Re: Pomiar obrotów

Obejrzyj notę aplikacyjną 292 National Semiconductor, strona 4.

> Zrobiłem ten układ i działa (z drobną modyfikacją stopnia mocy), a > więc jednak może :-) > Oczywiście masz rację, musi czekać do zaniku prądu,

No to zdecyduj sie... albo moze, albo musi pozwalac na zaniki pradu.

ale widać nie trwa > to długo.

niech wirnik ma 10mH przy 50A DC, 24V, 1kW silnik. Zalozmy ca. nominalne obciazenie. przy 24V mamy di/dt 24/0.01 = 2400A/s => 50A->0 w 5/240 = 1/48s. Teraz zalozmy, ze nasz cholerny wynalazek nie powinien spowodowac utraty wiecej, niz 10% mocy. Z tego wychodzi kluczowanie w okolicy 5Hz. Powiedzmy, ze silnik bedzie na nieco wyzsze napiecie, albo wirnik bedzie mial mniej, niz 10mH, powiedzmy, ze to bedzie 50Hz, a nie 5Hz. I tak jest to robienie jak kon pod gore, zamiast zmierzyc prad i napiecie i dokonac prostej operacji arytmetycznej - wykonywalnej analogowo! tu naprawde nie potrzeba uC!

Silnik 100W 12V. PWM pracuje przy 300Hz i zaniki momentu > obrotowego są niezauważalne. Wady: silnik buczy, potrzebny tranzystor > pnp dużej mocy.

a co ten silnik napedza? bo przy 300Hz i zanikajacym do zera pradzie wirnika, to wahania momentu obrotowego sa jak najbardziej zauwazalne - wibracje na wale, zwlaszcza przy nieduzych obrotach i duzym momencie. Oczywiscie, jak silnik pracuje na ciezkie kolo zamachowe, to wahan momentu sie nie zobaczy...

Reply to
Marek Lewandowski

Użytkownik "Marek Lewandowski" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@m44g2000hsc.googlegroups.com...

No to zdecyduj sie... albo moze, albo musi pozwalac na zaniki pradu.

Tu nie musi być sprzeczności.

[...]

A przy 100W mamy 5A i przy 300Hz wszystko działa jak trzeba :-) Masz oczywiście rację, ten układ nie nadaje się do dużych silników.

I tak jest to robienie jak kon pod gore, zamiast zmierzyc prad i napiecie i dokonac prostej operacji arytmetycznej - wykonywalnej analogowo! tu naprawde nie potrzeba uC!

Zgadzam się! Aczkolwiek mam wątpliwości, czy ta metoda będzie odpowiednia do silnika napędzającego tokarkę. Zastanowiłbym się nad kostką TPIC2101 Texasa, jest ona co prawda na 12V, ale daje się przystosować do pracy z silnikiem na wyższe napięcie. Zrobiłem taki układ do wiertarki do wiercenia płytek, działa bardzo sympatycznie.

[...]

Silnik napędza pręt który wbija się w materiał. Na pręcie jest tensometr, reszta wydaje się jasna. Nie ma tam żadnego koła zamachowego, a silnik pracuje stabilnie.

Nie chcę wdawać się w bezsensowne dyskusje, jakich wiele na usenecie. Nie twierdzę, że ten układ jest odpowiedni dla Kolegi, prawdopodobnie szybkie zmiany momentu na wale silnika spowodują trudności z doborem stałych czasowych i, w konsekwencji, niestabilną pracę silnika.

Pozdrawiam, Paweł