DIY tester pojemności baterii Nikon

Mam zamiar zrobić tester pojemności baterii Nikona EN-EL24. Mam baterie oryginalne i zamienniki, chcę je porównać pod względem pojemności. Mogę oczywiście wykonać test na ilość pstryków w aparacie, ale ...

Oryginał to :

(podróbka) :
Różnica w cenie jest widoczna gołym okiem. Nie jestem żadnym fotowoodu, więc nie piszcie mi o wpływie zamienników na koloryt pikseli.

Chciałbym, aby koniec pomiaru następował podobnie jak w aparacie. Bateria ma 4 styki oznaczone : C - T + Aparat wykorzystuje 3 styki : - T + Oryginalna ładowarka ma 4 styki, ale już ta załączona do zamiennika ma tylko

  1. Adapter do zasilacza sieciowego również wykorzystuje tylko dwa styki. Jeżeli zasilę aparat z baterii jedynie przez dwa styki +- na ekranie pokazuje się informacja, że podłączyłem zasilacz.

Rozumiem, że aparat testuje baterię za pomocą dodatkowego styku oznaczonego T.

Pytanie teraz następujące : jaki rodzaj informacji jest tam podawany ? Patrząc miernikiem na sucho jest tak : Na styku T nie ma żadnego napięcia w stosunku do minusa. Jest stała rezystancja w obu kierunkach ok 10 kom.

Natomiast ciekawostka na styku C : W oryginałach widoczna tam jest spora pojemość w stosunku do minusa. Nie mam możliwości jej zmierzenia, ale woltomierz wyraźnie pokazuje ładowanie i rozładowanie.

W zamiennikach jest czysta przerwa.

Być może dodatkowy styk T służy jedynie do informowania aparatu, że włożona jest bateria. Albo informacja jest cyfrowa, jakieś I2C ?

Ma ktoś jakieś doświadczenia w tym temacie ?

PS. W międzyczasie zrobiłem test na ilość pstryków na zamienniku. Myślałem, że dłużej to potrwa ... porażka.

Pozdrawiam AZS

Reply to
Akond ze Skwak

Użytkownik Akond ze Skwak napisał:

T jak temperatura. To może być termistor informujący o zbytnim nagrzaniu wnętrza akumulatora. Zobacz, czy zmiany temperatury nie wpływają na wartość oporu. Tylko bez przesady z podgrzewaniem!

Potrzebujesz pomiaru czasu pracy przy poborze stałego prądu. Akumulator ma własną elektronikę, odcinającą pobór prądu przy zbyt niskim napięciu, więc o to sam nie musisz się martwić. Znajdź małą żarówkę na napięcie zbliżone do znamionowego napięcia akumulatora. Pobór prądu/moc żarówki mniej więcej taka, jak pobór prądu z zasilacza. W instrukcji aparatu będzie informacja ile tych miliamperów tam płynie. Nie przyjmuj wartości maksymalnej tylko średnią, aparat nie ładuje cały czas lampy - przegrzejesz akumulator. Oczywiście możesz użyć rezystora ale żarówka od razu sygnalizuje działanie układu. Zmierz ile tak naprawdę układ pobiera prądu. Największym problemem będzie zrobienie jakiegoś mechanicznego interfejsu łączącego akumulator z żarówką. Łączysz się tylko do minusa i plusa akumulatora. Teraz pozostaje tylko pomiar czasu. Możesz jako twardziel zrobić timer na mikrokontrolerze. Ja kiedyś w podobnej potrzebie wykorzystałem tani budzik elektroniczny. Napięcie obniżyłem przez szeregowy rezystor i równolegle dwie diody, stabilizujące w sumie około 1,4V. W ten sposób zasiliłem zegarek. Wskazówki na 12:00, włączyłem układ i gdy stanął, to wiedziałem po ilu godzinach nastąpiło wyłączenie.

Swoją drogą akumulatory kupuj w Polsce. Np. Batimex, Hurt.com.pl. Bardzo dobre zamienniki robi Hahnel, tylko nie są tanie. Może być też Allegro i sprawdzeni sprzedawcy, bo chińszczyzna jest bardzo różna. Od dawna stosuję zamienniki i tylko ostatnio trafiłem na wadliwe. Podobno inni nabywcy tego samego typu baterii mieli ten sam problem, czyli importer trafił na wadliwą serię. Wymiana nastąpiła bez problemu. Poprzednie dwa kupiłem u tego samego sprzedawcy pół roku wcześniej i wszystko jest OK.

Reply to
Maciek

Akond ze Skwak pisze:

Temat porównania baterii niedawno był wałkowany, jeśli chcesz pi*drzwi porównać która ile razy pojemniejsza użyj żarówki jako obciążenia i sprawdź ile która poświeci, aczkolwiek sprawdzenie ile razy pstrykniesz fotkę będzie najbardziej realnym porównaniem, do pomiaru proponuję użyć procesorowej ładowarki, obecnie najtańsza chyba nadal jest imax B6. Dość wiarygodnym wyznacznikiem rzeczywistej pojemności jest waga, przy czym weź poprawkę na pozostałe elementy baterii.

