objawy złej kolejności faz w silniku 3-fazowym

zmienili mi licznik elektryczny i od tego czasu silnik do wentylacji o którym tu kiedyś pisałem stracił moc, a dokładniej wentylacja żre tyle samo prądu, ale jest mniej wydajna. Czy może to być związane z zamianą przez ze koleności faz na liczniku, a co za tym idzie na silniku? Czy jak zamienie 2 fazy miejscami na próbę*, mogę uszkodzić silnik? Dzięki za podpowiedzi. P.

*jak sobie rysowałem sinusoidy, to jeśli są jakieś zamienione w kolejności, to mi wychodziło, że zmiana jakiejkolwiek pary spowoduje, że ponownie będą 'dostarczane' w odpowiedniej kolejności.
Reply to
PK

Użytkownik "PK" <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cs0jfi$1t38$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

[...]
[...] Nie, rotor silnik będzie się obracał w drugą stronę ... Uszkodzić możesz, gdy zabraknie jednej z faz na odpowiednio długi czas.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

a jaki tam jest wentylator ? Bo jesli odsrodkowy, to faktycznie moze wtedy dzialac slabiej.

Hm, a jesli zalozyc ze sie nie uszkodzi .. to tez moze sie wolniej krecic i slabiej dmuchac.

jezeli wydajnosc spadla to prawdopodobnie masz zamienione fazy, zmien dwie dowolne (zamien miejscami) to zmieni sie kierunek - sprawdz czy cos to dalo czyli czy wydajnosc wentylatora zmienila sie

Reply to
Zdzislaw

Człowiek co się przedstawia jako Krzysztof Kucharski napisał:

w takim razie sprawdzę dziś zamieniając dwa druciki. Najważniejsze, że nie padnie od zamiany. Dzięki. P.

Reply to
PK

Człowiek co się przedstawia jako J.F. napisał:

fazy są trzy, to sprawdziłem na początku. P.

Reply to
PK

Użytkownik "PK" <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cs0knb$1ttr$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

[...]

Rozumiem, że sprawdzałś na śrubach w przysilnikowej puszce przyłączeniowej ? Bo jeśli nie, to ... ;-)

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

Człowiek co się przedstawia jako Krzysztof Kucharski napisał:

:) tak, tak. Poza tym, zaczęło się po zmianie licznika, a silnika nikt nie macał, stąd moje podejrzenie. Tylko cały czas myślałem, że ze nie powinien zrobić czegoś takiego, jak zmiana kolejności faz, no ale mnie już nie jest w stanie nic zmienić. P.

Reply to
PK

A nie prosciej zobaczyc czy sie w dobra strone kreci ?

A sprawdziles czy masz faktycznie 3 fazy, a nie 2x jedna + druga? Mialem juz kiedys cos takiego. Goscie tak przepieli wylacznik, ze na 2 zaciskach silnika byla ta sama faza! Silnik nawet nie zipnal...a normalnie przy 2 fazach cos by sie krecil.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

a ja widzialem agentow, ktorzy podpieli wentylator odsrodkowy napedzany silnikiem 3faz na "lewe" obroty :-) Krecil sie, dlaczego by nie mial, tylko wydajnosc mial strasznie kiepska. Jak przepielismy na wlasciwy kierunek obrotow to az sie w hali przeciag zrobil..

Reply to
Michal Baszynski .

Mnie sie podoba inna cecha odsrodkowych wentylatorow. Jak zatkac wylot, to slicznie z _moca_ schodza. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Czlowiek co sie przedstawia jako Michal Baszynski napisal:

i dokladnie cos takiego sie okazalo, tylko nie "agenci podlaczajacy silnik", a papraki z ze. Okazalo sie, ze rzeczywiscie fazy zostaly zaminione i efekt taki, ze silnik krecil sie w druga strone. Po zmianie, jak piszesz: natychmiast przeciag. Uff... Wreszcie dym w oczy przestanie szczypac. Do Irka: fazy nie byly zwarte, bo licznik (elektroniczny, przedplatowy) pokazywal równomierne obciazenie wentylacja na kazdej fazie.

Dzieki wszystkim za podpowiedzi. P.

Reply to
PK

Człowiek co się przedstawia jako J.F. napisał:

prościej i to okazało się clou, tylko na silnikach ja tak się znam, że nie mam pojęcia, czym może skutkować złe podpięcie faz i w ogóle to, czy nie sfajczy to silnika, stąd moje pytanie. I cieszę się, że w sumie dobrze dedukowałem, ale potrzebowałem potwierdzenia. Jeszcze raz dzięki wszystkim za pomoc. P.

Reply to
PK

Ciekawa hipoteza... a na słońcu pojawią się plamy... na pewno... ST

Reply to
ST