Re: generator napięcia "na kolanie"

aha, raczej DC niż AC bym wolał...

Reply to
sundayman

"Na kolanie" i niezbyt dokładnie to chyba bym transformatorem próbował. Stronę niskonapięciową podłączyć do DC i wyłączać. Ja zrobiłem coś podobnego, ale na niższe napięcie, jako generator impulsu 50V jako marker do oscylografu (takiego piszącego na papierze), na małym przekaźniku. Możesz też wziąć cewkę zapłonową do samochodu, tylko najpierw sprawdzić ile na wyjściu wyjdzie.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W sumie najlepiej byłoby z trafopowielaczem, ale jak raz nie mam. Cewki z samochodu też nie wykręcę :) A nawijać do paru "strzałów" nie się nie chce za bardzo. Więc może tak - mam tu transformator 220/110, podłączę odwrotnie , czyli mam

460V, i to na powielacz diodowy x3 , czyli 1380V. Wolę z transformatorem, bo jakoś nie lubię podłączać się bezpośrednio do gniadka :)

Jak rozumiem, podłączam na chwilę trafo do sieci, odłączam - i na kondensatorach powielacza mam napięcie.

Teraz zachodzi kolejny problem - jak to napięcie podłączyć do badanego układu - najlepiej byłoby przez jakiś przekaźnik, ale pewnie to trochę za dużo na przekaznik...

Reply to
sundayman

No popatrz, a ja młodonastoletnim będac popełniłem coś takiego

Włodzimierz Wojtiuk

No dobra, uczyniłem mniej więcej jak powiedziałem, tyle, że wziąłem z transformatora 110V AC, jako że kondensatory miałem 1u/250V. Zrobiłem powielacz 8-mio stopniowy, i miernik mi pokazał lekko ponad 1000V.

Niestety, układ przeciw przepięciowy okazał się nad wyraz skuteczny, bo mimo traktowania go tym napieciem, nie przepuścił więcej niż jakieś 70V, czyli tyle, na ile jest warystor.

Nawet lekko rozczarowany jestem, bo nic nie esplodowało, a się naszykowałem. Widać za mała energia została dostarczona :) Ale ok, to mi na razie wystarcza.

Dziękuję kolegom za pomoc.

Reply to
sundayman

Rozp... warystor to nie problem. Daj na wyjście odpowiednio duży kondensator (mam takowy w piwnicy, 680?F na 500V), zrób baterię jakieś 2mF albo więcej to rozpirzysz wszystko. Ino po co? Choć rozładowanie baterii kondensatorów 100?F na 40kV wygląda bardzo ładnie :-)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Rozladowywac tez trzeba umiec :-)

http://205.243.100.155/frames/shrinkergallery.html J.

Robisz ten test (i jego zalozenia) z zamknietymi oczami. Poczytaj IEC6100-4-5 ktore to opisuje surge, to zrozumiesz zalozenia do testu. Wtedy (nawet jesli nie musisz) to bedzie Ci latwiej napisac zalozenia do tego co chcesz testowac.

A ze nie wybuchlo? Warystor sie degraduje z kazdym impulsem, wiec nie jest niemozliwe ze przy nastepnym surge szlag go trafi i zrobi zwarcie.

Reply to
Jerry1111

W dniu 2012-06-23 22:30, Waldemar Krzok pisze:

Bateria ładna, 80kJ w układ potrafi go rozruszać:) Ale ISO i znaczek μ chyba się gryzą.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Ano dokładnie tak jest - zrobiłem (na razie jakkolwiek) , bo nie tyle muszę, ile chciałbym później zrobić to rzeczywiście w miarę "profesjonalnie". Tak, że dzięki za wskazówkę.

No tak, ale to egz. testowy, do zniszczenia, więc nie będzie już używany normalnie.

Reply to
sundayman

Po prostu nie starczylo Ci cierpliwosci zeby doczekac do wybuchu ;-)

Reply to
Jerry1111

Wybacz, że pozwoliłem sobie zajrzeć, ale co to jest?

Wygląda intrygująco.

Reply to
Adam Wysocki

Dnia Mon, 25 Jun 2012 05:05:24 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

Zabawkowa fontanna ? i pompka do niej.

Fontanna... ja się sugerowałem nazwą "font" i myślałem, że jakaś stara czcionka :)

Reply to
Adam Wysocki

w skali H0 nabywca jej nie znalazł w paczce :/ na a.p.a opisałem

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk