskich cenach, jako koncowki mocy? Czy musze sam poskladac?

Dalej nie rozumiem. Przeciez nie chce obnizyc napiecia, tylko zrobic PWM??? Napiecie albo 100% albo nic. Jak to sie ma do obrotow? Czy mam wziac po prostu srednie napiecie? (ale mocy dla PWM na rezystorze tak nie moge liczyc oczywiscie) Bo rozumie, ze moment obrotowy w tym wypadku moge policzyc z pradu sredniego? Ale w zasadzie to moment mnie nie interesuje, jesli obroty beda sie zachowywac proporcjonalnie.

skad to mam wziac? na co wplywa mi ta pulsacja?

A ta czestotliwosc to skad wziac?

"duza" ? To nie rozumiem? Myslalem, ze czym wieksza czestotliwosc kluczowania, to pulsacja pradu wieksza?

Mozna w praktyce jakos teoretycznie, ogolnie jakis zawsze dobry przedzial czestotliwosci PWM zalozyc dla silnika 24V 250W? Bo chyba nie zrozumialem :(

Czy to nie jest ta kupa dymu, o ktorej pisales wczesniej ? :)

Z gory dzieki, pozdrawiam, Andrzej

Reply to
Andrzej

A moge ladnie prosic o jakis przyklad takiego scalaka?

Z gory dzieki, pozdr., Andrzej

Reply to
Andrzej

Andrzej pisze:

Przecież o tym właśnie piszę. Poprzez modulację PWM wpływasz na wartość średnią napięcia. Pisząc o zmniejszeniu napięcia o 50% miałem na myśli 50% wartości średniej napięcia.

Tak.

T=L/R . L,R - indukcyjność i rezystancja twornika silnika.

Generalnie im większa częstotliwość tym mniejsze tętnienia momentu ale za to większe straty. Zwykle stosuje się 1-20kHz.

Reply to
Elektrolot

Andrzej pisze:

To się nazywa hamowanie przeciwłączeniem. Trzeba tylko pamiętać o kontroli prądu.

Tzw. czasy martwe. Są konieczne aby dotąd przewodzące tranzystory zdążyły się wyłączyć.

Reply to
Elektrolot

Andrzej napisał(a):

A zobacz

podobne.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Rozpedz samochod do 100km/h i wrzuc wsteczny.

W tej chwili nie mam czasu pisac podstaw, wiec tylko ostrzezenie, ze jesli zrobisz to, co napisales, przy silniku 24V/10A dobrej klasy, czyli o sprawnosci rzedu 90%, na pelnych obrotach, to poleci tam 200A. Upalisz cos, prawdopodobnie mostek mocy najpierw, ale mozesz zniszczyc komutator.

Reply to
Marek Lewandowski

Andrzej pisze:

No to może na początek o PWM czyli o sterowaniu wypełnieniem przebiegu. W uproszczeniu zakładajmy że masz jeden tranzystor sterowany z PWM podłączony do 5V. Jak tranzystor przewodzi, to masz +5 na wyjściu Jak nie przewodzi, to masz 0 na wyjściu To proste. Jeżeli te przełączanie masz zrobione 2 razy na minutę, to faktycznie, raz na wyjściu masz 0 raz +5V. Jeżeli będziesz to robił 20 000 razy na sekundę, to na wyjściu masz napięcie zależne od tego ile czasu na wyjściu (ale już samego PWM) jest

+5 a ile 0. No chyba że masz idealną rezystancję do wysterowania. A żeby nie było tak łatwo, to poszukaj w mądrych książkach info o wartości max napięcia zmiennego i wartości skutecznej tegoż napięcia.

HINT: Jak wetkniesz do gniazdka miernik, to Ci pokaże, że masz tam 230V napięcia przemiennego. A tak naprawę raz jest 0V a innym razem około

+325V a jeszcze innym razem około -325V. Podobnie masz w swoim PWM, tylko z mniejszymi wartościami. Powyższe (powiedzmy że) obliczenia są właściwe dla częstotliwości 50Hz i przebiegu sinusoidalnego.

To tyle. Idę na obiad. Pozdrawiam TomaszB

Reply to
TomaszB