Re: Olej parafinowy (medyczny) + elektronika

> Wcale nie. W normalnych warunkach wiekszosc napiecia

Rozróżniasz napięcie i moc?

oporów tarcia. W łożyskach i tarcia (oporu) powietrza > mieszanego śmigiełkiem. Tak czy inaczej, energia zamienia > się w końcu w ciepło. Pisanie o "pokonywaniu indukcji" > to trochę zbyt duże nadużycie semantyczne, w dodatku > nieprecyzyjne.

Wiesz co, farmazony smarujesz. Silnik BLDC zachowuje sie jak silnik pradu stalego. Napiecie przylozone do niego rozklada sie - w stanie quasistacjonarnym - na spadek I*R na rezystancji uzwojen i Omega*k napiecia indukcji proporcjonalnego do obrotow. Pomnozone jeszcze przez pobierany prad =>

I^2 * R to straty, drugie to moc oddana na wal.

Jeśli elementy indukcyjne by miały zerowy > opór, tarcia by nie było, to kręcący sie silnik nie miałby > powodów do pobierania prądu.

?! Po pierwsze: sadzac po wyskoku z elementami indukcyjnymi wnioskuje, ze nie odrozniasz indukcji od indukcyjnosci. Po drugie: warunkiem, zeby idealny silnik bez tarcia i strat przy przylozonym napieciu nie pobieral pradu jest taki, ze napiecie indukcji w silniku (czyli i jego obroty) odpowiadaja dokladnie przylozonemu napieciu. Czyli to, co napisal J.F. n.b. jest to rownowaga stabilna.

To co mógłbym nazwać "pokonaniem > indukcji" czyli wydatek energi związany z tym, że pole > magnetyczne gdzieś "wycieka" poza układ i powoduje straty,

Przepraszam, CO?!

Tak sobi obaj Panowie tutaj wdzięcznie teoretyzujecie, jak widzę. > Sterownik silniczka zasila cewki źródłem prądowym.

Sterownik pogania cewki przez mosfeta. Ten owszem, ogranicza prad, ale nie dlatego, ze jest sterowany jako zrodlo pradowe, tylko dlatego, ze ma akurat tyle kanalu i wiecej nie wydoli.

ale prąd płynący w obwodzie raczej wiele nie przekroczy tego, który > podany jest przez producenta na nalepce. Na przykład 100mA -- tak > stoi na kręciołku, który pierwszy wpadł mi w ręce.

Sprawdz. Wzialem pierwszy lepszy wiatrak i 350mA ma normalnie, a ponad pol ampera jak go zatrzymac.

Niezależnie od > tego, jak bardzo będą hamowane łopaty wiatraczka, podobna moc będzie > wydzielała się wewnątrz piasty wentylatora.

Czyli twierdzisz, ze sprawnosc wiatraka bliska jest zeru?

Pozwoliłem sobie tutaj nieco uzupełnić Państwa podbudowę teoretyczną,

Pozwoliles sobie przytoczyc kupe chaotycznych bzdur. Doczytaj o teorii silnikow, bo takie farmazony prawisz, ze ziemia jeczy.

Reply to
Marek Lewandowski

Pan Marek Lewandowski napisał:

Dziękuję serdecznie za wszystkie uprzejmości. Na przyszłość, uwzględniając Pańskie oczekiwania, postaram się o bardziej ścisłe tłumaczenie i będę unikał wszelkich uproszczeń. Uprzedzam, że może na tym ucierpieć przystępność dla ogółu, więc nie wiem czy warto.

Reply to
Jarosław Sokołowski