Re: Pytanie do elektryków - pr?d i zabezpieczenia

z ciekawości: skąd ten trudny do wygaszenia łuk pprzy obciążeniach

> indukcyjnych skoro zasilanie jest prądem zmiennym?

Bo jak grzebnie luk odpowiednio duzym pradem na odpowiednio nieodpowiednim wylaczniku, to silnie zjonizowany kanal przez powietrze nie zdazy zniknac od polokresu do polokresu i 220V go utrzyma.

przecież prąd i napięcie > spadaja do zera 50razy/s, wprawdzie nie jednocześnie, ale zawsze:O)

no wlasnie nie jednoczesnie. Przy indukcyjnym obciazeniu gdy prad spada do zera (luk moze zgasnac) napiecie jest juz 320VDC w druga strone i pogania elektrony nazad...

czy tyrystory/triaki poradzą sobie z takim wyłączeniem?

Odlaczenie 5-10kW cos fi 0 na twardo od sieci? Wiesz, odlaczyc da sie wszystko, ptyanie jaki duzy element...

ciekawie napisałeś, ale zwróciłeś mi uwagę na taką sprawę: > w gospodarstawach rolnych gdzie silniki 10kW to norma, oraz w zakładach > produkcyjnych gdzie stoi po 10 tokarek 10kW każda, nie zaobserwowałem nigdy > żadnych zabezpieczeń silników które opisałeś! > gdy palił się jakiś silnik z tak błachego powodu że nie było fazy to > oczywiście byłem bardzo zdziwiony że ani silnik, ani instalacja nie miała > takiego podstawowego zabezpieczenia, a co dopiero resztę jaką opisałeś, wiec > tak mnie zastanawia kto te zabezpieczenia zakłada?

Zapewne ksiegowy.

bo zarówno instalacje jak i podłączanie takich sprzętuf do sieci zajmują się > elektrycy z uprawnieniami (zdaje sie że nawet do gwarancji jest to > potrzebne)

Elektryk ze swojej strony ma zapewnic, ze instalacja jest bezpieczna z punktu widzenia p-poz i przeciw-porazeniowego. Ochrona urzadzen jako takich jest opcjonalna. Stawiam, ze w zakladach produkcyjnych zabezpieczenia nadpradowe byly dobrane odpowiednio.

Natomiast powolywanie sie na przyklady z rolnictwa, to wybacz, ale nalezy pozostawic dyskusji na temat, jak sie instalacj NIE robi.

BTW: Órzytkownik sprzętuf Popraw ortografie.

Marek

Reply to
Marek Lewandowski
Órzytkownik "Marek Lewandowski" napisał:

dzieki za wyjaśnienie, tylko teraz sie zastanawiam czym się to wyłącza żeby ta jonizacja nie przeszkadzała?

wcale nie chcę odłaczać na twardo, tyrystory zwykle wyłączają się w przejściu prądu przez zero (gdy wyłączymy prąd bramki)

skoro jest opcjionalna to dlaczego widnieje w podręcznikach dla elektryków zajmujących sie budową i eksploatacją? i jak pamiętam to właśnie zabezpieczeniem przeciwzwarciowym silników piszą tam o zabezpieczeniach przeciwzwarciowych jako o bezpiecznikach topikowych!

mnie akutrat zainteresowała kwestia tych niby uprawnień, bo skoro taki ktoś ma uprawnienia to jego obowiązkiem jest robienie instalacji zgodnie z normami, oraz podłączanie urządzeń zgodnie z normami (a wiekszosć urządzeń elektrycznych mocy wymaga podłaczenia przez osobę ujprawnioną), wiec jeśli takowych zabezpieczeń dla silników brak to co z tego wynika? że te uprawnienia są nic nie warte bo i tak nikt za to odpowiedzialnosci nie ponosi?:O(

rolnictwo, czy nie rolnictwo znaczenia nie ma, normy stosuje się wszędzie te same!:O)

Reply to
Papa Smerf