MER-72TM

Witam serdecznie !! Dostałem w prezencie ustrój MER-72TM . Jest on oznakowany jako amperomierz. Moje pytanie jest następujące :

- czy w środku ( w obudowie ) są jakieś rezystory ??

- w jaki sposób można przerobić ten ustrój na woltomierz 0 do 1V.

Pozdrawiam !!

P.S. Teoretyków w tej dziedzinie miałem przyjemnośc dzisiaj poznac , lecz nikt z nich nie odpowiedział mi jednoznacznie . Co należy podpiąc i jak aby był to woltomierz .

:-)

Reply to
Kaldachar
Krzysztof Kucharski

Wed, 22 Oct 2003 18:33:31 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Krzysztof Kucharski" snipped-for-privacy@wytnijto.alpha.net.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Rezystancje i czulosc mozna zmierzyc. Co do obliczania posobnikow, bocznikow do amperomierzy to najlepsza pomoca bedzie ksiazka do miernictwa elektrycznego.

Reply to
BLE_Maciek
Reply to
Krzysztof Kucharski

Wed, 22 Oct 2003 19:06:14 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Krzysztof Kucharski" snipped-for-privacy@wytnijto.alpha.net.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Wiem, ale dla poczatkujacego lepiej bedzie jazeli wypozyczy sobie ksiazke do miernictwa, bo bedzie tam mail wszystko od razu podane na tacy.

Reply to
BLE_Maciek

Zmierzyłem omomierzem i rezystancja na zaciskach jest 4,5 ohma. Czułość znamionowa to 15 mA ( tą wartość odczytałem z ustroju ). Czy te 4,5 ohma to nie jest za mało ?? . Może w środku jest równolegle rezystor ??

Pozdrawiam

Reply to
Kaldachar

Użytkownik Kaldachar napisał:

Jeżeli dobrze zrozumiałem , to aby osiągnąć maksymalne wychylenie wskazówki przy napięciu 1V to rezystor połączony szerrgowo ma mieć wartośc 62 ohmy . Czy dobrze myśle ??

Reply to
Kaldachar
Reply to
Krzysztof Kucharski

Z tym obciążeniem wnoszonym przez woltomierz to inny problem . Chciałem zrobić sobie z tego pięknego ustroju wskaźnik temperatury (1V / 10 stopni ). Aby nie obciążać układu z któego "pobieram napięcie" chce separować go tranzystorem w okładzie OC ( n-p-n). Jako obciążenie emitera będzie rezystor i MER-72TM . Czy to jest doby pomysł ??

Pozdrawiam

Reply to
Kaldachar
Reply to
Krzysztof Kucharski

Tak sobie przeglądam dane katalogowe i wpadłem na wzmacniacz operacyjny lm741 . Jego maksymalny prąd wyjściowy to 25mA , czyli wytrzyma obciążenie 15miliamperowe. Mam pytanie . Czy koniecznie należy podłączyć rezystor nastawny pomiędzy wyprowadzenie 1,5 i ujemne źródło napięcia ? Doczytałem że tym rezystorem ustawia się napięcie " spoczykowe " czyli dokładnie się go zeruje . Ale czy wzmacniacz będzie działał bez tego rezystora i bez ujemnego napięcia ??

Pozdrawiam

Reply to
Kaldachar
Reply to
Krzysztof Kucharski

Witam :-)

Poczytałem sobie pdf-a o lm324 . Wszystko pięknie ładnie , tylko to jest wzmacniacz operacyjny z wyjściem typu otwarty kolektor. Chcąc zrobić wtórnik napięciowy ( lub cokolwiek ) muszę dołączyć pomiędzy wyjście wzmacniacza a plus zasilania rezystor . I tu się pojawia pytanie : jak obliczyć wartość tego rezystora znając rezystancje obciążenia ??

Pozdrawiam

Reply to
Kaldachar

Użytkownik Kaldachar napisał:

Przepraszam za błąd , czytałem note katalogową lm319 a napisałem o lm324 . Oczywiście lm324 nie ma wyjścia typu otwary kolektor .

Przepraszam jeszcze raz

Pozdrawiam :-)

Reply to
Kaldachar

Chyba nie ma opampa ktory mialby koncowke do podlaczenia masy. POdlaczasz + zasilania, - zasilania .. i jest mu wszystko jedno jaki potencjal ma masa.

324 ma swoje zalety, ale pelnym rail2rail nie jest.

Bardzo kiepski wzmacniacz, pod tym wzgledem tez kiepski.

Bedzie.

Bedzie, ale czy sie doczytales np minimalne napiecie wejsciowe ? Pewnie ze 2V ponad potencjal nozki "- zasilania". Podobnie minimalne osiagalne napiecie wyjsciowe..

Rozumiem , ale czy lm324 będzie dobry do takiej aplikacji gdzie będzie pracował jako woltomierz 0V do 0,4V ??

Pozdrawiam

Reply to
Kaldachar

Zapewne nie. Jest niezly w okolicach zera ... ale przy napieciach 0.0

- 0.1V beda klopoty ..

To może zrobić wzmacniacz napięciowy (x10) na lm324 a ustrój wyskalować do 4V ??

Reply to
Kaldachar