klasy energetyczne sprzętu AGD

Witam,

Mam pytanie odnośnie klasy energetycznej sprzętu AGD. Noszę się z zamiarem kupna zmywarki, ale sprawa dotyczy także pralek.

Producenci sprzętu AGD deklarują że ich sprzęt jest w klasie energetycznej A lub B czasem C.

Czy oznaczenie klasy energetycznej to to samo co zużycie energii?

Z tego co zauważyłem to różnica w poborze energii elektrycznej np dla zmywarek o szerokości 60cm między klasą A i B wynosi 0,2 kWh (sprzęt w klasie A charakteryzuje się zużyciem energii 1,05kWh, w klasie B 1,24kWh).

Dziwię się zatem poco takie rozróżnianie. Czy warto płacić np o 500 zł więcej za sprzęt który (przy założeniu że pracuje 30 godzin miesięcznie) przez miesiąc zużyje tylko 0,2 kW * 30h=6kWh mniej energii? Przy cenie brutto 1kWh = 0,4zł daje to w skali miesiąca zysk na poziomie 2,4zł a w skali roku 28,8 zł.

Czy mój tok myślenia jest słuszny - proszę o ewentualne wyprostowanie tej dedukcji.

Reply to
darek

Tylko ze jak masz klasy, to sa jakies widelki. Powiedzmy ze B, bede strzelal, to jest np miedzy 1.1 a 1.5.

Miedzy dwoma lodowkami klasy A i B moze wtedy byc 0.1kW, albo 0.6kW.

No - moze sie okazac ze zmywarka pracuje jednak 60h miesiecznie..

A swiadomosc ekologiczna ? :-)

Zmywarka to moze nie jest sprzet na 20 lat, ale lodowka wytrzymuje. Poza tym prad moze podrozec ...

A poza tym masz racje - zysk maly, uszkodzi sie po gwarancji, bedzie czysta strata.

Klasa energetyczna określa,jak wypada zużycie energii konkretnego modelu na tle innych w danej kategorii urządzeń, np. pralek.

Przecież jakoś ten sprzęt trzeba wcisnąć klientowi, a energooszczędność jest jednym z najbardziej przekonujących argumentów! W sprzęcie AGD zaczyna dochodzić już do absurdów. Weźmy na przykład taką pralkę. Wiadomo, że 90% energii podczas prania zużywane jest na podgrzanie wody. Ilość energii potrzebna do podgrzania wody wynika z praw fizyki i zależy tylko od masy wody i prania oraz różnicy temperatur. Jak w takiej sytuacji pochwalić się mniejszym zużyciem energii od konkurencji? Zmniejszyć ilość wody w pralce!!! Potem okazuje się, że "nowoczesne" pralki piorą prawie na sucho, mieszając praniowe błoto. Efekty widać na ubraniach praktycznie po każdym praniu. Mam w domu takową Gorenje... To samo dotyczy pewnie i zmywarek. Tak więc na superenergooszczędne urządzenia należy uważać. Na pewno warto zastanowić się, jakim kosztem osiągnięto tak wyżyłowane parametry. Tu jedna uwaga. Na klasy energetyczne zdecydowanie warto zwracać uwagę przy zakupie lodówki. Tu sytuacja jest trochę inna. Lodówka pracuje

24h/dobę i, co mało ludzi sobie uświadamia, jest w zasadzie głównym pożeraczem prądu w przeciętnym domu (no chyba, że ktoś ma dwa telewizory i komputery włączone non stop). W lodówkach oszczędność energii poprawia się przez polepszanie izolacji termicznej oraz stosowanie agregatów o coraz większej sprawności, wyposażonych w elektroniczne układy miekkiego startu. Tu też jest mały kruczek. Sprawność agregatu spada ze wzrostem jego wydajności (czyli wzrostem stopnia sprężania). Dlatego też energooszczędna lodówka wyposażona jest w cichy, mały agregat, a zdolność do osiągania odpowiednio niskich temperatur wynika z bardzo dobrej izolacji termicznej ścianek obudowy i szczelności drzwi. To wszystko jest dobrane pod względem statystycznej częstości otwierania lodówki w przeciętnym gospodarstwie domowym tak, aby te +4 st.C. Czasami udało się osiągnąć na dolnej półce chłodziarki. Jeśli więc ktoś planuje zaglądać do lodówki raczej rzadko, to klasa A jest jak najbardziej uzasadniona i polecana. Reasumując, dobrze że jest wyścig technologiczny - dzięki temu mamy możliwość wyboru z pośród coraz lepszych urządzeń. Przy wyborze warto jednak mieć na uwadze, że praw fizyki nie da się przeskoczyć i zastanowić się w jaki sposób producenci czasami starają się je omijać.

