Dopasowanie energetyczne dla pradow zmiennych (impedancyjne)

Czy ktos moglby podac jakis link gdzie wyprowadzony jest wzor i zaleznosci dla obwodu z dopasowanym obciazeniem do zrodla. A takze wartosci mocy dla takiego dopasowania. Nigdzie na necie nie moge tego znaleźć a samemu trudno dojsc do wyniku że impedencja zrodla ma byc rowna impedancji sprzezonej odbiornika. Tylko niech to nie bedzie ten link

tam sa same skroty myslowe i przeskoki miedzy przeksztalceniami i nie potrafie tego pojąć. A to jedyny link jaki znalazlem dla wartosci impedancyjnych.

Reply to
Mamut
Maciej Wywrocki

dla rezystancji to prosty myk, problemem jest uklad dla impedancji i przeksztalcenie tego tam na liczbach zespolonych. Nie chce wyjsc to co powinno...

Reply to
Mamut

Ale przeciez prawie wszystko masz tam napisane. Pozostaje samemu policzyc pochodna.

za chiny ludowe nie potrafie zrozumiec przeksztalcenia w drugiej linice na bialym tle. To jakies uproszczenie ? Pominięto jakas czesc rownania dla uproszczenia? dla mnie trygonometryczno-zespolony trick jakis. No i nie ma wyliczen mocy jaka wydzielana jest na obciazeniu tzn nie w czystych wartosciach w odniesieniu do mocy zrodla.

Reply to
Mamut

Mamut snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

to zrob sobie duzy, porzadny rysunek, pooznaczaj katy i wez sie do trygonometrii... Bo z niej wynika.

Reply to
Marek Lewandowski

Tzn masz ma mysli konwersje mianownika Zz/Zw+1 z pierwszej linijki do drugiej, czy rozpisanie tego w sposob po prawej stronie rownosci drugiej linijki ?

Oba dosc trywialne.

Nie bardzo rozumiem o co ci chodzi. Moc czynna [wydzielana na obciazeniu] masz w drugiej polowie strony, wzieta z sufitu, ale policzona "analogicznie". Troche inwencji musisz wykazac.

I nie mamy tu odniesienia do mocy zrodla. Tu nie o sprawnosc chodzi, tylko "Dopasowaniem odbiornika do zródla nazywamy taki dobór parametrów odbiornika, aby moc pobierana przez odbiornik z danego zródla byla jak najwieksza"

Do zasilania silnika sie to raczej nie nadaje, ale do wzmacniacza mikrofonowego czy odbiornika radiowego jak najbardziej.

A czy do wzmacniacza glosnikowego lub nadajnika radiowego to trzeba pomyslec :-)

o to drugie. Nie jest to trywialne dla mnie, to z trygonometrii wziete czy jakas wlasnosc liczby zespolonej? jesli mozesz to rozpisz mi to a masz duze piwo u mnie :) Nie wiem w jaki sposob w tym mianowniku wylaczono ten drugi czlon poza nawias kwadratowy... do tego jako sume...

Reply to
Mamut

drugie to jest czysta i podstawowa arytmetyka.

Jesli abs(a+jb) = sqrt(a^2+b^2) a e^(jx) = cos(x)+jsin(x)

to co otrzymamy z podwyrazenia po lewej stronie ? tzn (abs( k*e^(j(g-f)) +1) )^2

czyli jak to sie stalo:

(k*exp( j ( $ - %) + 1 )^2 = (k ( cos ( $ - %) + j (sin ($ - %)) + 1)^2 = (k ( cos ( $ - %) + 1)^2 + k^2*(sin^2 ($ - %))

czyli interesujace jest przejscie z 2giej linijki do 3ciej. Po prostu wylaczono za nawias kwadratowy sinusa do kwadratu. Nie nadazam za tym albo jest jakis myk.

Reply to
Mamut

dzieki, takie proste a to pomijalem....

Reply to