Male grzanie duzy problem ;)

Wstyd sie przyznac jaki mam problem :) Kupilem w Szczecinie (szczesciarz) spory kawalek drutu oporowego z zamierzeniem ogrzewania tubusu teleskopu, teleobiektywu i okularu. Chodzi o podniesienie temperatury w okolicach rury ponad punkt rosy. Na oko wiem jaka moc potrzebuje czyli okolo 2x10W na tele i rure teleskopu fi 80 z zeliwa. Chcialbym jednak uscislic jaka moc potrzebuje w ten sposob ze bede wiedzial analitycznie do jakiej temperatury moze sie drut nagrzac. To chyba nie jest trudne. Czy mozecie mnie nakierowac? Druga sprawa to to ze nie rozumiem logiki patrzac na wzor na opor mojego drutu ktory potrzebuje:

R = U^2/P

Napiecie mam narzucone czyli 12V i moc tez (10W). Ale teraz zalozmy ze na okular ktorego obwod jest trzy razy mniejszy i potrzebuje mniejszej mocy. Patrzac na wzor zamiast oporu kilkunatu omow jak w przypadku glownego tubusu mam juz kilkaset (1W) co przy druciku oporowym daje mi <>5 metrow kabelka ktory malo przeciez nie kosztuje. To nic ale nie rozumiem dlaczego wiekszy opor ma dac mniej ciepla?

Straszny problem dla nieelektryka :)

PS. Podlaczylem kawalek drutu (10.8 Ohmma) do 18V z bateryjek i nie czuje ciepla :)

Jack Zagaja - photographer, designer, programmer free photoshop plugins, photographic assistance opinions and much more ... snipped-for-privacy@poczta.onet.pl

Reply to
Jacek Zagaja

Jacek Zagaja napisał(a): To nic ale nie

:) Im wiekszy opor tym mniejszy prad przy tym samym napieciu. Tzn. podnoszac opor musisz podnosic napiecie.

Bo bateryjki "nie maja pradu":) podlacz do akumulatora w samochodzie i pomacaj drucik :P Albo lepiej nie macaj ;))))

Reply to
rozrabiak

rozrabiak napisał(a):

yyy, Chyba sie nie pomylilem nigdzie...

Reply to
rozrabiak

No tak zapomnialem ze mam 3 parametry w tym jeden staly (U) :)

Zaraz zaraz. Zalozmy ze mam te 10.8 Ohmma przy U=12V to daje I=1.1 A. Co sie dzieje z 2x9V bateryjkami? Nie moga oddac takiego pradu nawet na chwile? Toc dlugo sie ten drucik nagrzewac bedzie.

[...]

Niechce zebys mi podawal gotowy wynik na moc grzalki. Raczej z czego mam wyjsc na obliczenie bo poprostu nie pamietam. Nie mam w tej chwili w biblioteczce zadnej pozycji z elektrycznosci.

Mozemy przyjac do podgrzania 0.5kg zeliwa o 5-10 deg C czas do 1 minuty. Teraz sprawa izolacji. Wlasnie tego szukam. Nie wystarczy zwykla tasiemka izolacyjna?

Bateryjki sprawdzone sa swieze. Zmiana potencjalu na odcinku druta <>1.4V i zero pradu - widocznie cos mi nie stykalo jutro sproboje ponownie bo musze polutowac. Drut fi 0.4 mm.

Pozdrawiam

jz.

Reply to
Jacek Zagaja

Jacek Zagaja napisał(a):

Czy to wiesz z doświadczeń innych?

Sam drut to może się grzać dopóki się nie stopi :p

A w połączeniu z Twoim teleskopem (czyli jeśli owiniesz go wokół i _zaizolujesz_ termicznie, czyli owiniesz czymś jeszcze) to nie jest takie całkiem banalne, bo:

T = To + (Pg * Ri)

Gdzie: T - temperatura ogrzewanego elementu To - temperatura otoczenia Pg - moc grzałki Ri - rezystancja termiczna izolatora (w °C/W)

z tym Ri to będzie zwykle największy problem, bo jak owiniesz teleskop szmatą, to nie znajdziesz w tablicach jej Ri :)

Dla przykładowych materiałów izolacyjnych rezystancję termiczną znajdziesz w każdych normalnych tablicach fizycznych (albo googlach :D) (to tak dla orientacji).

