iło

W zasadzie to deszcz kropił i nie było słychać żadnego grzmotu, aż tu nagle zaiskrzyło w porcie LAN rzutnika, który cały czas wyświetlał film. I o ile ten nadal działa (port LAN także), to znalazłem to co nie działa.

Switch POE z 10 portami - 8xPOE + 2 Uplink. I z tych 8 POE, porty od 1-4 nie działają. Ale 5-8 już tak. Między portami 4 i 5 na obudowie jest narysowana podziałka, więc może dwie sekcje zasilania i jedna padła?

Switch jest taki -

Ale kolejność rzeczy mnie zastanawia. Architektonicznie wygląda to tak:

- rejestrator kamery zamontowane w podbitce - switch poe / \ - switch - reszta domu

  1. Mogę się mylić ale wszystko wskazuje na to, że napięcie zaindukowało się po stronie kamer?

  1. Dlaczego błysnęło (jakby małe zwarcie) po stronie urządzenia które jest na drugim końcu domu (od switcha poe) - to by oznaczało że napięcie/jego część przeszła na switch (ten drugi) i napięcie pojawiło się na pozostałych gniazdach?

  2. Ten switch co mam, to jak na niego patrzeć - gówno bo przepuścił napięcie dalej czy cieszyć się bo wziął większość na siebie (sekcje zasilania) i nie popaliło innych urządzeń? Myślałem że pierwsze kamery poszły, ale działają.

  1. Switch POE muszę wymienić, bo 4 porty to za mało. Mogę na coś więcej teraz zwrócić uwagę? Patrzę za zamiennikiem i taki co ma dopisek "4KV lightning protection" to będzie coś lepszego?

Reply to
Mateusz Bogusz

Możliwe.

A masz te kamery przykręcone do jakiejś blachy czy raczej odizolowana obudowa? (pytam bardziej dla statystyki)

Żeby w zwykłym switchu było wyższe napięcie między przewodami skrętki to najmniej prawdopodobne. Raczej między masami urządzeń była różnica potencjału.

Jak padnie coś losowo to zwykle się nie analizuje, ale jak pada drugie urządzenie w taki sam sposób w tym samym miejscu to się zaczynasz zastanawiać. Miałem taki przypadek, i okazało się że (podobny) switch skubaniutki potrafił dawać szpilkę zasilania 48V przy starcie czy coś, i o ile zwykłe urządzenia POE czy nie-POE przeżywało to bez problemu, o tyle tam był podłączony jeszcze zasilacz 24V z przelotką, która ma pary 4-5,7-8 zwarte do uziemienia. Efekt był taki, że switch sam się uszkadzał.

Reply to
Mirek

A nie dziala ethernet w tych portach, czy tylko zasilanie PoE ?

Jakby faktycznie dwie czesci rysuja ... a w srodku dwa scalaki od switchowania czy jeden?

IMO - obwody eternetu w switchach sa izolowane transformatorkami, ale czesto jest srodkowy odczep przyłączony do masy przez kondensator/rezystor/warystor.

Ale u Ciebie jest to podłączone gdzies do PoE.

Jesli jednak bedzie z jednej z kamer spływał ładunek, albo przepiecie względem ziemi w kablu sie zaindukuje ... twoj switch chyba nie ma uziemienia, to mu potencjal bedzie rosl, az gdzies przepusci. Padlo na rzutnik ... tam pewnie tez taki kondensator/rezystor/warystor do masy, tylko moze masa uziemiona. Chocby przez komputer.

Z ciekawosci mozesz rzutnik rozebrac, i zobaczyc czy sladów po iskrze jakis nie ma.

Zasilanie PoE pewnie osobne na kazdy port, ale masa ich... czy nie wspólna?

8 osobnych przetwornic i sterowników, z izolacja na 4kV?

Ale bez uziemienia kiedys puscic musi.

J.F

Całość, ani ethernet ani poe ani diody.

W środku faktycznie dwie sekcje.

Nie jestem elektronikiem, sam oceń.

-

Rzutnik jest podwieszony pod sufitem, zdjęcie go i zakładanie...jak nie trzeba to sobie odpuszczę.

Ale port ethernet, piny wewnątrz jak i w końcówce utp - czyste.

Zgadza się, wtyk zasilania tylko dwupinowy a śruba uziemienia na obudowie wkręcona...tylko w obudowę.

Już wymieniłem na inny, z typowym wejściem C14 i opisem że posiada dwa stopnie ochrony (iskrownik jonizujący, mostek ochronny). Według schematu producenta, powinienem jeszcze uziemić linie po drugiej stronie (od kamer) - zakładam że to dobra rada, jakbym gdzieś po halach zakładał monitoring a nie w domu.

Reply to
Mateusz Bogusz

Z moich obserwacji wynika coś innego. Jest mnóstwo instalacji, gdzie jest system kamer na budynku plus tam jedna czy dwie na słupie czy wiacie. Jeżeli kamera nie ma odizolowanej masy (obudowy) od metalowego słupa czy wiaty to nie przeżywa zwykle pierwszego sezonu burzowego. Nie ma znaczenia, czy przewód idzie ziemią czy przewieszką. A w twoim przypadku? Któraś ma obudowę do blachy? (doziemienie) Switch POE w końcu masz uziemiony czy nie? Ten drugi switch rozumiem - nie? Podłączony był pod uplink czy też do tej sekcji POE, która się uszkodziła? Projektor? Wtyczka z bolcem? Coś innego podłączonego pod projektor? Antena połączona z dachem albo uziemiona?

Moja hipoteza jest taka, że pojawiło się napięcie _między_ uziemieniami najprawdopodobniej na skutek odległego wyładowania. Od strony switcha PDE poleciało przez zasilanie (minus na potencjale uziemienia), od strony projektora przeskoczyło z rj-ki do masy albo upaliło rezystory (jakoś tam może działać bez nich) Ten trzeci swicth podobnie - mógł przenieść potencjał bez szwanku bo nie był uziemiony.

Reply to
Mirek

U mnie są w podbitce (plastykowej) zamocowane do drewnianej konstrukcji nośnej (podbitki). Aczkolwiek w dwóch miejscach od pokrycia dachu (blacha) oddziela je ~1cm (między blachą a metalową obudową kamery).

Teraz już jest uziemiony. Obudowa switcha nie (śrubka na obudowie ze znaczkiem uziemienia), ale switch jest podłączony do UPS-a za pomocą C14, a ten do gniazdka z bolcem (PE).

Drugi switch (ten bez POE) był i jest podłączony do UPS-a poprzez wejście "z bolcem", a UPS do gniazdka "z bolcem". Oba switche połączone są poprzez uplink (zwykłe porty ethernet, bez POE).

Tak.

Głośnik za pomocą jacka. Sam głośnik jest podłączony do zasilania poprzez zasilacz dwu-bolcowy (wtyk płaski więc domyślam się że bez uziemienia).

Był jest uziemiony "ten trzeci". Ale to najwyraźniej dużo nie zmienia i napięcie po ethernecie przepuszcza(?).

Reply to
Mateusz Bogusz

Wychodzi mi na to, ze te najwieksze uklady scalone, utg48c01 i G4830cg to wlasnie transformatorki.

I to chyba nawet podobne, ciekawe czemu dwa różne - jednal ciut inne, czy mają dwóch dostawców ?

takie transformatorki powinny ochronic scalaka od switcha, ale widac burza potrafi.

A jak tam zasilanie PoE zrobili, to za duzo analizowac - wygląda jednak na to, że bariera izolacyjna na płytce jest ... a przetwornicy do zasilania wlasciwego switcha nie ma?

raczej nie trzeba - z czystej ciekawosci.

Cos tam jednak błysnęlo, ale podejrzewam ze kondensator/warystor na płytce

J.F

Pytasz o zasilacz? Ten switch na wejściu ma 52V, które podaje zewnętrzny zasilacz - ale ten jak napisałem, od strony gniazdka w ścianie ma wtyczkę płaską - dwu bolcową.

Reply to
Mateusz Bogusz