Robert Berger

Reply to
Sanvean

Tak, masz rację. A powstający w wyniku reakcji acetylen wykorzystać do ugotowania obiadu.

Robert Berger

Reply to
Sanvean

Użytkownik "Sanvean" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cf7ir9$of6$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl... [ciap]

Wiesz, zawsze eletryczną energooszczędność pralki można zwiększyć dosypując karbid do proszku. Woda też się zagotuje ale bez prądu :-)

Andrzej Kamieniecki

Reply to
Andrzej Kamieniecki

Użytkownik "Sanvean" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cf7muo$lcf$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl... [ciap]

niekoniecznie tylko do tego. Powstający acetylen mógłby napędzać jakąś turbinkę jeszcze bardziej zwiększając energooszczędność.

Andrzej Kamieniecki

Reply to
Andrzej Kamieniecki

Użytkownik "Andrzej Kamieniecki" < snipped-for-privacy@tespol.com.pl>

napisał w wiadomości news:cf7nf2$p3r$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

A jeszcze na koniec acetylen zapalić i wykorzystać do suszenia prania, prąd elektryczny w zasadzie zbędny.

Andrzej Kamieniecki

Reply to
Andrzej Kamieniecki

:DDD

Witam, noszę się z zamiarem kupna pralki... (czy jest grupa pl.misc.agd?) i interesuje mnie czy są jeszcze do nabycia takie z zaworem gorącej wody? Ta podgrzana z instalacji blokowej chyba jest tańsza od podgrzanej moim prądem? pozdrawiam bozoni

Reply to
bozoni

Parę lat temu w programie z serii uwaga-sensacja pokazywali jak pewna spółdzielnie mieszkaniowa miała regularne spadki ciśnienia w instalacji CO. W końcu okazało się, że jakiś magister podłączył do pralki wodę z grzejnika i ciągnął tak przez chyba 2 sezony. Zastanawia mnie tylko kolor tej wody, bo u mnie jest purpurowy...

Ja mam pralkę z wejściem na zimną i zastanawiałem się nad podłączeniem wody ciepłej z blokowej instalacji o temp. 60st. (mieszanie). Faktem jest. że płukanie będzie się odbywało też w ciepłej wodzie, ale i tak chyba taniej to wyjdzie niż faza.

digi

Reply to
psb

Użytkownik "psb" snipped-for-privacy@usun.to napisał w wiadomości news:4117c95b$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Ja od 7.lat korzystam z ciepłej (i zimnej oczywista) wody z rur, bo moja pralka jest bez grzałki, ale nigdy nie przeliczałam zużycia (prąd i woda). W sumie to powinnam, bo mam również liczniki na wodę;) Niegdyś byłam posiadaczką Wiatki, co to żarła prądu co niemiara...

Iwona

Reply to
Iwona_s

Użytkownik "Iwona_s" snipped-for-privacy@TOop.pl napisał w wiadomości news:cfb2m3$2n0$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl

BTW. Właśnie Wiatka miała osobne zawory do wody ciepłej i zimnej. Z przyłącza c.w. wprawdzie nigdy nie korzystałem ale niestety nie sprawdzę już jak było sterowane, bo poczciwina niedawno wyzionęła ducha.

Reply to
Marek Dzwonnik

Użytkownik "Iwona_s" snipped-for-privacy@TOop.pl napisał w wiadomości news:cfb2m3$2n0$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

Tyle samo żarła co każda inna 2kW,

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:cfb6sf$77r$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Chyba nie, bo obecna (od 7.lat) żre tylko 0.12 kWh:)

Pzdr. Iwona

Reply to
Iwona_s

Użytkownik "Iwona_s" snipped-for-privacy@TOop.pl napisał w wiadomości news:cfb94b$73s$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

Na jedno pranie ??? Z podawaniem ciepłej wody, albo bez prania BIO (długo w temperaturze 90 st) Teraz pralki piorą w chłodniejszej wodzie, bo proszki lepsze, a materiały kolorowe, ale nietrwałe Konsekwencją tego jest wiele nowych choróbsk grzybicznych i bakteryjnych (bo kiedyś ginęły przy długotrwałym warzeniu), ale kto by się tym przejmował:-( Co zaoszczędzi na prądzie po pomnożeniu odda medykom:-)

Reply to
SP9LWH