Tak obrazowo, to ciepło daje prąd płynący przez rezystancję, a nie napięcie doń przyłożone :D W związku z prawem Ohma to wychodzi na to samo, ale obrazkowo to co innego :)

Aby zmniejszyć moc na krótkim przewodzie musisz obniżyć prąd (czyli wygodniej dla Ciebie pewnie obniżyć napięcie: patrz prawo Ohma :)

Problem w tym, że dla wygodniej byłoby Ci pewnie nie kombinować z obniżaniem napięć. Czy nie mógłbyś owinąć jednym kawałkiem drutu 2 rzeczy? Kawałek (o mocy jak potrzeba) na okular, reszta na kawałek tubusa. Resztę tubusa owijasz drugim kawałkiem kabla itd.

Baterie mają dużą rezystancję wewnętrzną (> 10..100 om w zależności od modelu) i nie wytrzymają prądu zwarcia > 1,6A. Ich napięcie podzieliło się pomiędzy rezystancję drutu i wewnętrzną. Prąd popłynął niewielki, więc Cię nie poparzył. Akumulator zdjąłby Ci skórę :)

Reply to
Bartosz Sarama

Bartku,

Jak najbardziej. Chocby tu:

Mam problem z dostaniem pianki ktora moglbym wcisnac w tubus przy wylocie zakrywajac tasme grzejna. Ta pianka to mikroguma dobry izolator. Drogie jak skurczybyk (110zl 1x1.5m). Pytalem w zakladzie czy mozna odlac z surowki tuleje. Pokrecili glowa. Szukam w internecie gotowych znormalizowanych tulei z jakiegokolwiek materialu i fiasko.

Jaka szmata skoro mowimy o tasmie izolacyjnej :) Cieplo bylo by przytrzymywane przez mikrogume i rosa tez by sie na niej skraplala a ona sama tez by pelnila role oslony na swiatlo pasozytnicze. Do pelni szczescia potrzebuej jeszcze kontrolera temperatury i chyba skusze sie na kit nord elektronic.

Kazdy elemnt jest od siebie oddalony o min. 50 cm :) Nie spokojnie nie mam problemu jak to zorbic. Chcialem tylko obrazowo posluzyc sie Ohmem :)

I to jest bardzo pomocna informacja. Dzieki!

jz.

Reply to
Jacek Zagaja

Nie mogą. Prąd zwarcia (cała moc się wydziela na baterii) dla ogniw R6 jest rzędu 1 A.

Reply to
Jacek Maciejewski

Za duzo. Zgadzam sie na dluzsze grzanie i mniejszy zakres.

Zrobie sobie kontroler cyfrowy a co :) i z zegarem DCF co dla astronoma jest nieodzowne.

Heh tak wlasnie zrobilem ;)

jz.

Reply to
Jacek Zagaja

Siakieś słabe te ogniwa... Bo jak sprawdzam miernikiem (czyli sam miernik 0.01 oma + kable ponad 0.1 oma) to zazwyczaj nowe ogniwa dają sporo ponad 5A.

Uzytkownik "Jacek Zagaja" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl-you-should-not-spam>

napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Witam Mam dwie propozycje zamiast drutu

  1. rezystory mocy (takie ceramiczne, prostokatne) np. 1ohm lub mniejsze. Mozna je bezposrednio mocowac do metalu i owinac wszystko jakas izolacja cieplna (karimata?). Mniejsze rezystory = wiecej = wieksza powierzchnia ogrzana.
  2. sa folie do podgrzewania lusterek samochodowych (12V) Drut ma tez wady - trzeba go odizolowac elektrycznie od podloza przy dobrym przewodnictwie ciepla tej izolacji i bardzo nie lubi sie lutowac. Pozdrawiam Wojtek
Reply to
wowa

Bardzo chetnie ale to szpetne :) Jak to bedzie ze zwyklymi opornikami? Ona maja moc poniezj wata nie? Czyli jak lacze szeregowo to opor wzrasta i moc rozklada sie rownomiernie? Kiedys dawno temu w poradnikach gazetowych sugerowano oporniki. Ciekawe jak to sie teraz profesjonalnie robi:

To jest mysl!

Nie lubi sie lutowac bo stopowy? Hmm ciekawe co za stop kupilem NiCd a moze dwukrzemek molibdenu (s-kanthal), a moze chrominikieliny badz stal ferrytyczna.

Tak przy okazji - czy na gorace powietrze dobrze sie lutuje typowe obwody drukowane: kabelki, oporniki itd. Nigdy nie probowalem a skoro pasta alutownicza dobrze sie skupia na powierzchni metalu to mniemam ze nie ma problemu. Pytam sie bo takie urzadzonka DIY sa juz dosc tanie i byc moze nie sa ograniczone w zastosowaniu.

Ach dzis sobie polutowalem moj pierwszy noz do gwintow z weglika. Jest to jakis tokarz moze :) Chetnie sobie poklikam. ______________________________________________________________________