[..]
Reply to
AlexY

W dniu 30.08.2015 o 00:35, Akond ze Skwak pisze:

  1. naładuj do pełna, wyładuj aż aparat odetnie zasilanie, naładuj z zegarkiem w ręce. (albo przed obiektywem kamery zapisującej "film" na dysku/karcie) im dłuższy czas ładowania tym większa pojemność. proporcjonalnie większa
  2. jeśli to zwykła bateria 3.7v (4.2v) bez elektroniki, daj do naładowania komuś kto ma ładowarkę do 18650 mierzącą pojemność. I chęci....

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 30.08.2015 o 11:03, AlexY pisze:

Za pomocą wagi chcesz mierzyć pojemność akumulatora? ;-) Choć na dobrą sprawę dałoby się to zrobić, tylko ile osób ma dostęp do odpowiednio czułej wagi?

JK

Reply to
JK

Niestety, to 7,2V

Hals

--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: snipped-for-privacy@netfront.net ---

Reply to
Hals

Ma. Użyj platformy Arduino do pomiaru pojemności - układ banalny, dokładnie podaje napięcie i natężenie pądu, a przy tym pojemność baterii. Nie polecam obciążania żarówkami, itd - sprawa oczywista - delta R/temp. Lepsze duże rezystory (kilkanaście wat - mniejsze odchylenie), lub układ z tranzystorem mocy (najlepszy, ale nieczęsto stosowany).

Zasada działania:

obliczeń podajesz w programie inne wartości dla swojej baterii - 7,2V naladowana, i napięcie odcięcia pomiaru

Ciekawy projekt wraz z linkiem do źródła:

Ja zrobiłem najprostszy układ z dużym rezystorem, odczytem parametrów co 1 sec. i obliczeniem pojemności. Czas polutowania układu i wgrania programu - około 15 minut. Trzeba przy tym sprawdzić dokładnie jaka jest rezystencja opornika - często posiada dużą tolerację, co zmienia lekko wyniki.

Zalety:

  1. sam ustalasz obciążenie rozładowania
  2. możesz badać pojedyncze ogniwa, jak i baterie (EN-EL24)
  3. Poznasz Arduino (lub inny mikroprocesor)
  4. inne :) Wady:
  5. cena - lepiej kupić w Chinach

Nie podaję Ci projektu który masz zbudować, lecz wskazuję czego szukać.

Pozdr. Hals.

--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: snipped-for-privacy@netfront.net ---

Reply to
Hals

W dniu 2015-09-01 o 00:13, Hals pisze:

I można jeszcze prostym sposobem kupić kit AVT5500 :) Albo imax b6 gotową ladowarkę z pomiarem pojemności :) Za tą samą cenę

Reply to
Jawi

JK pisze:

byle waga kuchenna ma dokładność do grama, wystarczy.

Reply to
AlexY

IMAX B6 to ładowarka z balancerem, która ładuje i rozładowuje ogniwa a nie baterie ogniw które nie mają odczepu dla każdego ogniwa. Naładujesz nią baterię EN-EL24 ? Cena z zasilaczem to ponad 100.- pln AVT5500 pozwala na pomiar tylko jednej bateri EN-EL24 w tym samym czasie. Z kolei AVT5500 kosztuje około 92.- pln z transportem Cena Arduino to 3,65 USD, czyli poniżej 15 pln.

Nie dość że nie przeczytałeś dokładnie postów, to jeszcze wprowadzasz ludzi w błąd i narażasz na koszty. Skup się na rozwiązaniu problemów a nie na wytykaniu innym że źle doradzają, bo wtedy marnujemy czas na udawadnianie że jesteś głu...... .... główną siłą napędową tej grupy. :-)

O umiejętności cięcia postów, już nawet nie wspominam.

Hals.

--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: snipped-for-privacy@netfront.net ---

Reply to
Hals

IMAX i klony _mogą_ balansować pakiety, ale _nie_muszą_. Nie ma problemów z (roz)ładowaniem czegoś co ma więcej cel i nie ma odczepów. Tracisz wtedy tylko kontrolę pojedynczych ogniw.

Robienie samemu protezy z kitu czy na piechotę nie ma żadnego uzasadnienia poza samoedukacją. Sam miałem kiedyś ładowarko-rozładowarkę sterowana po 1-wire, zabawa była fajna. Ale od czasu kupienia klona Imaxa już nigdy tej ładowarki nie użyłem - zabawa się skończyła, a do normalnego użytkowania wolę mieć 'normalne' urządzenie, które ma o wiele większe możliwości.

Pozdrawiam

Marek

Reply to
Marek Wodzinski

Świetnie że masz pod ręką ładowarkę IMAX - możesz sprawdzić czy w Twojej ładowarce jest możliwy pomiar pojemności baterii (np2S lub więcej) przy podłączeniu jej do gniazda prądowego, bez podłączania do gniazda balancera? Dlatego właśnie wykluczyłem dla tego przypadku ładowarkę IMAX B6. Być może to kwestia softu, ale wiem, że nie działa w sprawdzanym eglemplarzu. Hals

--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: snipped-for-privacy@netfront.net ---

Reply to
Hals

Hals pisze: