O ładowarce MH-900 (krytycznie)

Crosspost warning (.elektronika, .rowery, .foto.cyfrowa) FUT warning (-> .elektronika)

Witam. Zastrzeżenie, że możliwości iż to tylko "moja sztuka tak ma" jest bliżej końca. Post powinien mieć barokowy tytuł: "Kto i dlaczego nie powinien kupować MH-9000 oraz komu i dlaczego nie należy pod żadnym pozorem jej polecać tudzież czy to co piszę jest prawdą". Z zastrzeżeniem o którym mowa - i prośbą o weryfikację przez tych którzy mogą, czyli posiadaczy MH-9000

Dla nie obeznanych z nazwą: jest to jedna z "ynteligentnych", wyposażonych zarówno w POMIAR (pokazuje napięcie, prąd i ładunek podczas ładowania i rozładowania) jak i *funkcję* pomiaru (prze- prowadza cykl, podczas którego mierzy ładunek), a jednocześnie w miarę tanich ładowarek, model relatywnie nowy, pojawił się na rynku później niż następcy sławnej IC-8800, czyli ładowarki BC-900 i (nieco ograniczona prądem) BC-700.

Otóż miałem okazję ostatnio powalczyć z różnymi bardziej zużytymi akumulatorkami, siakieś takie bezmarkowe, z powycieranymi napisami i podobnie, skrajną reprezentację stanowi kilka Philipsów NiCd znamionowo 700mAh o naprawdę wieloletnim stażu, które na IC-8800 po dwu cyklach wykazywały w okolicach 200 do 300 mAh. Ostatecznie o napisaniu postu przesądziło kilka sztuk Sanyo 2300 mAh (też mocno wyeksplotatowane) które przypadkiem przywiozłem w pożyczonej lampce, kiedy wieczór zastał mój rower kilka km od domu. Fakt, akumulatorki (już) takie sobie, zmiana obciążenia poprzez przełączenie w IC-8800 rozładowania z 100mA (z nastawy "200mA", prąd rozładowania to zawsze połowa) na 250mA (z nastawy "500mA") skutkuje zmianą napięcia na akumulatorze w okolicach 0,1 do 0,15V Czyli oporu wewnętrznego mamy tak bliżej oma, jak rzekłem - dobre te akumulatory nie są. Ale przecież do zasilania lampki LCD jeszcze się nadają :P

Otóż... Nie wnikając "jak" MH-9000 dokonuje pomiaru, zdecydowanie ODMAWIA współpracy z takimi akumulatorami. NIC nie można, nie tylko naładować/rozładować/odświeżyć, ale przede wszystkim ZMIERZYC! Nie wiadomo co się dzieje, wsadzamy ogniwo, jeden cykl wartości "z kapelusza" (np. napięcie na ogniwie = 3V, co przy nastawionym prądzie ładowania 200mA jest niemożliwe, bo wyniki na IC8800 widzę, albo dla odmiany natychmiastowe przerwanie rozładowywania).

Żeby nie było - nowe akumulatorki o małym oporze wewnętrznym jak najbardziej obsługuje. Jest jeden wyjątek: rozładowanie jest takie sobie, teoretycznie powinna pozostawiać akumulator rozładowany, a wygląda mi że poziom rozładowania jest ... no umiarkowany.

Jak ktoś ma nie tylko nowe, markowe akumulatorki, to owa ładowarka najwyraźniej nie jest dla niego. Nie doradzajcie tego wynalazku ludziom, którzy chcą mieć "jedną porządną ładowarkę do wszystkiego" - zdecydowanie lepiej IMO wtedy mieć BC-700/BC-900! MH-9000 może być drugą lub trzecią ładowarką do "dobrych akumulatorów".

Na deser, żeby nie było:

- MH-9000 *ma* parę ficzerów, których w BC-* brakuje, można do nich zaliczyć możliwość ładowania prądami 300 i 400 mA (skok od 200 do 500mA w BC-* to IMO nieporozumienie, dalsze stopnie, czyli 700/1000/1500 mA itd są jak najbardziej wystarczające), support dla ogniw do 20 Ah (powinno nadawać się do R20! - jeszcze nie próbowałem) oraz funkcja rozładowania (z pozostawieniem w stanie nienaładowanym), nawet jak niedoskonała (ta funkcja)

- moja MH-9000 może mieć jakieś uszkodzenie. Jeśliby tak było (na co zachowanie z nowymi akumulatorami NIE wskazuje), to bardzo proszę innych posiadaczy MH-9000 o komentarz, będę właził pod stół i odszekiwał!

W szczególności, proszę aby posiadacze MH-9000 napisali:

- jak toto zachowuje się przy funkcji rozładowania, a konkretnie jakie napiecie wykazują akumulatory w parę minut po zakończeniu rozładowania

- czy próbowali "obsługiwać" jakieś stare akumulatory, które może do zasilania fotoaparatu albo lampy rowerowej służącej do jazdy w polu (a nie tylko do zapewnienia widoczności roweru) już się nie nadają, ale do latarki albo lampy rowerowej "tu jestem" jak najbardziej

IC-8800 też ma nieco wad, od programowania do mechanicznych kłopotów z przyciskami i stykiem (jest eksploatowana to i się zużywa), ale TAKICH ograniczeń, aby "kazała wyrzucić" akumulatory nadające się jeszcze do mniej ważnych zastosowań nie narzuca :) Jedyne ograniczenie z jakim się zetknąłem to brak możliwości wyzwolenia "wymuś prąd na 3 minuty" - jak ogniwo jest rozładowane do zera to nie ruszy (MH-9000 zresztą też).

Ktoś skomentuje?

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Gotfryd Smolik news pisze:

^^^^^^^^^^^

Kurcze, znowu przespałem kolejny skok technologiczny :)

/.../

MSZem ładowarka daje Ci do zrozumienia, że stare ogniwa o pojemności <50% znamionowej nadają się tylko do kosza na zużyte baterie. U mnie takie ogniwa dożynają dzieci w zabawkach; BC700 nie robi z nimi problemów. Osobiście bym takich ogniw do oświetlenia nie stosował, bo to zwyczajne druciarstwo, które może się źle skończyć.

Reply to
PeJot

FUT warning (->> .elektronika)

Mój Bat nie rozumie FUT :( Ale ja tak ;)

[...]

Myślę, że tytuł powinien brzmieć "Dlaczego stare akumulatory należy poddawać recyklingowi a nie za wszelką cenę ładować". Albo "Dlaczego Gotfryd powinien zajmować się podatkami a nie elektroniką" ;-P

Nie posiadam MH-9000, posiadam BC-700.

[...]

Czyli nie nadają się do ładowania ładowarką próbującą ładować impulsami wysokiego prądu.

Do czego?

I ma rację. Stare akumulatory się utylizuje a nie czeka aż elektrolit wnukom dziury w palcach powypala.

[...]

Gorzko pożałujesz, że o to poprosiłeś ;-P

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" snipped-for-privacy@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0810140932240.3068@quad...

Sugeruję założyć muzeum akumulatorków albo oddać toto do ponownego przetworzenia...

Reply to
Jd.

elektroda.pl

Reply to
mg

to prawda, ale ... zostawiam takie ogniwo na klika dni w ładowarce (IC8800) i po jakimś czasie patrzę .... ładuje się!

B.

Reply to
Bronek Kozicki

Dnia Tue, 14 Oct 2008 10:18:06 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

Mam MH-C9000, mądre ładowarki nie ruszą żadnego aku wypompowanego do cna, żadne mądre urządzenie nie wypompuje aku do końca bo to psuje akumulator. Taki padnięty akumulatorek należy włożyć do zwykłej ładowarki na 2 godz. na ładowanie a następnie do MH-C9000 aby go ratować.

Reply to
Faja

Wiele ładowarek ma "trickle mode".

Hm... ja tam nie wiem, programom mój pine wpisał do nagłówka Follow-up, coś nie tak wyszło? Pytam, bo w pine pozycje nagłówka formatuje się (we wzorcu) ręcznie, więc jakaś "litrówka" mogła mi się trafić.

Y tam. Ja na tych "zajechanych" Sanyo 2300 przyjechałem do domu, całkiem dobre były ;)

Nienienie. Lepiej na odwrót :P

No to wszystko na ten temat. BC-900/BC-700 i ich prekursow IC-8800 łykają "wszystko jak leci". Stąd mój post - jako ostrzeżenie, że wyglądająca w parametrach jako "bardziej wypasiona" MH-9000 (bo to i rozładowanie jest, i możliwość nastawienia prądów 300 i 400mA czego mi w IC-8800 brakuje, i brak wymuszonej korelacji między nastawami poszczególnych ogniw, czyli wg specyfikacji "miut") może kogoś niemile zaskoczyć, jak się okaże że używane do mniej ważnych celów, starsze akumulatory każe właśnie wyrzucić do kosza. To jest metoda na większe zanieczyszczenie środowiska, jakby kto pytał :D

s/C/E/ "litrówka" :)

Nie wciskaj kitu - pisałem w poście obok, spotkałeś markowe akumulatory które "po prostu wyciekły"? Bo wśród znajomych spotkałem się raz z takim opisem - zagotował się SPRAWNY akumulator. Zwarcie w środku.

Będę się dzielnie bronił ;)

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Akurat dla tych Philipsów jest to drobre miejsce :) Ale dla opisywanych Sanyo 2300 wcale nie, i w tym problem.

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Thx, już na innej grupie ktoś mnie budził, że faktycznie w IC i BC takie cóś jest. Przy okazji sprawdzę :)

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

ja kupiłem BC-700. Używałem rok ale dzisiaj powiedziałem dość. Dość dużo mam akumulatorków takich GP 1800, 1300, Sanyo 2300, Pół roczne pentagramy 2100 i

2600, AA różnych firm. GP po kilku razach przesatła widzieć:( CHoć długo trzymały wcześniej. Sanyo moze same sie rozwalily bo rozładowują się w 3 dni do zera a przy ladowaniu pisze żę 3000mAh. Nowe pentagramy tez zaczęła po kilku razach pokazywać wiecej niż mają. Dzisaj już przegiełą Pentagram z 15 razy ładowany wyskoczyło null czyli do wyrzucienia. Wiec ją wyrzucę bo to co pokazuje w pojemnosćiach to jakis kosmos. Oczywiscie łąduje zawsze 200mAh i rozłądowuję. Brat ma takie same akumulatorki jak ja. Stare i nowe. Nawet GP mu do tej pory działają a moje już prawie wszystkie padły a prąd pokazuje że 300mAH łąduje. Jutro kupuję za 15zł łądowarke pentagrama którą ma brat a BC-700 idzie do szyflady:(
Reply to
ZS

ZS pisze: > razy ładowany wyskoczyło null czyli do wyrzucienia. Ja w takich razach (zazwyczaj jak aku rozładowane "poniżej zera") podłączam taki akumulatorek na parę sekund "na ostro" do zasilacza (parę V), podładuję wstępnie i dalej juz sobie ładowarka poradzi.

Ładowanie 200mAh akumulatorków o sporych pojemnościach (rzędu np. 2Ah) może powodować problemy - układ może nie rozpoznać poprawnie -dv, bo spadek będzie za mały, i przeładuje.

Reply to
Tomek

:D "Nie będę się kłócił o jedną literkę" :)

No i dwie uwagi:

- nie idzie o pojemność (to ładowarce nie przeszkadza)

- jak widać nie nadają się do kosza (skoro dzieci hm... chyba prędzej dorzynają, od dorżnąć :))

I o to chodzi. Jak ktoś kupi MH-9000, i będzie miał ją jako jedyną ładowarkę, to będzie miał problem, przed tym przestrzegam - żeby ktoś nie wpadł na pomysł polecić tej ładowarki komuś, kto ma więcej akumulatorów różnej jakości (w tym stare) i chce mieć "jedną dobrą ładowarkę do wszystkiego". Można podpaść u znajomych :)

???? Że niby latarka LED, taka zwykła "3x20mA", jest Twoim zdaniem złym miejscem dla przechodzonych akumulatorów? :O A niby co ma się "źle skończyć"? Zawiadamiam, że nie spotkałem się organoleptycznie z przypadkiem "spokojnego wylania" *dających się naładować* akumulatorów - swoich bądź własnych, a znany mi z opowiadania przypadek zwarcia w akumulatorze (oczywiście "z efektami") miał miejsce w sprawnym ogniwie! Wychodzi więc, że ryzykowne jest używanie właśnie ogniw które wykazują "normalną" pojemność :|

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Zepsułeś??? :O Spróbuj Twoje akku wrzucić na inną BC-700.

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Gotfryd Smolik news pisze:

Hmm, zaraz zaraz. MHC9000 (bo chyba o tym modelu mowisz ?) sa reklamowane przez sprzedawcow na Allegro jako ladowarki potrafiace zreaninowac stare wyeksploatowane ogniwa "z szuflady" nie widziane przez BC-700. Sluzy do tego ponoc dlugotrwaly (do 2 dob) tryb "Analiza IEC (BREAK-IN)". Zreszta zobaczymy ...we wtorek bede mial to cudo.

Pozdrawiam, Wojtek

Reply to
Wojciech Skrzypinski

O tym. I ogniwach mocno "zjechanych", ale jak najbardziej widzianych przez IC-8800, BC-700 i (uwaga) MH C9000. Problem w tym, że MH C9000 odrzuca je zaraz po rozpoczęciu ładowania. Przynajmniej moja :)

Daj znać o wyniku :D

...jeszcze potrzebujesz kiepskich akumulatorów ;), np. takich z "wzrośniętym" oporem wewnętrznym. Z dobrymi (jej zdaniem) sobie radzi doskonale.

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

To zrób im "break in" - powinno pomoc.

Reply to
Mikolaj Tutak

Akurat tych już nie mam - były pożyczone, do tego ja je (skutecznie) naładowałem bez problemu IC-8800 MH C9000 dostała je "w ramach testów", bo zaraz po zakupie stwierdziłem że ma wymagania ;)

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Gotfryd Smolik news pisze:

Skrót myślowy - wolałbym nie stosować padniętych ogniw np. w oświetleniu roweru. Z resztą nawet w zabawkach dziecinnych stosowanie takich ogniw jest upierdliwe, a nowe, typowe "konsumenckie" ogniwa nie kosztują majątku.

BTW: ostatnio zagoniłem moją BC-700 do ogniw w wymiarze R14 i okazało się, że wbrew temu co twierdzi dokumentacja, rzeczywiste pojemności powyżej 3000 mAh są poprawnie obsługiwane.

Reply to
PeJot